۱۳ بهمن ۱۳۹۱، ۱:۴۱
کد خبر: 80523109
T T
۰ نفر
فرامرز قريبيان:فيلم 'گناهكاران' نقد اجتماعي نيست

تهران- كارگردان فيلم 'گناهكاران' گفت: اين فيلم زمان و مكان خاصي نداشته و در عين حال نقد اجتماعي نيست.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، فرامرز قریبیان در نشست گفت وگوی اصحاب رسانه با عوامل فیلم گناهكاران كه پنج شنبه شب در سال سعدی برج میلاد برگزار شد،اظهار داشت: این فیلم در ژانر پلیسی بوده كه لایه های اجتماعی در بطن آن نهفته است؛ البته به دلیل اینكه زد و خورد زیادی ندارد، پلیسی معمایی است.

این كارگردان و بازیگر سینما ادامه داد: بعد از فیلم چشمایش كه در سال 78 ساختم و دستخوش اتفاقاتی شد ، فیلمنامه خوبی برای ساخت به دستم نرسید و به حرفه بازیگری ادامه دادم تا اینكه فیلمنامه پسرم را كه تازه از آمریكا برگشته است، خواندم و تصمیم به ساخت آن گرفتم.

قریبیان نام اولیه این فیلم را قصاص عنوان كرد و گفت: این نام را ارشاد رد كرد و ما عنوان گناهكاران را برآن گذاشتیم.

وی دلیل تفاوت های محسوس نوع پوشش و فضاهای این فیلم با فیلم های داخلی پلیسی و نزدیك شدن به فضای فیلم های پلیسی خارجی را عمدی دانست و یادآور شد: تاكنون فیلم های پلیسی زیادی ساخته شده است و من در بسیاری از آنها بازی كردم ولی هیچ كدام ماندگار نشدند.

كارگردان گناهكاران از واكنش نیروی انتظامی نسبت به این فیلم اظهار بی اطلاعی كرد و گفت: این فیلم از وزارت ارشاد مجوز ساخت و پس از ممیزی های زیاد پروانه نمایش گرفته كه در اولین روز سی و یكمین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمده است.

در ادامه سام قریبیان كه نویسندگی این فیلم را برعهده داشت، گفت: این داستان را سالها قبل نوشتم و قرار نبود در ایران ساخته شود و بعد از اینكه پدرم تصمیم به ساخت آن گرفت تغییراتی در آن ایجاد شد تا قابل ساخت در ایران باشد.

وی با تاكید براینكه این داستان و یك اثر عمومی است و لزوما نقد جامعه بخصوصی را مدنظر نداشته ام، تصریح كرد: این فیلم یك فیلم 'نووار' است كه فضایی را خلق می كند كه نباید قاعدتا نمونه بیرونی و واقعی در حال حاضر داشته باشد .

قریبیان ادامه داد: این فیلم یك داستان پلیسی دارد كه باید تا انتها مد نظر قرار می گرفت و دارای ویژگی هایی مانند تعلیق بود و نقد جامعه ای را مد نظر نداشت.

وی در مورد حذفیات این فیلم هم گفت: یكی از حذفیات؛ سكانس پایانی بود كه با حذف این سكانس فیلم دستخوش تغییراتی شد.

قطب الدین صادقی از بازیگران این فیلم نیز علاقه به فرامرز قریبیان و استحكام فیلمنامه از دلایل همكاری خود با این فیلم دانست و گفت: بازیگر حرفه ای سینما نیستم و اگر فیلمنامه ای را خوشم بیاید قبول می كنم .

وی یادآور شد: این كار با سناریو محكم، طراحی نیرومند و شخصیت پردازی دقیق كه پیش از این در فیلم های پلیسی دهه 40 آمریكا و فیلم هایی نظیر سگ هار از آثار كوروساوا دیده می شد، نظر مرا جلب كرد.

همچنین محمد متوسلانی كه خود از كارگردانان با سابقه ایران است و در این فیلن نقش سرهنگ فرازمند را بازی می كرد، گفت: فیلمنامه گناهكاران چفت و بست محكمی داشت و به ژانری كه انتخاب كرده بود تا انتها پایبند بود.

وی افزود: هیچ انحرافی در داستان وجود نداشت و شخصیت ها درست بودند و وقتی برای نخستین بار این اثر سینمایی را دیدم انتظاراتم برآورده شد.

همچنین بهاره كیان افشار كه نقش آسمان فرازمند را بازی می كرد، گفت: با كمی نگاه دقیق تر به شخصییت این دختر به لحاظ شرایط و خانوادگی و اجتماعی، وی فردی قابل دلسوزی است كه دچار بی هویتی شده است.

سی و یكمین جشنواره فیلم فجر تا 22 بهمن ماه برپا است.