۲ اسفند ۱۳۹۱، ۱۶:۳۶
کد خبر: 80553239
T T
۰ نفر

باستان شناسان ايران در خانه آل احمد ساكن شدند

۲ اسفند ۱۳۹۱، ۱۶:۳۶
کد خبر: 80553239
باستان شناسان ايران در خانه آل احمد ساكن شدند

تهران - خانه پدري جلال و شمس آل احمد كه از شخصيت هاي بزرگ ادبيات معاصر ايران به شمار مي روند، امروز چهارشنبه به خانه باستان شناسان ايران تغيير كاربري داد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، 'محمد شریف ملك زاده' رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اواخر آذر ماه امسال، میراث فرهنگی استان تهران را مامور راه اندازی خانه باستان شناسان ایران كرد.

وی در آیین آغاز به كار یازدهمین گردهمایی سالانه انجمن باستان شناسان ایران از نبود مكانی برای برگزاری نشست های تخصصی ویژه باستان شناسان انتقاد كرد و قرار شد كه ظرف دو ماه این خانه راه اندازی شود.

خانه پدری جلال آل احمد را دو سال پیش میراث فرهنگی استان تهران از وارثان آن خرید.

شالوده این بنای تاریخی كه در سال 1383 در فهرست میراث ملی كشور به ثبت رسید، در دوره قاجار و حكومت احمد شاه بنیان گذاشته شده است و از نظر تاریخی نیز با كاربری آن انطباق دارد.

این خانه در محدوده خیابان خیام خیابان كاركن اساسی در حوالی بازار تهران قرار دارد.

به گفته محمدحسین فراهانی مدیر كل میراث فرهنگی استان تهران، خانه جلال آل احمد ۲۵ مهر ۱۳۸۳ با شماره ۱۱۲۰۶به ثبت ملی رسیده و بنا بر اسناد موجود این خانه، خانه پدری جلال آل احمد است كه پس از فوت پدر به جلال و خواهرش می‌رسد، جلال آل‌احمد از سن ۱۴ سالگی تا آخرین سال عمرش در این خانه سكونت داشته است.

خانه جلال آل احمد ۳۵۰ متر زمین با ۷۰۰ متر بنا دارد كه دارای ۲ طبقه با یك زیرزمین است. این خانه تاریخی در خیابان خیام در ورودی بازار پاچنار قرار دارد.

فراهنگ(3)2025**1588
۰ نفر