۲۶ بهمن ۱۳۹۱، ۸:۳۸
کد خبر: 80543825
T T
۰ نفر
شهروندان انزلي خواستار رفع سد معابر عمومي شهر هستند

بندرانزلي – اين روزها سد معبر و تصرف پياده روهاي شهر انزلي به وسيله خودرو ها ، دست فروشان و مغازه ها به چالش اصلي در عبور و مرور مردم اين شهرستان تبديل شده است .

صدای ترمز خودرو به گریه طفل گره می خورد ، مادر هراسان كودكش را در آغوش می گیرد و در حالی كه می كوشد كالسكه را از میان ردیف خودروهای پارك شده در پیاده رو عبور دهد نفرینی حواله صاحب نمایشگاه اتومبیل می كند كه وی را مجبور به رد شدن از كناره خیابان كرده است .

این مادر هراسان وقتی با سئوال خبرنگار ایرنا در مورد معضل سد معبر روبرو می شود می گوید : خودتان كه شاهد بودید نزدیك بود فرزندم قربانی بی توجهی و سد معبر افرادی شود كه پیاده روهای شهر را به مالكیت خود در آورده اند .

به گزارش ایرنا ، سد معابر عمومی از معضلات قدیمی شهر كوچك ساحلی انزلی است ، این معضل از خیابان منتهی به شهرداری انزلی كه در آن فروشگاه تعاونی یكی از ادارات پیاده رو را محصور كرده و به صورت پاركینگ خصوصی خودروهای كاركنان خود در آورده آغاز می شود تا خیابانهایی كه سالها است در شلوغ ترین نقطه مركزی شهر به بازار دائمی میوه و تره بار تبدیل شده ادامه می یابد .

یك سو آژانس كرایه خودرو ، پیاده رو كم عرض خیابان باریك را به مبلمان تجهیز و به محل نشستن رانندگان خود تبدیل كرده ، جای دیگری پیاده رو ویترین یا انبار مواد خوراكی مغازه های بزرگ شده و به عبارت دیگر سالها است پیاده روهای انزلی تبدیل به نمایشگاه خودرو ، فروشگاه ، پاركینگ و غیره شده است .

آن هم در شرایطی كه اغلب این خیابانها كه در مركز شهر واقعند كم عرض و بسیار شلوغ و پرترافیكند و این شرایط مشكل را حادتر می سازد .

برخی از صنوف پا را از این حد نیز فراتر نهاده و علاوه بر استفاده از پیاده رو محوطه جلوی مغازه خود در خیابان را نیز به اشكال مختلف از گذاشتن چهار پایه گرفته تا شیوه های هشدار دهنده مثل در صورت پارك پنچر می شوید به مالكیت خود در آورده اند .

درخواست شهروندان ، انجمنهای مردم نهاد و نوشته های خبرنگاران نیز تاكنون راه به جایی نبرده و به نظر می رسد سنبه صاحبان این گونه اصناف پر زورتر از قانون است .

یك روزنامه نگار و فعال محیط زیست عضو انجمن طرفداران توسعه انزلی در این باره گفت : معابر عمومی هر شهر متعلق به تك تك افراد آن شهر است .

' لیلا مسروری ' اظهار كرد : گذشته از این كه انواع سد معبر اعم از بساطهای دست فروشان و نیز فروشندگانی كه كالاهای خود را به بیرون از فروشگاه خود در حریم عمومی پیاده رو و خیابان قرار می دهند موجب زشت شدن چهره شهر می شود ، این عمل ، خلاف مقررات و ضوابط قانونی شهرداری است .

وی خاطرنشان كرد : طبق تبصره 6 ماده 96 قانون شهرداری ها كلیه اراضی عمومی شهر نظیر پاركها ، معابر و رودخانه ها و حاشیه آن ملك عمومی محسوب می شوند .

مسروری یادآور شد : بر همین اساس انجمن طرفداران توسعه انزلی از بدو فعالیت خود به شیوه های گوناگون پیگیر این مساله در شهر بوده است چرا كه به نظر می رسد سعه صدر و مدارای مسئولان شهری كار را به جایی رسانده كه عده ای به خود اجازه می دهند حتی با نصب حصار فلزی بخشی از معبر عمومی كه مشاع مشترك شهر و شهروندان است را بسان ملك شخصی خود تلقی كنند و آشكارا به قوانین و شهروندان دهن كجی كنند .

این عضو انجمن طرفداران توسعه انزلی تصریح كرد : اینك كه در فضای شهر با همت مسئولان شهری و شهرداری و شورای شهر اتفاقهای خوبی افتاده این انتظار می رود كه برای احترام به عموم شهروندان و نیز احترام به قوانین شهرداری برخورد جدی و قانونی با این تجاوزها صورت بگیرد تا هم سیمای شهری احیاء شده و هم ساحت شهر از قانون شكنی آشكار كه تاثیر رفتاری نامناسبی دارد مبرا شود .

* ماده 55 وظایف شهرداری ها

طبق ماده 55 وظایف شهرداری ها سد معبر عمومی برای كسب ، سكنی یا هر عنوان دیگر ممنوع است و شهرداری ها موظفند از آن جلوگیری كنند .

شهردار بندرانزلی در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت : اخیرا تلاشهایی برای رفع سد معبر انجام دادیم كه بعنوان نمونه می توان به جمع آوری وانت بارها از مسیرهای اصلی و خطرساز اشاره كرد .

' سید تقی موسویان 'اذعان داشت كه وظیفه اصلی سد معبر به عهده شهرداری است ولی افزود : در زمینه رفع سد معبر اتحادیه های مربوطه و اداره اماكن نیروی انتظامی و راهنمایی و رانندگی نیز باید با شهرداری همكاری كنند .

وی خاطرنشان كرد : در كمیسیون ماده 55 مشاغل مزاحم به اتحادیه ها تذكر و فرصتی نیز داده ایم تا هرچه زودتر نسبت به رفع سد معبر اقدام كنند .

شهردار بندرانزلی متذكر شد : طبق قانون اگر سد معبر موجب بروز حادثه برای عابری شود برای سد معبر كننده سهم تقصیر در نظر گرفته می شود .

موسویان تصریح كرد : رفع سد معبر از وسایل نقلیه ای كه در پیاده رو توقف كرده اند به عهده راهنمایی و رانندگی است .

جالب توجه این كه صنوف خاطی و قانون شكن نه تنها برای عابران پیاده حقی قائل نیستند بلكه با كمال تعجب حقوقی نظیر سرقفلی نیز برای خود از مسئولان طلب می كنند .

انزلی شهر كوچك گردشگرپذیری است كه از كم عرض بودن معابر و خیابانها و جمعیت زیاد در نیمی از سال و همچنین ترافیك سنگین خودرو رنج می برد .

گرچه با توجه به عدم رسیدگی جدی به معضل سد معبر برای سالها به بهانه های مختلف و در برهه های مختلف حل این معضل چندان هم ساده بنظر نمی رسد اما از آنجا كه سد معبر قانون شكنی و پایمال كردن حقوق شهروندان است باید مسئولان ذیربط این مساله را جدی گرفته و یك بار برای همیشه نسبت به حل این مشكل همت بگمارند .ك/4

620/604