به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، فرامرز قریبیان در نشست گفت وگوی اصحاب رسانه با عوامل فیلم گناهكاران كه پنج شنبه شب در سال سعدی برج میلاد برگزار شد،اظهار داشت: این فیلم در ژانر پلیسی بوده كه لایه های اجتماعی در بطن آن نهفته است؛ البته به دلیل اینكه زد و خورد زیادی ندارد، پلیسی معمایی است.
این كارگردان و بازیگر سینما ادامه داد: بعد از فیلم چشمایش كه در سال 78 ساختم و دستخوش اتفاقاتی شد ، فیلمنامه خوبی برای ساخت به دستم نرسید و به حرفه بازیگری ادامه دادم تا اینكه فیلمنامه پسرم را كه تازه از آمریكا برگشته است، خواندم و تصمیم به ساخت آن گرفتم.
قریبیان نام اولیه این فیلم را قصاص عنوان كرد و گفت: این نام را ارشاد رد كرد و ما عنوان گناهكاران را برآن گذاشتیم.
وی دلیل تفاوت های محسوس نوع پوشش و فضاهای این فیلم با فیلم های داخلی پلیسی و نزدیك شدن به فضای فیلم های پلیسی خارجی را عمدی دانست و یادآور شد: تاكنون فیلم های پلیسی زیادی ساخته شده است و من در بسیاری از آنها بازی كردم ولی هیچ كدام ماندگار نشدند.
كارگردان گناهكاران از واكنش نیروی انتظامی نسبت به این فیلم اظهار بی اطلاعی كرد و گفت: این فیلم از وزارت ارشاد مجوز ساخت و پس از ممیزی های زیاد پروانه نمایش گرفته كه در اولین روز سی و یكمین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمده است.
در ادامه سام قریبیان كه نویسندگی این فیلم را برعهده داشت، گفت: این داستان را سالها قبل نوشتم و قرار نبود در ایران ساخته شود و بعد از اینكه پدرم تصمیم به ساخت آن گرفت تغییراتی در آن ایجاد شد تا قابل ساخت در ایران باشد.
وی با تاكید براینكه این داستان و یك اثر عمومی است و لزوما نقد جامعه بخصوصی را مدنظر نداشته ام، تصریح كرد: این فیلم یك فیلم 'نووار' است كه فضایی را خلق می كند كه نباید قاعدتا نمونه بیرونی و واقعی در حال حاضر داشته باشد .
قریبیان ادامه داد: این فیلم یك داستان پلیسی دارد كه باید تا انتها مد نظر قرار می گرفت و دارای ویژگی هایی مانند تعلیق بود و نقد جامعه ای را مد نظر نداشت.
وی در مورد حذفیات این فیلم هم گفت: یكی از حذفیات؛ سكانس پایانی بود كه با حذف این سكانس فیلم دستخوش تغییراتی شد.
قطب الدین صادقی از بازیگران این فیلم نیز علاقه به فرامرز قریبیان و استحكام فیلمنامه از دلایل همكاری خود با این فیلم دانست و گفت: بازیگر حرفه ای سینما نیستم و اگر فیلمنامه ای را خوشم بیاید قبول می كنم .
وی یادآور شد: این كار با سناریو محكم، طراحی نیرومند و شخصیت پردازی دقیق كه پیش از این در فیلم های پلیسی دهه 40 آمریكا و فیلم هایی نظیر سگ هار از آثار كوروساوا دیده می شد، نظر مرا جلب كرد.
همچنین محمد متوسلانی كه خود از كارگردانان با سابقه ایران است و در این فیلن نقش سرهنگ فرازمند را بازی می كرد، گفت: فیلمنامه گناهكاران چفت و بست محكمی داشت و به ژانری كه انتخاب كرده بود تا انتها پایبند بود.
وی افزود: هیچ انحرافی در داستان وجود نداشت و شخصیت ها درست بودند و وقتی برای نخستین بار این اثر سینمایی را دیدم انتظاراتم برآورده شد.
همچنین بهاره كیان افشار كه نقش آسمان فرازمند را بازی می كرد، گفت: با كمی نگاه دقیق تر به شخصییت این دختر به لحاظ شرایط و خانوادگی و اجتماعی، وی فردی قابل دلسوزی است كه دچار بی هویتی شده است.
سی و یكمین جشنواره فیلم فجر تا 22 بهمن ماه برپا است.
تهران- كارگردان فيلم 'گناهكاران' گفت: اين فيلم زمان و مكان خاصي نداشته و در عين حال نقد اجتماعي نيست.