۹ بهمن ۱۳۹۱، ۱۶:۰۶
کد خبر: 80518721
T T
۰ نفر

ميزان سرايت بيماري جذام بسيار كم شده است

۹ بهمن ۱۳۹۱، ۱۶:۰۶
کد خبر: 80518721
ميزان سرايت بيماري جذام بسيار كم شده است

تبريز - رييس مركز بررسي و تحقيق بيماري هاي پوستي دانشگاه علوم پزشكي تبريز گفت: ميزان سرايت بيماري جذام بسيار پايين بوده و در سال هاي اخير به شدت كاهش يافته است.

'علیرضا فرشی آذری'، روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، با بیان اینكه تنها درصد پایینی از افراد كه استعداد ژنتیكی این بیماری را دارند در صورت تماس طولانی مدت با بیمار جذامی درمان نشده به آن مبتلا می شوند، افزود: هم اكنون به ازای هر 10هزار نفر در كشور، یك نفر به جذام مبتلا می شود.

وی اضافه كرد: بیماری جذام در كشور به كلی ریشه كن نشده اما وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی در حال حذف و ریشه كنی آن است.

فرشی آذر، با اشاره به اینكه حذف بیماری جذام در ایران از 20 سال قبل شروع شده گفت: در زمان حاضر بیمارستان باباباغی تبریز تنها مركزی است كه در كشور به میزان بالایی به بیماران جذامی خدمات ارایه می‌دهد.

وی، با تاكید بر اینكه نیازی به جدا شدن جذامیان از محیط كار، خانواده و جامعه وجود ندارد و به محض شروع اولیه درمان، سرایت این بیماری از بین می رود، ادامه داد: برخلاف باورهای اجتماعی افراد به لحاظ ژنتیكی هرگز جذام نمی گیرند.

فرشی آذر، با بیان اینكه در سال های گذشته بیماری جذام بیشتر در استان های خراسان، كردستان، كرمانشاه، آذربایجان و گیلان گزارش شده افزود: به تازگی نیز یك مورد در تهران گزارش شده بود.

رییس مركز بررسی و تحقیق بیماری های پوستی دانشگاه علوم پزشكی تبریز، آمار فعلی جمعیت ساكن در باباباغی را 290 نفر اعلام و اظهار كرد: از افراد ساكن در این محل 109 نفر را آقایان و 105 را بانوان تشكیل می دهند.

فرشی آذر گفت: علاوه بر اینها، 80 نفر از كودكان و فرزندان بیماران جذامی نیز در این محل زندگی می كنند.

وی، تعداد تخت های فعال در آسایشگاه باباباغی را 70 تخت عنوان كرد و گفت: این تخت ها به طور متناوب در اختیار بیماران ساكن قرار گرفته و جریان درمانی آنها انجام می گیرد.

7236/645/587/245
۰ نفر