۲۵ دی ۱۳۹۱، ۹:۱۷
کد خبر: 80497767
T T
۰ نفر
پزشكان نسبت به سرطان زا بودن سيگار هاي الكترونيكي هشدار دادند

تهران - پزشكان نسبت به سرطان زا بودن سيگارهاي الكترونيكي كه با هدف ترك سيگار در شبكه هاي ماهواره اي تبليغ و به صورت غيرمجاز عرضه مي شوند هشدار داده و از افراد سيگاري خواستند تا از مصرف اين نوع سيگارها به علت عوارض جبران ناپذيري كه در پي دارند، اجتناب كنند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایرنا، سیگار الكترونیكی كه Crown ۷ نام دارد، شبیه به خودكار بوده و و از یك باتری، یك دستگاه بخارساز، ماده معطر و ماده گلیكول پروپلین تشكیل شده و بدون مواد شیمیایی، سمی و سرطانزا است.

در این سیگار الكترونیكی كپسولی نصب شده كه محتوی نیكوتین بوده و قابلیت شارژ دارد. این كپسول شبیه به فیلترهای كوچكی است كه به جای اینكه نیكوتین را بسوزاند، بخار آب تولید می كنند.

پزشكان معتقدند مضرات و عوارض ناشی از این نوع سیگارها بسیار بیشتر و خطرناك تر از سیگار است براین اساس افرادی كه قصد ترك سیگار دارند باید از روش های دیگری به این منظور استفاده كنند.

براساس این گزارش، سیگارهای الكترونیكی در واقع ابزارهای تحویل دهنده نیكوتین تصفیه شده هستند.

رئیس مركز تحقیقات پیشگیری و كنترل دخانیات درباره این سیگارها، گفت: برخلاف ادعای فروشندگان سیگارهای الكترونیك مبنی بر اینكه هیچ ماده شیمیایی در این وسیله وجود ندارد مقدار زیادی نیكوتین همراه با مواد شیمیایی ناشناخته دیگر از طریق این سیگارها وارد بدن می شود كه هر كدام می تواند برای بدن مضر باشد.

'غلامرضا حیدری'افزود: استفاده از سیگار الكترونیك باعث ایجاد التهاب در ریه ها و خارش، سوزش و ملتهب شدن دهان می شود.

وی با اشاره به هشدارهای سازمان بهداشت جهانی در خصوص سیگارهای الكترونیكی، تصریح كرد: این وسیله نمی تواند جایگزین مناسبی برای داروهای ترك سیگار باشد چرا كه مقدار زیادی از نیكوتین آن در دهان جذب می شود و به ریه ها نمی رسد، در حالی كه به طور عمده جذب نیكوتین خون را به طور كامل بالا می برد.

دبیر اجرایی جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات نیز گفت: مطالعات انجام شده در مراكز تحقیقاتی و بیمارستان ها بر روی سیگارهای الكترونیك نشان می دهد دود مجازی این وسیله باعث ایجاد مسمومیت هایی می شود كه گاهی غیرقابل جبران است.

'محمدرضا مدنی'اضافه كرد: عوارض استفاده از سیگار الكترونیكی در بلندمدت مشخص می شود و شركت های تولیدكننده دخانیات از آن تنها برای پایبندكردن هرچه بیشتر مشتریان به سیگار استفاده می كنند.

قائم مقام مركز دخانیات بیمارستان مسیح دانشوری وابسته به دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی نیز در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی ایرنا، گفت: سیگارهای الكترونیكی كه در برخی از داروخانه های كشور به فروش می رسند، فاقد مجوز از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی بوده و سرطان زا است.

'هومن شریفی'افزود: سیگارهای موسوم به الكترونیك كه با تبلیغ ترك سیگار به فروش می رسند بهداشتی نبوده و به مراتب خطرناك تر از سیگارهای معمولی هستند.

وی اضافه كرد: در حالی كه سازمان بهداشت جهانی مجوز فروش سیگار الكترونیكی را لغو كرده این سیگارها در كشور ما همچنان عرضه می شوند.

قائم مقام مركز دخانیات بیمارستان مسیح دانشوری گفت: سیگار الكترونیكی از سال 2004 در كشور چین عرضه اما خیلی زود در كشورهای اروپایی از جمله انگلستان، استرالیا و كانادا فروش آن ممنوع شد.

شریفی ادامه داد: در دو سال گذشته سازمان بهداشت جهانی طی تحقیقاتی كه انجام داد فروش این نوع سیگارها را ممنوع كرد.

وی اضافه كرد: سیگار الكترونیكی محصولی است كه به هیچ وجه جایگرین سیگار نمی شود، چرا كه این محصول هیچ گونه تاثیری در ترك سیگار ندارد.

وی با بیان اینكه این سیگارها به هیچ عنوان مجوز مصرف ندارند و مورد تایید وزارت بهداشت نیز نیستند،گفت: سیگارهای الكترونیكی كه حاوی مواد سرطان‌زا است نه تنها به ترك سیگار كمك نمی‌كنند بلكه بسیار خطرناك نیز هستند.

این كارشناس مركز تحقیقات پیشگیری و كنترل دخانیات دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی افزود: قرص های جویدنی ترك سیگار خط اول درمان و ترك سیگار در كشور به شمار می روند و دارای مجوز از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی هستند.

شریفی گفت: از سال 1960 میلادی پزشكان با انجام تحقیقات به دنبال ماده ای با عوارض كمتر بر بدن انسان بودند تا جایگزین این ماده دخانی كنند.

وی ادامه داد: چهار هزار ماده موجود در سیگار، هیچ كدام جایگزینی ندارند بلكه فقط نیكوتین موجود در سیگار اعتیادآور و نیازمند جایگزین است.

شریفی افزود: براین اساس یك پزشك سوئدی 10 سال با انجام تحقیقات توانست ماده ای را جایگزین نیكوتین موجود در سیگار كند و قابل جویدن باشد.

كارشناس مركز تحقیقات پیشگیری و كنترل دخانیات دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی، گفت: از قرص های دو میلی گرمی، حدود 84 صدم میلی گرم نیكوتین وارد بدن فرد می شود.

شریفی تصریح كرد: هر فرد سیگاری به تعداد هر نخ سیگاری كه در هر زمان از شبانه روز استفاده می كند، باید این قرص ها را استفاده كند.

وی گفت: مصرف این قرصهای جویدنی بتدریج منجر به ترك سیگار در فرد می شود، ماهیت سیگار با قرص متفاوت است چرا كه از نظر زمان مصرف و میزان، نیكوتین به صورت ناگهانی از سیگار آزاد می شود اما در این قرص ها آهسته آهسته نیكوتین آزاد می شود.

شریفی با بیان اینكه این قرصها در داروخانه ها موجود است، افزود: مدت زمان اثربخشی این قرصها در ترك سیگار بین یك تا سه ماه است كه در برخی از موارد نیز كمتر از یك ماه فرد موفق به ترك سیگار می شود.

وی با بیان اینكه قرص های جویدنی ترك سیگار در نخستین كلینیك ترك دخانیات در ایران در سال 1377 مورد استفاده قرار گرفت، اظهار داشت: طبق بررسی های انجام شده در كلینیك های ترك سیگار، به این نتیجه رسیدیم كه استفاده از این قرصها در مدت یك ماه حدود 88 درصد و در طول یكسال با 55 درصد موفقیت همراه بوده است.

به گفته شریفی افرادی كه از طریق این قرص ها موفق به ترك سیگار شده اند تا 55 درصد در طول یك سال به سمت سیگار روی نیاورده اند.

قائم مقام مركز دخانیات بیمارستان مسیح دانشوری وابسته به دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی در مورد قرص های نیكوتینه افزود: قرص ها و برچسب های نیكوتینه ترك سیگار مورد تایید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی است و استفاده از آن صددرصد به ترك سیگار منجر می شود.

شریفی در مورد راهكارهای مناسب برای ترك سیگار گفت: قرص های جویدنی حاوی نیكوتین یكی از راه های مناسب برای ترك سیگار است كه فرد با جویدن آن میزان نیكوتین را جایگزین كرده و در عین حال از مضرات 4 هزار ماده سمی موجود در سیگار در امان مانده و به راحتی رفتار جستجوگرانه ناشی از كاهش نیكوتین را در بدن جایگزین می كند.

وی در عین حال تصریح كرد: استفاده از ابزارهای ترك سیگار از جمله برچسب و آدامس ها باید با مصرف دارو و روان درمانی همراه باشد.

شریفی گفت: برچسب و آدامس های ترك سیگار در ترك دخانیات كمك كننده است اما با این حال جایگزین های نیكوتین از جمله آدامس و برچسب های نیكوتینی شانس ترك سیگار را 2.5 برابر افزایش می دهد.

مدیر نظارت بر امور دارو و مواد اعتیاد آور دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی ایرنا گفت: مردم عرضه سیگار الكترونیكی در داروخانه ها را با شماره های 88874509 و 84248 داخلی 6106 و 6103 اطلاع دهند.

'سیدامیرحسین میركریمی'افزود: سیگار الكترونیكی جز مواد دارویی اعتیاد آور نیست بلكه از جمله ملزومات پزشكی است.

وی با بیان اینكه متولی ارایه مجوز توزیع و عرضه مصحولات حوزه ملزومات پزشكی به عهده دفتر تجهیزات پزشكی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی است، اظهار داشت: با این حال چنانچه مواردی مبنی بر عرضه این نوع سیگار گزارش شود، سریعا با موارد گزارش شده برخورد و سیگارها جمع آوری می شوند.

وی اضافه كرد: داروهای آنتی بیوتیك، اعتیادآور و خواب آور در داروخانه بدون نسخه پزشك تجویز نمی شود.

مدیر نظارت بر امور دارو و مواد اعتیاد آور دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی گفت: داروخانه های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی در طول سال، چهار بار مورد نظارت و ارزیابی قرار گرفته و ارزشیابی می شوند.

میركریمی اضافه كرد: داروخانه های متخلف براساس كمیسیون ماده 11تعزیرات حكومتی مورد پیگرد قانونی قرار می گیرند. هم اكنون یكهزار و 450 داروخانه در سطح استان تهران فعال است.

هم اكنون حدود 15 درصد از جمعیت كشور یعنی بیش از 10 میلیون نفر سیگاری هستند. سالانه حدود پنج تا هفت میلیون نفر در دنیا بر اثر مصرف سیگار جان خود را از دست می دهند.

اجتمام(5)**9105**1558