۲ اسفند ۱۳۹۱، ۱۰:۱۸
کد خبر: 80552357
T T
۰ نفر

كهگيلويه و بويراحمد، بهشت گردشگري زاگرس

۲ اسفند ۱۳۹۱، ۱۰:۱۸
کد خبر: 80552357
كهگيلويه و بويراحمد، بهشت گردشگري زاگرس

چرام ، ياسوج- در قلب بلندي هاي پرفراز و نشيب زاگرس، پهنه اي زيبا به قدمت تاريخ با نمايشگاهي از تنوع آب و هوايي و گونه هاي گياهي، جانوري، چشمه ها و آبشارها باچشم اندازهايي بديع، خطه كهگيلويه وبويراحمد را به عروس سرسبز و بهشت گردشگري زاگرس تبديل كرده است.

به گزارش ایرنا، كهگیلویه و بویراحمد به لحاظ جغرافیایی در جوار استان های فارس، اصفهان، خوزستان، بوشهر و چهارمحال و بختیاری واقع شده است و رشته كوه زاگرس با ایجاد سدی در مسیر عبور توده های مرطوب و زمینه بارش فراوان باران ، اقلیمی متنوع و شرایط محیطی جذاب و دلنوازی را برای گردشگران نوروزی فراهم كرده است.

بخش اعظمی از كهگیلویه و بویراحمد در نواحی كوهستانی واقع شده است و كوه های زاگرس با رشته های موازی سراسر شمال و شرق این استان را در برگرفته اند.

رودخانه های پرآب مارون، بشار، زهره، خرسان و نازمكان از كوه های سیاه و سفید، خامی و خائیز در جنوب سرچشمه می گیرند و چشم اندازها و جاذبه های طبیعی بزرگی را بوجود می آوردند.

وجود مناظر متعدد و متنوع، پناهگاه ها، حیات وحش، غارهای تاریخی و طبیعی، ارتفاعات پوشیده از برف و دامنه های سرسبز همراه با مردم و عشایر خونگرم و مهمان نواز از ویژگی های برجسته و جذاب كهگیلویه و بویراحمد است.

در آستانه ورود به سال جدید تعدادی از جاذبه های شگفت انگیز نقاط سردسیر و گرمسیر و تابلوهایی از نقاش آفرینش به دوستداران این استان چهارفصل معرفی می شود.

باغ تفریحی چشمه بلقیس چرام: این باغ در 160 كیلومتری یاسوج مركز كهگیلویه و بویراحمد و در شهرستان چرام واقع است و آب مورد نیاز این باغ از چشمه های جوشان اطراف آن تامین شده و بوسیله كانال های متعددی به استخر زیبایی در وسط باغ سرازیر می شود.

شكوه نخل های خرما و سروهای راست قامت به همراه دیگر درختان مثمر و غیر مثمر باغ با زیبایی وصف ناپذیر، تصویری پرشكوه از بهشت آسمانی را رویاروی نگاه زمینیان به نمایش در آورده است.

* دریاچه كوه گل:

این دریاچه در 22 كیلومتری شمال شهرستان بویراحمد و حدفاصل شش كیلومتری شمال شرقی شهر توریستی سی سخت واقع شده است.

دریاچه گوه گل در فصول بهار و تابستان با رویش انواع گلهای شقایق، آویشن و سایر گیاهان وحشی در اطراف آن و تجمع پرندگان مهاجر و بومی، چشم انداز دل انگیزی را برای گردشگران بوجود می آورد.

*چشمه میشی: این چشمه در پنج كیلومتری شهر توریستی سی سخت و در دامنه كوه دنا در میان تاكستان های دیدنی سی سخت با آبی خنك و گوارا كه در تمال فصول سال جاری است قرار دارد.

عطر چویل و گلهای زنبق و لاله و بوی آویشن و پونه كوهی در فصل بهار و تابستان همچنین موقعیت ارتباطی مناسب به لحاظ قرار گرفتن در حاشیه جاده موجب شده تا این مكان به یكی از تفرجگاه های نمونه استان محسوب شود.

آبشار یاسوج و پارك جنگلی: آب چشمه هایی كه از رشته كوه های پوشیده از برف زاگرس جوشیده و به دامن دشت ها سرازیر می شود در سه كیلومتری شمال شهر یاسوج آبشاری با ارتفاع 10 متر را به منظر تماشا گذاشته و همه ساله پذیرای گردشگران زیادی از سراسر كشور است.

*آبشار خامی باشت: این آبشار یك آبشار دائمی است و از بهترین و دیدنی ترین جاذبه های اطراف این آبشار طبیعت پوشیده از درختان بلوط و بیشه زارهای مورد، چشمه سارها و رودخانه های زیبا است كه از نقاط بكر و دست نخورده كهگیلویه و بویراحمد به شمار می رود.

* تنگ مهریان:

در وصف این جاذبه همین بس كه هزاران هزار چشم انداز طبیعی دل انگیز در مقابل دیدگان رهگذران به رقص در آمده و با نقشها و رنگ های گوناگون تصویری ماندگار از تابلوی طبیعت در ذهن نقش می بندد.

این تنگه در فاصله هشت كیلومتری شمال شرق شهر یاسوج در مسیر جاده یاسوج - اقلید واقع شده و امكانات اولیه اقامت گردشگران در آن مهیا شده است.

* تالاب برم الوان بهمئی: این تالاب در 120 كیلومتری شهر دهدشت و با مساحتی حدود هشت هكتار واقع شده كه دارای گونه های زیادی از آبزیان و پرندگان آبی است.

تنگ گنجه ای، تنگ تامرادی، دشتك سی سخت، منطقه حفاظت شده كوه خامین گچساران، منطقه حفاظت شده دنا، دریاچه مور زرد زیلایی، آبشار كمردوغ قلعه رئیسی، آب نهر كاكان، سد كوثر و صدها منطقه گردشگری دیگر را می توان در سرزمین چهار فصل كهگیلویه و بویر احمد نام برد.

تعداد مكان های گردشگری مذهبی و تاریخی نیز در این استان فراوان است كه می توان در تمامی نقاط كهگیلویه و بویراحمد از آنها بازدید كرد.

آداب و رسوم، باورها، موسیقی محلی ،صنایع دستی و لباسهای محلی از دیگر جاذبه های فرهنگی و گردشگری این استان به شمار می رود.

صنایع دستی كهگیلویه و بویراحمد شامل انواع قالیچه، گبه، جاجیم، گلیم، سبدبافی، پولك دوزی،گلدوزی و سایر زمینه هاست كه در زمره مناطق مستعد تولید صنایع دستی بوده و از مقبولیت مطلوبی در سطح كشور برخوردار است.

گزارش از:ابراهیم عزیزی

671/7533/681
۰ نفر