۱۵ دی ۱۳۹۱، ۱۱:۱۸
کد خبر: 80485336
T T
۰ نفر
راهبرد روسيه در قطب شمال - ساخت دو كشتي يخ شكن اتمي در دستور كار قرار گرفت

مسكو - در شرايطي كه مسكو ادعاي مالكيت بر 25 درصد منابع طبيعي قطب شمال را دارد و درخواست خود را به سازمان ملل متحد ارايه كرده است، 'كنستانتين استاسيوك' معاون آژانس حمل و نقل دريايي و رودخانه اي اين كشور از برنامه ساخت دو فروند كشتي يخ شكن هسته اي جديد خبر داد.

به گزارش ایرنا به نقل از رادیو دولتی 'صدای روسیه'، استاسیوك روز جمعه اعلام كرد: روسیه برای ساخت دو فروند كشتی یخ شكن هسته ای جدید برنامه ریزی كرده است.

در گزارش این رادیو گفته شد: ناوگان دریایی روسیه در حال حاضر مجهز به شش فروند كشتی یخ شكن هسته ای است كه چهار فروند از آنها تا سال 2020 از رده خارج خواهند شد.

رادیو صدای روسیه در گزارش خود با بیان این كه این كشتی ها در دهه های 1980 و 1990 میلادی ساخته شده اند، افزود: یكی از این یخ شكن ها به نام 'ساوتسكی سایوز' در حال بازسازی و نو سازی است كه تا سال 2014 به بهره برداری خواهد رسید.

در این گزارش گفته شد: در زمان حاضر روسیه دو فروند كشتی یخ شكن هسته ای نسل جدید به نام های 'پیدیسیات لت پابدی' و 'یامال' دارد كه نسبت به چهار كشتی دیگر یخ شكن این كشور پیشرفته تر هستند.

در گزارش یادآوری شد: روسیه برای جایگزینی كشتی های یخ شكن هسته ای خود طرح ساخت یخ شكن های اتمی جدید موسوم به 'پروژه 2220' را اجرا می كند.

به گزارش رادیو صدای روسیه ،یخ شكن های جدید مجهز به موتورهای اتمی پیشرفته نسل جدید موسوم به 'ریتم-200' با دو رآكتور هسته ای می باشد. توان كلی این رآكتورها افزون بر 175 میلیون وات و ظرفیت هر فروند كشتی افزون بر 33هزار تن خواهد بود.

این رسانه روسی افزود: این یخ شكن ها بزرگترین و پرقدرت ترین یخ شكن های دنیا خواهند بود.

'واسیلی كاشین ' كارشناس مركز پژوهش های راهبردی و فناوری روسیه در مصاحبه با رادیو مذكور گفت: دولت روسیه این طرح ها را برای استفاده از منابع طبیعی شمال این كشور اجرا می كند.

وی افزود: بدون كمك كشتی های یخ شكن اتمی، استفاده كامل از منابع قطب شمال و مسیر های حمل و نقل آن امكان پذیر نیست.

كاشین گفت: با كمك یخ شكن های اتمی می توان به مكان های صعب العبور دست یافت و حمل و نقل را از طریق راه های میان بر میسر كرد.

روسیه در كنار آمریكا، دانمارك، نروژ و سوئد كشورهای همجوار قطب شمال را تشكیل می دهد و بر 25 درصد منابع طبیعی این منطقه یخی ادعای مالكیت دارد.

با توجه به پدیده گرم شدن كره زمین و آب شدن یخ های قطب شمال، موضوع استفاده از منابع این منطقه وسیع مورد توجه همسایگان قطب شمال قرار گرفته است و این موضوع به ویژه در دو سال اخیر موجب بالا گرفتن مناقشه بین روسیه از یك سو و كشورهای غربی یعنی آمریكا، كانادا، نروژ و دانمارك از سوی دیگر شده است.

براساس برآورد كارشناسان، منطقه قطب شمال با داشتن دست كم 90 میلیارد بشكه نفت و در حدود هزار تریلیون و 550 میلیارد متر مكعب گاز، یك سوم كل ذخایر نفت و گاز جهان را در خود جای داده است.

وجود این ذخایر بزرگ باعث تشدید رقابت ها برای مالكیت قطب شمال شده است و پیش بینی می شود در سال های آینده مناقشه بر سر منابع این منطقه و استفاده از آنها به چالشی بزرگ بین روسیه و كشورهای غربی عضو ناتو تبدیل شود.

مسابقه برای تصاحب این منطقه از زمانی شتاب گرفت كه با آب شدن كوه های یخ به دلیل گرم شدن هوا در دهه های اخیر، دسترسی به قطب شمال آسان تر شد.

در سال 2001 روسیه مدارك مالكیت این منطقه غنی از ذخایر انرژی را به سازمان ملل متحد ارائه داد كه مورد قبول قرار نگرفت.

كاوشگران روسی در سال 2009 در حركتی نمادین مبنی بر جدی بودن عزم این كشور برای احراز مالكیت خود بر قطب شمال، پرچمی را از جنس تیتانیوم در بستر اقیانوس منجمد شمالی نصب كردند.

به گزارش رسانه های خبری روسیه، مسكو مالكیت خود را نسبت به رشته كوه 'لومونوسوف' واقع در بستر اقیانوس منجمد شمالی به وسعت یك میلیون و 200 هزار كیلومتر مربع اعلام كرده است و محدوده ای برابر با 25درصد قطب شمال را متعلق به خود می داند.

در مقابل كشورهای مجاور قطب شمال به سركردگی آمریكا با این رویكرد روسیه بشدت مخالفت كردند و با برگزاری رزمایش های مشترك سعی دارند كه حضور خود در این منطقه راهبردی جهان از بعد ذخایر انرژی را رسمیت ببخشند.

اروپام/2242** 518 **2047**