10 آيين عاشورايي خراسان رضوي ثبت شده در فهرست ميراث معنوي كشور رونمايي شد

مشهد- با حضور معاون رييس جمهوري و رييس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري كشور، 10 آيين و آداب عاشورايي خراسان رضوي كه در فهرست ميراث معنوي كشور به ثبت رسيده است، عصر پنجشنبه در مشهد رونمايي شد.

به گزارش ایرنا، آیین های عزاداری 28 صفر و عزاداری سالروز شهادت حضرت امام رضا (ع) در مشهد، آیین سلام به حضرت امام رضا (ع)، پرده خوانی، نخل گردانی، علم گردانی و شبیه خوانی در شهرستان های خلیل آباد، بجستان، نیشابور و بردسكن و پخش نذری ویژه محرم و صفر در مشهد (شله مشهدی) از جمله این آیین ها هستند.

معاون میراث فرهنگی اداره كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی در این ارتباط به خبرنگار ایرنا گفت: آیین های مزبور از سال گذشته تاكنون در فهرست آثار معنوی كشور به ثبت رسیده اند.

عباس زاده افزود: مراسم 28 صفر و عزاداری سالروز شهادت حضرت امام رضا (ع) در مشهد با شماره ثبت 630، نذری محرم و صفر (شله مشهدی) با شماره 631، آیین پرده خوانی عاشورایی خلیل آباد با شماره 632 و آیین نخل بندی و نخل گردانی بجستان با شماره 633 در فهرست آثار معنوی كشور به ثبت رسیده اند.

او گفت: مراسم علم گردانی در روستاهای نیشابور با شماره 634، مراسم علم گردانی شب عاشورا در نظام آباد بردسكن با شماره 635، مراسم نخل گردانی نقاب گناباد با شماره 703 و مراسم شبیه گردانی و شبیه خوانی نقاب گناباد با شماره 704 نیز از دیگر آیین های به ثبت رسیده در فهرست آثار معنوی كشور هستند.

وی اظهارداشت: همچنین مراسم نخل برداری و نخل گردانی روستای رهن گناباد با شماره 705 و آیین ها و آداب سلام به حضرت امام رضا (ع) با شماره 475 از جمله آیین هایی هستند كه در فهرست آثار معنوی كشور به ثبت رسیده اند./2

7496 /659 /664