۱۹ بهمن ۱۳۹۱، ۱۵:۴۸
کد خبر: 80534397
T T
۰ نفر
آيت الله حسيني بوشهري: دانشنامه وقف در كشور تدوين شود

قم- مدير حوزه هاي علميه خواستار تدوين وقف توسط سازمان اوقاف و امور خيريه شد.

به گزارش ایرنا از اداره كل اوقاف و امور خیریه قم، آیت الله سید 'هاشم حسینی بوشهری' روز پنجشنبه در همایش مقدماتی ترویج فرهنگ وقف در سالن همایش دارالشفا قم ، ابراز داشت: سازمان اوقاف برای تدوین دانشنامه وقف برنامه ریزی كند، همچنین برای تدوین اطلس جامع موقوفات حوزه علمیه نیز اقداماتی صورت گیرد.

وی با بیان این كه فلسفه برگزاری این جلسه در حقیقت زمینه سازی برای توسعه و نهادینه كردن فرهنگ دینی وقف در سطح حوزه ها و جامعه است، گفت: آنچه در قرآن و سیره عملی پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) می بینیم ترویج این فرهنگ ارزشمند است، فرهنگ اسلام آكنده از فرهنگ وقف است.

وی با اشاره به این كه وقف با فطرت آدمی سازگاری دارد، اظهار داشت: بشر از نظر فطری خواهان جاودانگی است و می خواهد خودش و نام و مالش بماند، اما چون از نظر فیزیكی ماندگار نیست علاقه مند است نام و یاد و مال او بماند؛ سنت حسنه وقف بهترین مصداق برای جاودانگی نام آدمی است.

بوشهری، تاكید كرد: وقف ریشه در مسایل فرهنگی دارد و برای جبران نیازهای مادی و معنوی در جامعه، بر آن تاكید شده است.

مدیر حوزه های علمیه ادامه داد: موقوفاتی كه در سال های اخیر برای دانش آموزان بی بضاعت، بیمارستان ها و مساجد وقف شده، نشان دهنده اهتمام مردم به فرهنگ وقف است.

وی خاطرنشان كرد: وقف مصداق بارز تعاون و انفاق است و در فرهنگ نورانی اهل بیت(ع) بر آن تاكید فراوان شده است.

حسینی بوشهری، با تاكید بر این كه وقف از جنبه های مختلف اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی مورد عنایت است، تصریح كرد: وقف موجب پیوند خانواده و جامعه می شود؛ وقف در پیوندهای خانوادگی استواری ایجاد می كند و موسسات و سازمان های مختلف در سایه وقف پدید می آیند.

وی با اشاره به این كه حوزه های علمیه در گذشته توسط موقوفات اداره می شدند، گفت: قبل از آن كه مراجع عظام، مساله پرداخت شهریه به طلبه ها شروع كرده باشند، موقوفات حوزه های علمیه هم تامین كننده تعمیر و ساخت و ساز مدارس بوده و هم شهریه طلبه ها از آن پرداخت می شد.

حسینی بوشهری افزود: اگر موقوفات موجود حوزه های علمیه را احیا كنیم، سال به سال درآمد موقوفات مربوط به حوزه ها افزایش پیدا كرده و در اختیار مدیران حوزه قرار می گیرد تا بتوانند برنامه ریزی كنند.ك/1

/8138/ 550/