گمرك براي كمك به تكميل ظرفيت هاي خالي تجاري بين ايران و عراق
از آمادگي كامل برخوردار است

پيرانشهر، مهاباد - ناظر گمركات آذربايجان غربي گفت: گمرك اين استان از آمادگي كامل براي كمك به تكميل ظرفيت هاي خالي تجاري بين ايران و عراق برخوردار است .

میرهاشم سید احمدی در جریان بازدید از گمركات تمرچین پیرانشهر با اشاره به امكان افزایش حجم مبادلات تجاری بین ایران و عراق، آمادگی گمرك را برای كمك به تكمیل ظرفیت های خالی تجاری بین دو كشور از طریق ارائه خدمات مطلوب به فعالان تجاری در این منطقه اعلام كرد.

وی گفت: اشتراكات دینی و فرهنگی بین ایران و عراق و هم مرزی دو كشور، شرایط مناسبی را برای افزایش مبادلات تجاری فراهم ساخته ، اما با وجود علاقه مندی طرفین به انجام این امر، تاكنون از ظرفیت ها و توانایی های موجود به نحو مطلوب استفاده نشده است.

ناظر گمركات استان تأكید كرد: گمرك تمام توان خود را برای تسهیل و تسریع صدور محموله های تجاری به مقصد عراق و همچنین انجام تشریفات كالاهای ترانزیتی از این كشور، به ویژه از طریق گمرك تمرچین به عمل می آورد و تاكنون نیز در این راستا تسهیلات و امكانات زیادی را برای صاحبان كالا فراهم كرده است.

سید احمدی با قدردانی از همكاری مسوولان استان و دیگر سازمان های ذیربط در جهت توسعه گمركات مرزی، افزود: با توجه به افزایش میزان مبادلات تجاری بین ایران و عراق، تقویت و تجهیز گمركات منطقه از جمله گمرك تمرچین امری ضروری است و می تواند به نحو قابل ملاحظه ای به رشد مناسبات بازرگانی دو طرف كمك كند.

ناظر گمركات استان آذربایجان غربی اضافه كرد: با توجه به فراهم شدن زیرساخت ها و انجام هماهنگی های لازم در گمرك تمرچین، فرآیند امور گمركی كالاهای تجاری كه به طول می انجامد، با راه انداری سامانه هوشمند ورود خروج كالا در رویه ترانزیت و همچنین دستگاه ایكس ری مسافری به روز شده و صاحبان كالا می توانند در كمترین زمان ممكن كالاهای خود را از طریق این گمرك ترخیص كنند.

ناظر گمركات استان افزود: كاهش زمان ترخیص كالا در گمرك تمرچین در حالی صورت خواهد گرفت كه این گمرك با روند افزایش حجم مبادلات تجاری در یكی دو سال اخیر مواجه بوده است.

وی افزایش ساعت كاری، تأمین امكانات نرم افزاری و سخت افزاری و تلاش بی وقفه كاركنان را از عوامل مؤثر در كاهش زمان تشریفات گمركی در گمرك تمرچین خواند .

سیداحمدی اظهار داشت: با توجه به ظرفیت های بالای تجاری در منطقه و علاقمندی مقامات دو كشور ایران و عراق به توسعه مناسبات اقتصادی با یكدیگر، ضرورت توسعه و تجهیز گمركات استان آذربایجان غربی به ویژه گمرك تمرچین كاملاً محسوس است .

ناظر گمركات استان پس از بازگشائی جاده اصلی پیرانشهر به تمرچین جهت ارزیابی روند امورات مربوطه و بازدید از نحوه انجام خدمات رسانی توسط مامورین گمرك به تمرچین سفر كرده است .

584/583