۱۴ بهمن ۱۳۹۱، ۱۱:۴۲
کد خبر: 80524533
T T
۰ نفر
موسيقي سنتي بايدهمچون اشعارحافظ با ما انس پيدا كند

تهران بزرگ- آهنگساز و موسيقيدان گفت:به عقيده من موسيقي سنتي بايد همچون اشعار حافظ كه در طول زمان تكرار كرده‌ايم و با آن انس پيدا كرده‌ايم،با ما انس پيدا كند تا بتوانيم آن را به نسل بعدي نيز منتقل كنيم.

به گزارش خبرنگار ایرنا،'سید حسام‌الدین سراج' عصر جمعه در نشست گفت و گوی هنری شهر كتاب مركزی اظهار داشت:موسیقی سنتی یك سری ویژگی هایی دارد كه فواصل در این موسیقی، سنتی است یعنی وقتی دشتی می‌نوازیم دقیقا همان فواصلی كه در قدیم رعایت می‌شد را استفاده می‌كنیم.

وی ادامه داد: در موسیقی پاپ دشتی را مترادف با گام مینور در نظر می‌گیرند تعدیل می‌كنند یعنی ربع پرده‌ها و سه ربع پرده‌ها را استفاده نمی‌كنند و آن را تبدیل به پرده و نیم‌پرده می‌كنند.

خالق آلبوم موسیقی 'شرح فراق' اظهار كرد:طعم موسیقی سنتی قدیم با آنچه كه امروز به عنوان موسیقی پاپ مطرح است، كاملا متفاوت است و نوازنده پاپ به دلیل اینكه شناختی ازموسیقی سنتی ندارد نمی‌تواند اثر خود را با موسیقی سنتی تلفیق كند.

وی بیان كرد: عمق موسیقی سنتی را كسی می‌تواند درك كند كه در این زمینه كار كرده باشد، موسیقی و ویژگی‌های آن را می‌توان درك كرد اما نمی‌توان آنها را وصف كرد.

سراج گفت: نمی‌گویم كه با موسیقی پاپ مخالفم اما باید درصد بهره‌گیری و پخش موسیقی پاپ و سنتی در رسانه‌ها، اجتماع و فرهنگ عموم حساب شده باشد یعنی اگر در رسانه 90 درصد موسیقی پاپ و 10 درصد موسیقی سنتی داشته باشیم، به فرهنگ خودمان ظلم كرده‌ایم.

وی درباره ویژگی‌های سنت گفت:سنت یعنی روش، یك روشی كه سینه به سینه منتقل شده و به ما رسیده ما نیز از این روش استفاده می‌كنیم و ابداع و خلاقیت نیز در آن ایجاد می‌كنیم،ما هیچ‌گاه آلبوم‌های موسیقی سنتی را مشابه هم نمی‌بینیم اما چارچوب و پایه و روش همه آنها یكسان است.

وی گفت:هنر یك امر پردرآمد، راحت و پولساز نیست،نباید هنر را در خدمت معیشت و كسب درآمد قرار دهیم باید به دنبال حقیقت باشیم و بسیاری از بزرگان همچون حافظ از سرودن شعر ارتزاق نكردند،او شعر را برای هدف دیگری انتخاب كرده بود و اگر هنرمند با فكر و هوش آثار هنری را انتخاب كند آرام آرام پیشرفت می‌كند ودرنهایت طیف گسترده‌ای از جامعه را در برمی‌گیرد.

خواننده آلبوم موسیقی 'جام الست' بیان كرد: دایره هنر هیچ‌ گاه بسته نمی‌شود و من آثاری از نسل جدید می‌بینم كه به دریافت‌هایی می‌رسند و آثاری را خلق می‌كنند كه متفاوت از نسل گذشته است و در آواز و موسیقی به مواردی دست یافتند كه یك دنیای جدیدی را در عالم هنر می‌گشایند.

سراج افزود:من در آثار خود با بهره‌گیری از روش و سنت گذشته برای مخاطب امروز آثاری را خلق می‌كنم كه مخاطب امروز بتواند از این آثار بهره‌مند شود.

آهنگساز آلبوم موسیقی 'عشق و مستی' گفت: برخلاف تصور بسیاری از افراد موسیقی و مذهب منافاتی با یكدیگر ندارند و این دو ریشه در فطرت انسان دارند.

سراج بیان كرد:ما در این عالم تجلیات حق را می بینیم،موسیقی نیز یك نوع تجلی حق است و در حقیقت موسیقی مشق جمال حق تعالی است.

سراج گفت:زیبایی ریشه در فطرت دارد كه این زیبایی می‌تواند در مذهب یا موسیقی باشد،در حقیقت این زیبایی انسان را تحت تاثیر قرار می دهد و موسیقی می‌تواند در خدمت اهداف متعالی انسان باشد.

وی ادامه داد:برخی تصور می‌كنند خواننده‌ای كه به عنوان خواننده مذهبی شناخته شد مخاطب خود را در ژانر دیگر از دست می‌دهد به عقیده من ما نباید در تب و تاب زمانه باشیم،باید به دنبال حقیقت باشیم و این حقیقت در هر جایی كه هست، ارزشمند، زیبا و محترم است.

آهنگساز آلبوم موسیقی 'ماه نو' با بیان روند موسیقی در گذشته اظهار كرد:زمانی كه من هنر موسیقی و آواز را آغاز كردم، فضای موسیقی در آن زمان بسیار بهتر از این دوره بود و موسیقی پاپی كه در آن زمان می‌شنیدیم زلال‌تر از موسیقی امروز بود.

سراج ادامه داد:پاپ اصطلاحی است كه به غلط این روزها متداول شده است، در آن زمان،ملودی‌های موسیقی پاپ، ملودی‌های ساده و دلنشین و كلام، كلام بسیار حساب شده‌ای بود و ترانه‌سرایی واقعی اشعار این نوع موسیقی را سروده بود.

وی خاطر نشان كرد:امروزه برخی از آثار پاپ كه می‌شنوم آزار دهنده است،نوع صدا و فرم الكترونیك این نوع موسیقی و ریتم‌هایی كه به كار می‌برد،روان انسان را آزار می‌دهد.

خواننده آبوم موسیقی 'آیینه و آه' افزود:امروزه من احساس می‌كنم كه كلام روزمره تبدیل به تصنیف و ترانه شده و محتوای این موسیقی را اگر بخواهیم به حالت عادی برای كسی بخوانیم خجالت می‌كشیم، محتوای این نوع موسیقی هیچ معنای ویژه‌ای ندارد و كلمات میل تركیبی باهم ندارند.

سراج اظهار كرد:در گذشته برنامه‌های رادیو بسیار حساب شده بود،نوازنده افتخار می‌كرد به اینكه نوازنده رادیو است و این امر سبب می‌شد كه برنامه‌های رادیو استانداردی داشته باشد و خواننده‌ای كه در رادیو بخواند تسلط بر تكنیك و ردیفش حساب شده باشد و زمانی كه صدای او پخش می‌شد برای دیگران و جوانان آموزنده باشد.

وی افزود:استادان موسیقی همچون استاد 'حسن كسایی'، استاد 'جلیل شهناز' و استاد 'فرامرز پایور' و بسیاری از استادانی موسیقی، شاگردان این مكتب بودند.

سراج بیان كرد:به عقیده من با از دست دادن بسیاری از استادان موسیقی، كه پایه‌های موسیقی ایران هستند، و درست عمل نكردن رسانه‌ها در معرفی و اجرای موسیقی سنتی، به تدریج حافظه موسیقی نسل جدید نسبت به موسیقی كه ما به عنوان هویت ملی و میراث فرهنگی خود می‌شناسیم، از بین خواهد رفت و موسیقی ایرانی و سنتی را نسل جوان نخواهد شناخت.

سید حسام‌الدین سراج متولد 1337 در اصفهان و دارای كارشناسی ارشد معماری از دانشگاه شهید بهشتی و دكترای پژوهش هنر از دانشگاه هنر است.

سراج تحقیقاتی در حوزه زیبایی شناسی هنر و معماری و تطبیق وجوه اشتراك هنرها دارد كه به صورت رساله نهایی دانشگاهی ارائه شده و به صورت مقاله در مجلات فرهنگی - هنری به چاپ رسیده است .

این هنرمند علاوه بر آواز، در برخی از آثارش آهنگ‌سازی را نیز برعهده داشته است. او نوازنده سنتور و سه تار نیز هست و در كنار خوانندگی و نوازندگی، به تدریس هم اشتغال داشته است.

رویای وصل، وداع، عشق و مستی، نازنین یار، ماه نو، آئینه و آه، قصه گیسو، خوشا سرو از جمله آثار موسیقای این هنرمند است.

سراج خواننده و نوازنده موسیقی سنتی تاكنون كنسرت‌های موسیقی موفقی در كشورهای فرانسه، انگلستان، سوئیس، هلند، آلمان،یونان،اسپانیا، چین،تركیه، كره،كانادا،آمریكا و روسیه داشته است.

تهرام/7245/ 675