۲ دی ۱۳۹۱، ۱۴:۰۶
کد خبر: 80466992
T T
۰ نفر
نگراني از  رشد فزاينده فقر كابوس 2013 آلماني ها

برلين - آلماني ها در حالي روزهاي پاياني سال 2012 را پشت سر مي گذارند و آماده استقبال از سال جديد مي شوند كه نگراني ها از رشد روزافزون فقر در آلمان به دغدغه اصلي آنان و سياستمداران اين كشور بزرگ اروپايي كه لقب يكي از قطب هاي اقتصادي دنيا را به يدك مي كشد، تبديل شده است.

به گزارش ایرنا، طی هفته گذشته گزارش های متنوعی از سوی مراكز و انجمن های فعال در امور خیریه و نهادهای خدماتی منتشر شده كه جملگی حكایت از رشد نگران كننده فقر بخصوص در مناطق پرجمعیت از جمله ناحیه روهر در غرب آلمان و برلین به عنوان پایتخت این كشور داشته است.

سومین گزارش انجمن خیریه آلمان درباره تحولات مربوط به فقر در آلمان كه در اوائل هفته منتشر شد،به چنین نتیجه ای رسیده است كه فقر در كشور به شكل نگران كننده ای در حال رشد است و ضروری است كه برای متوقف كردن این روند هرچه سریعتر اقداماتی صورت گیرد.

'اولریش شنایدر'،رییس این انجمن با ابراز نگرانی از این وضعیت تاكید كرد: دولت فدرال نباید به خود ببالد از این كه توانسته است بحران اقتصادی را مهار كند،زیرا آمارها حقایق دیگری را برملا كرده و نشان می دهد كه آلمان شاهد رشد فقر است.

'اورزولا فن دن لاین'،وزیر امور اجتماعی در آلمان اما با اشاره به این گزارش گفت این مشكل را نباید بزرگ كنیم و یا بخواهیم آن را كوچك جلوه دهیم. فقر در كشور ثروتمندی چون آلمان امری نسبی است.

در مجموع چهار گزارشی كه طی هفته گذشته در رابطه با فقر در آلمان از سوی نهادهای مرتبط با امورخیریه منتشر شده، نشان می دهد كه 16 میلیون نفر از جمعیت 82 میلیون نفری مردم آلمان در معرض فقر قرار دارند و حتی می توان گفت بین 7 تا 13 میلیون نفر در مرز فقیربودن قرار گرفته اند.

در آلمان به كسی فقیر گفته میشود كه حقوق ماهانه وی كمتر از 60 درصد از حقوق میانگین باشد با توجه به اینكه برای یك فرد مجرد در آلمان میانگین حقوق ماهانه 848 یورو تعیین شده و این میزان در یك خانواده 4 نفره ( زن و مرد و دو كودك زیر 14 سال) میانگین حقوق 1881 یورو است.

از سال 2006 آمار كسانی كه در معرض قرار گرفتن در زمره فقیران قرار دارند رو به افزایش بوده است به طوریكه درسال 2011 جمعیت فقیران آلمان با حدود 15 درصد ( 12 میلیون و 400هزار نفر ) به بالاترین حد خود رسیده است كه نسبت به سال 2010 نزدیك به نیم میلیون نفر افزایش را نشان میدهد و درواقع باید گفت براساس این آمارها،از هر 6 آلمانی یك نفر در معرض فقیر شدن قرار دارد.

كارشناسان برای این وضعیت و افزایش خطر فقر از دو عامل مهم نام می برند كه یكی ارائه كمك های رفاهی به افراد بیكار یا كم درآمد از سوی دولت است كه موجب بی انگیزگی دریافت كنندكان كمك برای تلاش بیشتر و كسب درآمد بالاتر شده است و درواقع دریافت كنندگان كمك های رفاهی و حقوق بیكاری از دولت را تنبل كرده است.

عامل دیگر افزایش فقر در آلمان از نگاه كارشناسان اجتماعی و اقتصادی،'آمریكایی شدن' بازار كار این كشور عنوان شده به این معنا كه حتی بخشی از افراد شاغل نیز قادر به تامین مخارج زندگی خودشان نیستند و درآمد شغل آنها پاسخگوی نیازشان نیست به این معنی كه بسیاری از خود را با مشاغل كاذب و بدون اعتبار سرگرم كرده اند كه به ظاهر شغل دارند اما درآمد ناشی از آن جوابگوی نیازهایشان نیست.

آمارها و گزارش های نشان می دهد كه اشخاص در معرض خطر فقر در آلمان را اغلب بیكاران،خانواده های تك والدینی، مهاجران و خانواده های دارای بیش از سه فرزند تشكیل می دهند.

بویژه در شهرهای بزرگ آلمان از جمله برلین شاهد پدیده نگران كننده افزایش خطر فقر هستیم به طوری كه در پایتخت از سال 2010 تا 2011 رشد 9 /1 درصدی فقر را شاهد بوده ایم كه به رقم 1/21 رسیده است.

از جمله دیگر شهرها كه وضعیت افزایش خطر فقر در آنها نگران كننده اعلام شده، دورتموند با 2/24 درصد و همچنین دویسبورگ با 5/ 23 درصد در مقام های بعدی قرار دارند.

درحالی كه كارشناسان اقتصادی آلمان بر ارائه یك طرح فوری از سوی دولتمردان برای كاهش فقر تاكید دارند، دولت ائتلافی این كشور متهم است كه گزارش های منتشر شده درموردآمار و اطلاعات فقر در جامعه را قبل از انتشار دستكاری و تعدیل میكند.

افزایش بی سابقه قیمت برق از ابتدای سال 2013 كه بعضا با رشد 60 درصدی روبرو بوده است میتواندعامل مهم دیگری در افزایش فقر دراین كشور باشد و خانواده هایی كه قادر به پرداخت این هزینه سنگین نیستند را با مشكلات متعددی مواجه خواهد كرد.

همچون دیگر جوامع،افزایش فقر و مشكلات ناشی از آن كودكان و نوجوانان آلمانی را بیشتر تحت تاثیر قرار می دهد و آمارها در این زمینه بیانگر این است كه بالغ بر 2 میلیون و 400هزار كودك و نوجوان آلمانی زیر خط فقر زندگی میكنند كه 19درصد كل جمعیت كشور را شامل میشوند.

از هر 5 كودك زیر سه سال در آلمان،یك كودك خانواده ای فقیر و كم درآمد دارد و در بین نوجوانان زیر 18 سال مهاجر الاصل نیز از هر سه نفر، یك نوجوان با فقر دست به گریبان است.

ایالت های شرقی آلمان بیشتر از دیگر مناطق این كشور در معرض افزایش فقر قرار دارند.

درهمین رابطه نشریه فوكوس در مطلبی با اشاره به انتقادها از سیاست های اجتماعی دولت بخاطر افزایش فقر در آلمان می نویسد: طبق برآورد اتحادیه‌های كارگری و انجمن‌های خیریه،افراد كم‌درآمد بندرت شانس رهایی از تله فقر را دارند و از این رو كنفرانس ملی فقر از دولت آلمان به خاطر كوتاهی در سیاست اجتماعی انتقاد می‌كند.

این درحالی است كه هیات مشاوران وزارت اقتصاد كشور،ضمن مخالفت با طرح احزاب ائتلافی درمورد حقوق بازنشستگی،آن را برای مبارزه با فقر در سنین پیری نامناسب خوانده است .

'میشائیل هوفمان'، معاون سخنگوی كنفرانس ملی فقر با انتقاد از سیاست های اجتماعی دولت، با بیان اینكه فقر در آلمان تثبیت شده است،گفت: نرخ فقر از سال 2007 تاكنون بین 14 و 16 درصد قرار دارد و این یك رسوایی است كه این عدد در چنین سطح بالایی قرار دارد.

به عقید هوفمان، فقر یك خواسته سیاسی است و این مساله را می‌توان از تعرفه‌های در نظر گرفته‌شده برای حقوق بیكاری و كمك‌های اجتماعی دریافت كه مسبب آن،قانونگذار است.

هوفمان تاكید كرد: برای مبارزه با فقر،به ویژه فقر كودكان به توسعه ساختارهای زیربنایی اجتماعی نیاز است، مدارس تمام ‌وقت، ارائه غذای رایگان در مدارس،حمایت رایگان از یادگیری یا بازدید رایگان دانش‌آموزان از موزه‌ها می تواند در این راه موثر و مفید باشد.

به گزارش كنفرانس ملی فقر، 6/7 میلیون نفر (3/9 درصد جمعیت آلمان) برای برخورداری از حداقل امكانات برای زندگی،خدمات دولتی دریافت می‌كنند.

این كنفرانس علاوه بر درنظر گرفتن یك حداقل دستمزد قانونی، تعرفه‌های بالاتر و اجرای برنامه‌هایی برای مقابله با كمبود آپارتمان،خواستار یك استراتژی جامع برای مبارزه با فقر در كشور ‌شده است.

اروپام** 2051** 1701
۰ نفر