۱۲ دی ۱۳۹۱، ۱۲:۰۰
کد خبر: 80482086
T T
۰ نفر

آنفلوانزا شايعترين بيماري فصل زمستان

۱۲ دی ۱۳۹۱، ۱۲:۰۰
کد خبر: 80482086
آنفلوانزا شايعترين بيماري فصل زمستان

همدان-سرماي هوا موجب بروز برخي بيماري هاي فصلي مانند آنفولانزا مي شود كه شايعترين بيماري ويروسي فصل سرما بوده و به شدت واگيردار است.

به گزارش ایرنا آنفولانزا یك بیماری ویروسی بسیار مسری است كه می تواند در كودكان و بزرگسالان و در هر سنی اتفاق افتد.

این بیماری كه اغلب در ماه های زمستان كه افراد وقت بیشتری در تماس نزدیك با یكدیگر صرف میكنند رخ می دهد و عامل آن ویروسی است كه به راحتی از شخصی به شخص دیگر از طریق گسترش ترشحات آلوده تنفسی منتقل می شود.

رییس مركز بهداشت استان همدان در رابطه با این بیماری گفت: هر ساله با شروع فصل سرما همه گیری آنفولانزا درگروه های سنی مختلف آغاز می شود.

دكتر'محمد مهدی مجذوبی' با بیان اینكه كودكان و افراد مسن آسیب پذیرترین گروه سنی برای بیماری آنفولانزا هستند گفت: افزایش بیماری تنفسی می تواند زنگ خطری برای شروع آنفولانزا در كودكان باشد كه این موضوع باید به صورت جدی دنبال شود.

وی خاطر نشان كرد: زنان باردار نیز در مقابل بیماری آنفولانزا بسیار آسیب پذیر هستند كه بروز این بیماری در سه ماهه نخست بارداری موجب سقط جنین و مرده زایی خواهد شد.

وی با بیان اینكه افراد به خصوص زنان باردار باید واكسیناسیون آنفولانزا را جدی بگیرند افزود: واكسیناسون زنان باردار هیچ گونه خطری برای مادر و جنین ندارد و می تواند تا حد قابل توجهی از بروز بیماری جلوگیری كند.

وی همچنین گفت: كودكان زیر پنج سال ، افراد بالای 65 سال ، افرادی كه دارای بیماری های قلبی عروقی و ریوی مزمن همچون آسم هستند و بیماران دیابتی و هموفیلی بیشترین گروه های آسیب پذیر در مقابل آنفولانزا را تشكیل می دهند كه باید با اطلاع رسانی صحیح زمینه های بروز این بیماری در همه سنین كاهش داد.

معاون مركز مدیریت بیماری های واگیردار دانشگاه علوم پزشكی همدان نیز گفت: ویروس نوع A و B بیماری آنفلوانزا علائم بسیار شدیدی دارد و مسوول همه‌گیری آنفلوانزا در جامعه محسوب می شود و شكل آن همواره در حال تغییر است.

'محمود نبوی' افزود: هر سال نوع جدیدی از این ویروس‌ها بوجود آمده و در سراسر جهان پخش می‌شود و باعث ابتلا افراد به آنفلوانزا می‌شود.

وی اظهار داشت: برای تمام افرادی كه مبتلا به بیماری‌های خاص از قبیل سرطان‌ها، صرع، بیماری عصبی و افراد دیابتی و ناراحتی‌های تنفسی هستند ، زنان باردار و كودكان زیر پنج سال و افراد بالای 65 سال لازم است كه در برابر آنفلوانزا خود را واكسینه كنند.

وی ادامه داد: واكسن آنفلوانزا تا 75درصد از بروز بیماری آنفلوانزا پیشگیری می‌كند و اگر كسی در سال قبل واكسن آنفلوانزا را دریافت كرده باشد احتمال این كه در سال جدید به این بیماری مبتلا شود كم است.

وی خاطر نشان كرد: چند سال قبل برنامه واكسیناسیون برای اولین بار در كردستان برای 200 نفر صورت گرفت كه یك سال بعد از واكسیناسیون ،‌تعداد مبتلایان به آنفلوانزا از نصف هم كمتر شد و این نشان دهنده اهمیت تزریق به موقع آنفلوانزا است.

یكی از كارشناسان بهداشت عمومی نیز در رابطه با این بیماری در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت:مدت‌ زمان‌ شروع‌ علایم‌ این بیماری از زمان‌ وارد شدن‌ ویروس‌ به‌ بدن‌ 24 تا 48 ساعت‌ است‌.

'مریم بابایی' افزود: سه‌ نوع‌ اصلی‌ ویروس‌ (A,B,C) در بیماری آنفلوانزا وجود دارد كه این‌ ویروس‌ها توانایی‌ جهش‌ به‌ انواع‌ گوناگونی‌ را داشته و شیوع‌ ناگهانی‌ انواع‌ مختلف‌ آنفلوانزا در هر زمستان‌ رخ‌ می‌دهد ولی شدت‌ آنها متفاوت‌ است‌.

وی اظهار داشت: تب و لرز متوسط‌ تا بالا ،دردهای‌ عضلانی‌ واستخوانی، از جمله‌ كمردرد ،درد چشم و گلودرد، سرفه های خشك، آبریزش‌ از بینی‌ ،سردرد ، ضعف ،خستگی و كوفتگی از جمله علائم این بیماری است.

وی با بیان اینكه برخی علائم آنفولانزا و سرماخوردگی متفاوت است ،‌اظهار داشت : سرما خوردگی و آنفولانزا علایم مشابهی دارند با این تفاوت كه سرما خوردگی معمولا خفیف تراست وممكن است بدون تب یا همراه با تب پایین باشد درصورتی آنفولانزا بطورناگهانی شروع می شود و با تب بالا همراه است همچنین مدت زمان بیشتری طول می كشد تا آنفولانزا بهبود یابد در صورتی كه این مدت در سرماخوردگی كوتاه تر است.

وی اضافه كرد: استرس‌ ، خستگی‌ شدید ،تغذیه‌ نامناسب‌ ،وجود بیماری‌ اخیر كه‌ موجب‌ كاهش‌ مقاومت‌ بدن‌ شده‌ باشد ، بیماری‌ مزمن‌ به خصوص بیماری‌ قلبی‌ ،ریوی‌ و كلیوی ، بارداری‌، افرادی‌ كه‌ در یك‌ محیط‌ ‌ بسته‌ با تهویه نامناسب زندگی‌ یا كار می‌كنند، مكان‌های‌ شلوغ‌ به‌ هنگام‌ بروزهمه‌گیری‌ از عوامل‌ افزایش‌ دهنده‌ خطر در این بیماری می باشد.

وی با اشاره به راه های انتقال این بیماری افزود:ویروس به راحتی از طریق ترشحات تنفسی ازجمله عطسه و سرفه و نیز از طریق تماس نزدیك ،نظیردست دادن و روبوسی از فرد بیماربه افراد سالم منتقل می شود.

وی تا كید كرد :با بكار گیری راه های پیشگیری می توان تا حدودی از ابتلا به این بیماری جلوگیری كرد و در همین حال ‌ رعایت نكات بهداشتی ازسوی فرد بیمار ازجمله استفاده از وسایل وظروف جداگانه واستفاده از دستمال در هنگام عطسه و سرفه ، در پیشگیری دخیل است .

به گفته وی همچنین ‌استراحت فرد بیمار در منزل كه هم باعث كاهش علائم و بهبود بیماری و هم مانع انتقال بیماری به سایر افراد می شود، شستشوی مداوم دستها، كاهش مسافرت های غیر ضروری، استفاده از پوشش مناسب در روزهای سرد و خودداری‌ از تماس‌ غیرضروری‌ با افرادی‌ كه‌ دچار ‌ آنفلوانزا هستند ، ضروری است و در همین حال تزریق واكسن آنفولانزا ایمنی 80 درصدی را برای یكسال ایجاد می كند.

وی اذعان داشت:استراحت در منزل بویژه در هنگام تب، استفاده از مایعات فروان مانند آب ،آب میوه و سوپ رقیق،غرغره آب یا آب نمك ولرم ، خودداری از استمعال دخانیات ، استفاده از قطره های بینی حاوی آب و نمك برای‌ تخفیف‌ گرفتگی‌ بینی‌ و رعایت رژیم‌ غذایی از اقداماتی است كه دركاهش علائم و بهبود بیماری موثر است.

7530/576