۲۶ دی ۱۳۹۱، ۱۳:۳۰
کد خبر: 80500067
T T
۰ نفر
جنگ بين گروه هاي معارض سوري به نيابت از قطر و عربستان

گروه پژوهش هاي خبري – اختلاف ميان مخالفان اسد نه تنها در سطح نيروهاي عملياتي فعال براي براندازي در سوريه بلكه در ميان طرف هاي بين المللي حامي اين گروه ها نيز تشديد شده است.

اختلاف بین قائلان به براندازی بشار اسد رییس جمهور سوریه پس از قریب 2 سال ناآرامی و درگیری های مسلحانه از زمانی آشكارتر شد كه سلفی های مورد حمایت عربستان سعودی و برخی كشورهای عربی حاشیه خلیج فارس زمزمه های تشكیل امارت اسلامی را در سوریه آغاز كردند. گسیل اعضای القاعده به این كشور به نام براندازی اسد سطح هشدارهای بین المللی را تا حدی بالا برد كه حالا دیگر حضور این افراطیون در خط مقدم نبرد با ارتش اسد سطح نگرانی های بین المللی را در خصوص آینده سوریه و مدیریت آن با فرض تحقق براندازی بالا برد به گونه ای كه آمریكا هم ناچار شد گروه موسوم به 'جبهه النصره' وابسته به عربستان سعودی و منتسب به القاعده را در فهرست گروه های تروریستی قرار دهد. از همان ابتدا هم درگیری بین گروه های داخلی مخالف اسد با رنگ و بویی ایدئولوژیك جریان داشت. درگیری هایی كه گاه پشت درهای بسته كنفرانس های زنجیره ای موسوم به 'دوستان سوریه' منجر به درگیری های فیزیكی می شد و خود حاكی از اختلاف ناشی از وابستگی این گروه ها به طرف های مختلف و البته پر اختلاف بین المللی بود.

گروه های تروریستی كه برای تغییر نظام سوریه وارد نبرد شده بودند و از حمایت كشورهای غربی و برخی از كشورهای حاشیه خلیج فارس برخوردار هستند هم اكنون با دیدن پایداری ارتش این كشور نه تنها نتواست خواسته های حامیان خود را بر آورد، بلكه اختلاف میان گروه های مسلح و حامیان آنها فزونی بافته است. عربستان و قطر كه از تروریست های سوریه حمایت مالی و تسلیحاتی می كردند هر یك از عناصر وابسته به خود حمایت می كردند. این دو كشور در حمایت از گروه های مسلح تروریستی استراتژی واحدی را دنبال نمی كنند. عربستانی ها از گروه های تكفیری حمایت می كنند و قطری ها از گروه های وابسته به اخوان. ناهماهنگی میان این دو كشور بحران آفرین اختلافاتی را میان سران آل ثانی و آل سعود ایجاد كرده است.



** شكاف میان عناصر تروریستی مسلح سوریه

----------------------------------

روزنامه گاردین انگلستان در گزارشی تحقیقی نوشت: چپاول و غارتگری در برخی از شهرهای سوریه به ویژه حلب به بزرگترین دغدغه اپوزیسیون مسلح تبدیل شده است. این اقدام باعث شده است تا انقلاب در سوریه رنگ دیگری به خود گیرد به طوری كه هم اكنون در میان عناصر مسلح به خاطر تقسیم غنائم اختلاف حكمفرما شده است.

بنا به نوشته روزنامه مذكور برخی از اعضای گروه های مسلح به خاطر اینكه تاجران حلب با آنها همسو نیستند و این تاجران حامی 'بشار اسد' هستند درصدد انتقام از آنها برآمده اند و اموال آنها را غارت كرده اند.

در همین حال روزنامه گاردین به نقل از 'النقیب حسام' یكی از رهبران شورای نظامی حلب نوشت، تعدادی از معارضان مسلح به خاطر اختلاف در تقسیم غنیمت كشته شدند.

بنا به نوشته این منبع خبری یكی از فرماندهان معارضان گفته است در ابتدا معارضان مسلح تلاش می كردند تا یك نفر را در حكومت تغییر دهند، اما هم اكنون میان این گروه ها اختلاف حكمفرما شده است. برخی برای تغییر نظام سوریه تلاش می كنند و برخی دیگر به خاطر تقسیم غنایم با همدیگر در حال درگیری هستند.

نشریه عراقی 'القوه الثالثه' هم در گزارشی به درگیری مداوم رهبران 'جبهه النصره' و گردان 'الفاروق' اشاره كرد.

این نشریه هم نوشت، میان گروه های مسلح در سوریه درگیری در جریان است. این نشریه درگیری موجود میان عناصر مسلح تروریستی را یكی از موانع اصلی سقوط نظام سوریه دانسته است.

بنا به نوشته منبع خبری مذكور هم اكنون میان گروه 'النصره' كه از مخالفان نظام سوریه هستند و توسط گروه های جهادی حمایت می شوند تا علیه 'بشار اسد' دست به جنگ زنند و میان گروه های معارض مثل گردان 'الفاروق' تنش حاكم است.

به نظر می رسد با تعدد گروه های درگیر اكنون رقابت بین گروه ها و خودسری جای تمركز بر براندازی اسد را گرفته است به گونه ای كه گزارش های متعدد حاكی از آن است كه جبهه النصره و گردان الفاروق و گردان احرار شام هنوز هم به فرماندهی جدید كه در دسامبر توسط كشورهای مذكور شكل گرفته است ملحق نشده است.

وزارت خارجه آمریكا گفته است جبهه النصره از تنش های موجود در سوریه استفاده می كند تا اهداف شوم گروه القاعده به اجرا در آید.

بنا به گزارش شبكه 'عشاق سوریا الاسد'، سوریه هم اكنون شاهد دور جدیدی از درگیری نظامی است. این درگیری با شروع اختلاف در صف گروه های مسلح ایجاد شده است.

بنا به گزارش منبع خبری مذكور یك معارض برجسته سوری گفته است اكنون به صورت مشخص تنش سوریه در دو گروه خلاصه شده است. یكی گروه اخوان كه ازسوی قطر حمایت مالی و تسلیحاتی می شود و گروه القاعده و عناصر تكفیری كه از سوی وهابی ها در عربستان حمایت مالی و تسلیحاتی می گردد.



** اختلاف تا اطلاع ثانوی

-----------------------

روزنامه السفیر لبنان هم در گزارشی از اختلاف قطر و عربستان در حمایت از تروریست ها در سوریه سخن به میان آورد. این روزنامه نوشت، به نظر می رسد اختلاف نظر در مورد بحران سوریه بین قطر و عربستان و تركیه و ایالات متحده آمریكا تا زمان نامعلومی باقی خواهد ماند. این روزنامه نوشت، عربستان و قطر در مورد بحران سوریه استراتژی واحدی را دنبال نمی كنند. درست زمانی كه قطر در تسلیح عناصر مخالف تلاش می كند صبر ریاض به سر آمده و عربستان می گوید فقط خواهان سرنگونی نظام سوریه است. البته این سیاست اعلامی كه در فتوای مفتی ارشد سعودی ها در قالب تحریم اعزام نیرو بروز می كند كاملا مخالف سیاست اجرایی و عملیاتی عربستان در حمایت بی دریغ از گروه های سلفی در خاك سوریه است كه حالا دیگر رقیب مخالفان و نیروهای مورد حمایت قطر هستند.

روزنامه گاردین در گزارشی ویژه در درباره بحران سوریه نوشت، رقابت بین این دو كشور حاشیه خلیج فارس و اختلاف نظر غرب و روسیه و همچنین ترس از سرایت بحران سوریه به خارج از مرزهای این كشور باعث شده است كه كمك تسلیحاتی به گروه های معارض در سوریه به مساله ای حساس تبدیل شود.

این روزنامه انگلیسی نوشت، این دو كشور حاشیه خلیج فارس از هماهنگی لازم برخوردار نیستند.

این روزنامه به نقل از فعالان گروه اپوزیسیون سوریه نوشت، عربستان فقط از گروه هایی حمایت می كند كه از جانب قطر و تركیه حمایت نمی شوند.

این روزنامه نوشت، قطری ها از عربستانی ها فعال تر هستند و عربستانی ها خواستار دموكراسی نیستند، بلكه فقط خواهان سقوط نظام سوریه هستند.

بنا به نوشته گاردین، در سایه نبود چنین هماهنگی هایی بین مخالفان نظام سوری و حامیان تروریست ها، روسای دستگاه های اطلاعاتی فرانسه، تركیه، عربستان، قطر و آمریكا در تركیه با هم دیدارهایی را دشته اند، ولی به نظر می رسد آنها در مورد سوریه استراژی واحدی را دنبال نمی كنند و دارای اختلاف نظر هستند و چنین نشست هایی هم برای آنها موفقیت هایی را به همراه نداشته است.

روزنامه تلگراف انگلستان هم نوشت، عربستان از ارتش آزاد حمایت می كند و قطر از گروه های مسلح و اخوان المسلمین این كشور حمایت می كند.

روزنامه فرانسوی لوفیگارو هم از تنش موجود میان عربستان و قطر برای نفوذ بر عناصر مسلح در سوریه سخن به میان آورد. این روزنامه نوشت، سران آل سعود از گروه های سلفی حمایت مالی و تسلیحاتی می كنند در حالی مقامات قطر از گروه های مسلح وابسته به اخوان المسلمین حمایت به میان می آورند.

این روزنامه به نقل از 'عصام' یكی از فرماندهان گروه های مسلح در ریف دمشق نوشت، اختلاف نظر میان قطر و عربستان از تابستان گذشته در مقر فرماندهی عملیات در شهر اضنه تركیه آغاز شده است.

بنا به نوشته این روزنامه اختلاف به دلیل نحوه تسلیح گروه های مخالف نظام سوریه رخ داده و هریك از دو طرف بدون هماهنگی با طرف دیگر اقدام به تسلیح گروه وابسته به خود پرداخته است.

این روزنامه با استناد به گواهی برخی از رهبران گروه های تروریستی گزارش می دهد كه هم اكنون بین سران آل سعود و قطر اختلاف حاكم است كه علت آن این است كه سران قطر و تركیه تصمیم گرفته اند امور توزیع سلاح را در پایگاه هایی كه پذیرای تروریست هاست برعهده گیرند و سلاح ها را در اختیار گروه های وابسته به اخوان قرار دهند. این مساله است كه خشم سران سعودی را كه حامی گروه های سلفی هستند، بر انگیخته است.

این روزنامه افزود: خودكامگی سران قطر در هماهنگ كردن گروه های مسلح در شمال ادلب امری است كه باعث ناخرسندی سران آل سعود شده است. مقامات سعودی هم به نوبه خود از گروه هایی وابسته به خود در داخل سوریه خواسته اند تا به رهبری یكی از نمایندگان خود فرماندهی مشتركی را تشكیل دهند و این باعث شده است تا چندین فرماندهی توسط تروریست ها شكل گیرد و اوضاع پیچیده گردد.

این روزنامه در پایان تحقیق خود به نقل از یكی از فعالان در ریف دمشق می نویسد كه این فعال گفته است ما نیاز به فرماندهی یكپارچه داریم و در سوریه گروه های مختلف فكری وجود دارند كه تلاش می كنند تا نظام را در این كشور تغییر دهند و درحالیكه هیچ گونه هماهنگی با یكدیگر ندارند.



** 'هیكل' از جنگ روانی علیه سوریه می گوید

-------------------------------------------

بنا به نوشته روزنامه المنار 'محمد حسنین هیكل' روزنامه نگار مصری معتقد است كه رژیم صهیونیستی از رویدادهای سوریه ابراز خوشحالی می كند و دستگاه اطلاعاتی این رژیم در بحران سوریه مداخله می كند. این روزنامه نگار مصری حوزه نفوذ موساد را كل سرزمین های سوریه می داند.

این روزنامه نگار از مقاومت نظام سوریه ابراز تعجب می كند و می گوید یك جنگ روانی علیه سوریه در جریان است.

این روزنامه نگار مصری افزود: 'بی بی سی' در این جنگ روانی مشاركت گسترده ای دارد و اخبار غیر حقیقی از اوضاع سوریه را منتشر می كند.

'هیكل' با اشاره به درخواست قطر برای مداخله نظامی در سوریه افزود: حجم حمایت مالی كشورهای عربی در امور سوریه حداقل 15 میلیارد دلار بوده است.

این روزنامه نگار مصری می گوید كشورهای عربی به تنهایی نمی توانند پرواز ممنوع را بر فراز سوریه پیاده كنند به همین دلیل متوسل به شورای امنیت شده اند.

پژوهش**الف.ی**9241**9123