'ناصر عاشوری' روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان تاثیرگذاری بسیار بالای راه آهن رشت به آستارا در گیلان اظهار كرد: در جلسه مشترك برخی نمایندگان، معاون استاندار و مدیركل راه و شهرسازی گیلان با تعدادی از معاونان وزیر راه و شهرسازی در تهران، مقرر شد پس از نهایی كردن این قرارداد، پرونده این پروژه عظیم در شورای اقتصاد كشور به منظور تامین هزینه ریالی و ارزی مطرح و واگذاری احداث این خط راه آهن قطعی شود.
وی با بیان این كه قرار است احداث این راه آهن به صورت فاینانس به یك شركت چینی واگذار شود، افزود: موافقت های اولیه در این زمینه كه این پروژه ملی و مهم شامل زیرسازی، آزادسازی و پل سازی و ... آن را یك شركت پیمانكار ایرانی با هدف ایجاد اشتغال با حضور مهندسین و عوامل داخلی به عنوان نماینده شركت چینی اجرا كند، صورت گرفته است.
عضو كمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: خرید، تامین، نصب و راه اندازی تجهیزات این خط راه آهن نظیر ریل گذاری و واگن ها، به عهده شركت طرف قرارداد چینی خواهد بود.
عاشوری راه اندازی خط راه آهن رشت - انزلی - تالش به آستارا را دارای ابعاد مهم اقتصادی و اجتماعی خواند و گفت: این پروژه عظیم به طول 170 كیلومتر، فاز دوم خط راه آهن قزوین - رشت به آستاراست كه ایران را به كشورهای همسایه همچون جمهوری آذربایجان، روسیه و حتی كشورهای آسیانه میانه و اروپایی متصل می كند.
وی در خصوص روند پیشرفت فاز نخست این پروژه یعنی راه آهن قزوین - رشت بیان كرد: ریل گذاری این خط آهن شروع، تجهیزات آن خریداری و اعتبارات آخرین مرحله احداث از محل فروش بیش از 270 میلیارد ریال اوراق مشاركت نیز تامین شده است.
عاشوری با ابراز امیدواری این كه تا پایان دولت دهم این پروژه به بهره برداری برسد، گفت: این پروژه به طول 165 كیلومتر كه از آرزوهای دیرینه مردم گیلان و ایران است، هم اینك با حضور 9 پیمانكار فعال و 90 درصد پیشرفت فیزیكی در حال اجراست.ك/3
7294/695/506
رشت - رييس مجمع نمايندگان استان گيلان در مجلس شوراي اسلامي از نهايي شدن آخرين مرحله مطالعاتي در خصوص پيش نويس قرارداد احداث راه آهن رشت - انزلي - تالش و آستارا طي هفته آتي خبر داد.