نمايندگان دوما تصويب قانون ضدروسي در آمريكا را غيرقابل قبول خواندند

مسكو - دوماي روسيه در پاسخ به تصويب قانون ضدروسي 'ماگنيتسكي' در آمريكا، طرح قانوني را براي تحريم مقامات آمريكايي ناقض حقوق شهروندان روس بررسي و در شور اول آن را تصويب كرد و شماري از نمايندگان دوما نيز اقدام واشنگتن در تصويب اين قانون را غيرقابل قبول خواندند.

به گزارش ایرنا، در بخشی از قانون كه روز شنبه در شور اول بررسی شد، سفر شماری از اتباع آمریكایی كه جرایم و جنایاتی را علیه شهروندان روس مرتكب شده اند، منع شده است.

در این قانون همچنین مجازات هایی در مورد افرادی كه اتباع روسیه را ربوده یا بطورغیرقانونی آنها را حبس و احكام غیرمنصفانه و غیرحقوقی در باره آنها صادر كرده اند، پیش بینی شده است.

قانون دومای روسیه در پاسخ به قانون ضد روسی 'ماگنیتسكی' آمریكا از كودكی یك و نیم ساله به نام 'دیما یاكوولف' اخذ شده است كه از طرف خانواده ای آمریكا به فرزندخواندگی پذیرفته شده و پدرخوانده این كودك حدود دو سال پیش وی را در خودرو جا گذاشته و پس از گذشت شش ساعت كودك بر اثر درجه حرارت بالا (35 درجه سانتیگراد) جان خود را از دست داد.

مقام های روس معتقدند قاضی دادگاه كه پدر كودك روس را تبرئه كرد، حكم اشتباه صادر كرده است و به همین دلیل قانونی كه در پاسخ به قانون 'ماگنیتسكی' در دوما بررسی می شود، 'دیما یاكوولف' نام گرفته است.

'سرگئی ماگنیتسكی' وكیل روسی شركت سرمایه گذاری انگلیسی ˈهرمیتاژˈ پس از دستگیری به جرم فرار مالیاتی در 16 نوامبر سال 2009 در بازداشتگاهی در مسكو درگذشت و مرگ وی به موضوعی مناقشه برانگیز در روابط روسیه و برخی كشورهای غربی به سركردگی آمریكا تبدیل شده است.

اوباما امروز این قانون را كه در اواسط ماه نوامبر گذشته در كنگره و دو هفته پیش در سنای آمریكا تصویب شده بود، امضا كرد.

در جلسه امروز دومای روسیه نمایندگان از چهار جناح دومای روسیه در باره قانون جدید روسیه در پاسخ به قانون ماگنیتسكی سخن گفتند.

'ولادیمیر ژیرینفسكی' رهبر حزب لیبرال دمكرات روسیه، تصویب قانون ماگنیتسكی در آمریكا را اقدامی ضد روسی و مداخله آشكار در امور داخلی این كشور خواند و خواهان اعمال مجازات های مشابه علیه شهروندان آمریكایی ناقض حقوق بشر شد.

وی افزود: آمریكا نمی خواهد با روسیه روابط مناسبی داشته باشد و اقداماتی همچون تصویب قانون ماگنیتسكی وجود این رویكرد را اثبات می كند.

'آلكسی پوشكوف' رئیس كمیسیون امور بین المللی مجلس دومای روسیه هم رویكرد آمریكا در تصویب قانون ضدروسی را مداخله جویانه و غیرقابل قبول خواند كه مغایر با قوانین بین المللی است.

وی افزود: روسیه نیز فهرستی از مقام های ناقض حقوق بشر در آمریكا را تنظیم می كند و در این فهرست نام تمام افرادی كه از نظر روسیه به جرم و جنایات سنگین متهم هستند، گنجانده و تدابیری در باره آنها اعمال خواهد شد.

'سرگئی نارشكین' رییس دومای روسیه نیز به تازگی با انتقاد از سیاست های آمریكا در عرصه دفاع از دمكراسی و حقوق بشر گفت: تلاش ها برای سوءاستفاده از معیارهای دوگانه در عرصه دمكراسی جریان دارد و تصویب قانون ضدروسی ماگنیتسكی در سنای آمریكا نمونه جدید این نوع رویكرد و رفتارها در فضای مناسبات بین المللی می باشد.

وی افزود: روسیه با اتخاذ تدابیری درباره مقام ها و شهروندان آمریكایی ناقض حقوق بشر به طور حتم به این قانون پاسخ می دهد و دومای روسیه در این هفته طرح قانونی مربوطه را كه توسط چهار جناح حاضر در پارلمان آماده شده است، بررسی می كند.

نارشكین با اشاره به موارد متعدد نقض حقوق بشر توسط آمریكا گفت: واشنگتن به عنوان طلایه دار نقض عمده حقوق بشر در جهان حق ندارد به كشورهای دیگر در این باره درس بدهد.

وی با انتقاد از رویكرد آمریكا در تحمیل اراده خود در باره حقوق بشر به دیگر كشورها افزود: جای تعجب است كشوری كه در قلمرو دیگر كشورها زندان های مخفی ایجاد می كند و به اقدامات خودسرانه و غیرقانونی در سطح بین المللی می پردازد و همانند دوره قرون وسطی زندانیان را شكنجه می كند به آموزش حقوق بشر به كشورهای دیگر می پردازد.

'ولادیمیر پوتین' رییس جمهوری روسیه نیز روز پنجشنبه با اشاره به ماهیت ضدروسی قانون 'ماگنیتسكی' در آمریكا بر ضرورت دادن پاسخ مناسب به این اقدام واشنگتن تاكید كرد.

پوتین در نشست قانونگذاران روسیه در كاخ كرملین گفت: پاسخ روسیه به قانون آمریكایی ماگنیتسكی باید مناسب اما نه بیش از اندازه شدید باشد.

به گزارش رسانه های خبری روسیه، قرار است قانون جدید روسیه در پاسخ به قانون ماگنیتسكی آمریكا تا پایان امسال در دوما و شورای فدراسیون به تصویب برسد و رییس جمهوری روسیه اول ماه ژانویه سال آینده آن را امضا خواهد كرد.

اروپام**2242**518**1337