۲۵ بهمن ۱۳۹۱، ۱۴:۵۷
کد خبر: 80543105
T T
۰ نفر

مشهد – مدير عامل شركت سهامي مديريت توليد، انتقال و توزيع نيروي برق (توانير) گفت: پياده سازي فناوري ديجيتال و هوشمندسازي شبكه برق در كشور يكي از وظايف دانشگاه هاي مهندسي و مهندسان برق است كه اين هدف بدون مشاركت آنها محقق نمي شود.

به گزارش ایرنا، 'همایون حائری' روز چهارشنبه در نخستین همایش اتوماسیون صنعت برق در دانشگاه فردوسی مشهد، افزود: هوشمند سازی شبكه برق یك فرآیند تدریجی و مسیری است كه باید با اندیشه های بزرگ و گام های آهسته برای رسیدن به توسعه طی شود.

او اظهار داشت: اكنون صنعت برق كشور به نقطه ای رسیده كه با توجه به شرایط فعلی و زیرساخت دیجیتالی در شبكه برق دنیا، نمی توان بدون اتوماسیون به اهداف تعیین شده دست یافت.

وی بیان كرد: برای هوشمندسازی شبكه برق و اتوماسیون باید كار گروهی و مشترك توسط همكاران متخصص صنعت برق و مهندسین و كارشناسان دانشگاه های كشور انجام گیرد.

او اظهار داشت: با توجه به ورود دنیا به قرن دیجیتال و استفاده از این فناوری باید همسو با سایر كشورها حركت كنیم و به عنوان چهاردهمین كشور در بردارنده سیستم هوشمندسازی در شبكه برق حركت موازی با سایر كشورها داشته باشیم.

وی بیان كرد: با گسترش شبكه برق، پیچیدگی هایی در تامین و تحویل انرژی و بهره برداری از آن بوجود می آید كه باید بتوان آنها را آسان كرد لذا هوشمند سازی به عنوان یكی از موضوعات بسیار استراتژیك صنعت برق جهان این آسان سازی را انجام می دهد.

وی با بیان اینكه فناوری دیجیتال زیرساخت هوشمندسازی شبكه است، افزود: دو عامل مهم رویت پذیری و كنترل پذیری در هوشمند سازی شبكه های برق تاثیرگذار است.

وی اظهار داشت: رویت پذیری به مفهوم آگاهی دقیق از حالت فعلی سیستم با استفاده از اندازه گیری همه عناصر تاثیرگذار در سیستم و كنترل پذیری به معنای اطمینان از تحقق استراتژی های بهره برداری بهینه است.

مدیر عامل شركت توانیر گفت: برای عملیاتی كردن فضای هوشمند سازی شبكه برق توجه به سه نكته مهم در حوزه تكنولوژی ضروری است كه شامل فناوری پیشرفته با استفاده از تجهیزات و شیوه های توسعه یافته و داشتن ارتباطات و مخابرات جامع است.

حائری با اشاره به قابلیت تولید داده به عنوان سومین ضرورت در حوزه تكنولوژی هوشمندسازی شبكه برق، گفت: باید نرم افزار واسطه ای بین آنچه كه شبكه هوشمندسازی می تواند داده های پیچیده شبكه قدرت را به اطلاعات آسان برای تصمیم گیری تبدیل كند، وجود داشته باشد.

او بیان كرد: نیازهای موجود برای نصب اتوماسیون در شبكه برق كشور در بخشهای اقتصادی، سازمانی، مشاركتی و فنی تعریف می شود كه برای رسیدن به نتیجه مطلوب باید همه آنها در یك جهت تامین شود.

وی بیان اینكه شبكه هوشمند در برگیرنده دو سیستم غیرمتجانس است، افزود: سیستم فیزیكی شامل المان های شبكه قدرت و سیستم سایبری شامل بخشهای پایش، كنترل، مخابراتی و ارتباطی است.

وی اظهار داشت: در كشور ما به طور معمول وقتی سیستم قدرت برق را در نظر می گیریم هیچگونه اثرپذیری از نوع غیرمتجانس سیستم سایبری آن را در نظر نمی گیریم لذا باید به این بخش توجه بیشتری شود تا در درازمدت مشكل ایجاد نكند.

او گفت: تحلیل بروز خطا در سیستم سایبری و اثرات آن بر روی سیستم قدرت و ساختار فیزیكی بسیار مهم است، لذا مدیریت ریسك شبكه های هوشمند در یك فضای احتمالاتی باید مشخص باشد.

مدیر عامل شركت توانیر با اشاره به اقدامات انجام گرفته در بخش نصب اتوماسیون برق، گفت: تاكنون انواع رله های حفاظتی جریانی دیجیتالی در كشور تولید شده لذا پس از این خرید خارجی این ابزار ممنوع است.

وی ساخت PTV بومی با نرم افزار بومی و استفاده از آن در پست های توزیع و فوق توزیع، طراحی و ساخت سیستم اسكادای دیسپاچینگ فوق توزیع و انتقال، ساخت سیستم دی سی اس نیروگاهی، پیاده سازی پروتكل هایی با نرم افزار بومی در تعدادی از شركت های برق منطقه ای را از دیگر اقدامات انجام گرفته عنوان كرد.

مدیر عامل شركت توانیر همچنین در بخش دیگری از سخنان خود قدرت سرانه برق در كشور را 900 وات و متوسط جهانی آن را حدود 125 وات به ازای هر نفر ذكر كرد.

حائری ادامه داد: دومین همایش اتوماسیون صنعت برق با همكاری دو دانشگاه فردوسی مشهد و صنعتی اصفهان سال آینده در اصفهان برگزار خواهد شد تا با همكاری كارشناسان و مهندسان برق این دو مركز ظرفیت بزرگی در این صنعت ایجاد و بستر توسعه آن فراهم شود.

7489/659