۲۸ بهمن ۱۳۹۱، ۱۴:۵۵
کد خبر: 80546791
T T
۰ نفر
خرده مالكي، مانع اصلي توسعه بخش كشاورزي خراسان شمالي است

بجنورد - كارشناسان و خبرگان كشاورزي استان خراسان شمالي بر اين باورند كه خرده مالكي و تفكيك اراضي كشاورزي اين استان به قطعات كوچك از موانع اصلي توسعه اين بخش مولد است.

به گزارش ایرنا، آنان معتقدند كه این مانع مسیر مكانیزاسیون این حوزه را سد كرده و با ایجاد مشكل در راه افزایش استفاده از ماشین آلات و ادوات مدرن، راه را بر افزایش تولید در واحد سطح بسته است.

رییس سازمان جهاد كشاورزی خراسان شمالی با تایید وجود خرده مالكی به عنوان یكی از دغدغه های اساسی دست اندركاران این بخش می گوید: اكنون به طور میانگین هر كشاورز در این استان تنها 2/3 هكتار زمین در اختیار دارد.

'ابوالفضل یاوری' اظهار می دارد: خرده مالكی مانع از اجرای طرح های لازم برای افزایش تولید در واحد سطح و استفاده از ماشین آلات كشاورزی می شود.

وی میانگین كشوری برخورداری هر كشاورز از زمین زراعی را كمتر از 5/2 هكتار عنوان كرده و می گوید: اگرچه وضعیت خراسان شمالی تا حدی بهتر از كشور است اما این به معنی نبود مشكل در این منطقه كه توسعه آن بر مبنای كشاورزی استوار شده است، نیست.

یاوری ایجاد و گسترش شركت های سهامی و تعاونی كشاورزی را از راه های برون رفت از مشكل خرده مالكی خواند و بر لزوم حركت به این سمت تاكید كرد.

وی با بیان اینكه اكنون در استان خراسان شمالی با 344 هزار هكتار عرصه كشاورزی، تنها چهار شركت سهامی زراعی فعال است، گفت: باید این امر فرهنگ سازی شود تا كشاورزان ترغیب به ایجاد شركت های تعاونی شوند.

یاوری افزود: توسعه بخش كشاورزی، كاهش هزینه های تولید و افزایش بهره وری در گرو یكپارچه سازی اراضی كشاورزی و اعمال مدیریت اصولی بر این بخش است.

بر اساس استانداردهای تعریف شده در این بخش زمین های زراعی آبی نباید به كمتر از 10 هكتار و باغی به كمتر از پنج هكتار خرد شوند اما گویا قانون ارث مانع از تحقق این امر شده و به مالك حق می دهد بر مزرعه خود به هر طریق ممكن مدیریت كند.

یاوری افزود: استان خراسان شمالی 344 هزار هكتار عرصه كشاورزی دارد كه سالانه یك میلیون و 400 تن انواع محصولات از این سطح به دست می آید و 83 هزار بهره بردار در بخش كشاورزی این خطه اشتغال دارند.

رییس انجمن خبرگان كشاورزی خراسان شمالی، یكپارچه سازی اراضی را از نیازهای مبرم این استان خوانده و می گوید: ارتقای مكانیزاسیون عرصه های كشاورزی بسته به وسعت آن است و حال آنكه میانگین وسعت زمین های كشاورزی استان پنج هكتار است.

'علی كاظمی' بر ضرورت یكپارچه سازی زمین های كشاورزی برای فراهم شدن اجرای طرح های توسعه ای و افزایش عملكرد تولید در واحد سطح و اقتصادی كردن فعالیت های این بخش تاكید می كند.

مدیركل دفتر نظام های بهره برداری سازمان مركزی تعاون روستایی مدتی قبل در استان خراسان شمالی از ساماندهی زمین های زراعی خرده دهقانی در استان های كشور خبر داده بود.

'حسین مهدی دوست' در بازدید از شركت های تعاونی تولید و زراعی خراسان شمالی گفته بود: اكنون 7/87 درصد از زمین های كشاورزی كشور قطعات زیر 10 هكتاری هستند و به صورت خرده دهقانی اداره می شوند.

وی ابراز عقیده كرده بود: تغییر كاربری زمین های كشاورزی و خرید و فروش این زمین ها بر اثر بیكاری و فقر، روند خرد شدن زمین های كشاورزی و استقرار نظام خرده دهقانی در كشور را تشدید كرده است.

به گفته وی تنها 3/13 درصد از زمین های كشاورزی در كشور تحت مدیریت مالكان عمده، شركت های تعاونی تولید، سهامی و زراعی و كشت و صنعت قرار دارند.

این مسوول كاهش بهره وری مصرف آب، كاهش كمی و كیفی تولید محصولات كشاورزی، فرسایش خاك، كاهش درآمد تولید كنندگان، افزایش قیمت تولیدات، نبود سرمایه گذاری بخش خصوصی در حوزه كشاورزی، رقابتی نبودن تولید در داخل و افزایش بیكاری و مهاجرت را از مهم ترین پیامدهای نظام خرده دهقانی عنوان كرد.

مدیركل دفتر نظام های بهره برداری سازمان مركزی تعاون روستایی با اشاره به سند چشم انداز 20 ساله كشور در حوزه كشاورزی گفت: بر اساس این سند، ایران باید به رتبه نخست اقتصادی در منطقه خاورمیانه دست یابد.

وی افزود: توسعه و ساماندهی نظام های بهره برداری در عرصه های كشاورزی مبتنی بر تسطیح، تجمیع، یكپارچه سازی زمین ها و مكانیزه كردن ابزار و ماشین آلات كشاورزی در كشور برای تحقق این سند ضروری است.

مهدی دوست گفت: اكنون یك هزار و 310 شركت تعاونی تولید با سطح پوشش 2/3 میلیون هكتار، 37 شركت سهامی و زراعی با سطح پوشش 89 هزار هكتار و 14 شركت كشت و صنعت در كشور فعالیت دارند.

مدیركل دفتر نظام های بهره برداری سازمان تعاون روستایی با اشاره به اجرای طرح ملی ساماندهی واحدهای خرده دهقانی در استان های اصفهان، كرمانشاه و مازندران، از اجرای تدریجی این برنامه در سایر استان ها خبر داده بود.

مدیر امور اراضی سازمان جهاد كشاورزی خراسان شمالی نیز از تكه تكه شدن زمین های كشاورزی انتقاد كرده و گفت: باید قوانین محكمی وجود داشته باشد تا زمین های بزرگ قطعه قطعه نشوند.

'فضل الله ایزدی' در گفت و گو با ایرنا افزود: طبق قانون كمترین مساحت برای اراضی زراعی آبی پنج هكتار، دیم 25 هكتار، باغ آبی 5/2 و باغ دیم پنج هكتار باید باشد.

وی گفت: برای سند شش دانگ كمتر از این میزان سند داده نمی شود اما اكنون بیشتر تقطیع و تفكیك زمین ها به صورت مشاعی صورت گرفته و بین وارثان تقسیم می شود كه این امر خود نظام خرده مالكی كشاورزی را به دنبال دارد.

وی افزود: متاسفانه هم اكنون بیشتر باغ های این استان كمتر از دو هكتار وسعت دارند كه این امر مانع تولید محصول بیشتر در واحد سطح شده است.

وی با اشاره به تفاوت اقلیم و وضعیت شهرستان های مختلف استان گفت: مقدار زمینی كه یك كشاورز در شهرستان های اسفراین، جاجرم و گرمه برای گذران زندگی لازم دارد 10هكتار است كه این رقم در بجنورد چهار هكتار است.

ایزدی خواستار تشكیل تعاونی های تولید در بخش كشاورزی شد و گفت: كشاورزان باید با ایجاد تعاونی و یكپارچه سازی اراضی بهره وری در واحد سطح را بالا ببرند.

خراسان شمالی 344 هزار هكتار عرصه كشاورزی دارد. ك/4

7184/626/330
۰ نفر