۵ اسفند ۱۳۹۱، ۱۴:۰۱
کد خبر: 80556532
T T
۰ نفر
52 ميليون دلار كالا در 11 ماه امسال از گمرك آستارا وارد كشور شد

آستارا - مديركل گمرك شهرستان مرزي بندر آستارا گفت: در 11ماه سالجاري ، 84 هزار تن كالا به ارزش 52 ميليون دلار از مبدا گمرك آستارا وارد كشور شده است.

'جهانگیر بخشی' عصر روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این میزان واردات از نظر وزن 35 درصد و از نظر ارزش 15درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل كاهش داشته است.

وی عمده كالاهای وارد شده را شامل مواد شیمیایی، چوب، آهن آلات، ماشین آلات و لوازم برقی ذكر كرد و گفت: این كالاها از كشورهای روسیه، گرجستان و آذربایجان وارد كشور شده است.

وی علت كاهش وزنی و ارزش واردات از این مبدا گمركی را افزایش قیمت تمام شده محصولات خارجی از جمله آهن آلات و ناودانی نبشی و نیز تولید كالاهای مشابه در داخل كشور عنوان كرد.

وی در ادامه، ترانزیت خارجی ورودی از گمرك آستارا در 11 ماه سال جاری را 40 هزار تن كالا به ارزش 88 میلیون دلار اعلام و اظهار كرد: این میزان ترانزیت خارجی ورودی در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، از لحاظ وزن 46 درصد و از نظر ارزش 90 درصد افزایش داشته است.

وی عمده كالاهای ترانزیت خارجی ورودی از گمرك آستارا را شامل انواع چوب جنگلی، فرآورده های نفتی، پنبه، الیاف مصنوعی، پشم شیشه‌‌، شمش آهن، مس و ورق آهنی ذكر كرد.

وی گفت: این كالاها از كشورهای جمهوری آذربایجان، روسیه، گرجستان و اوكراین به مقصد كشورهای تركیه، عراق و امارات متحده عربی ترانزیت شده است.

بخشی همچنین اضافه كرد: در 11 ماه امسال مقدار 507 هزار تن كالا به ارزش یك میلیارد و 424 میلیون دلار از طریق گمرك آستارا به خارج از ایران ترانزیت شده است.

وی افزود: این میزان ترانزیت خروجی از لحاظ وزن 37 درصد و از نظر ارزش 47 درصد كاهش داشته است.

وی عمده كالاهای ترانزیت خروجی از این مبدا گمركی را شامل لوازم برقی، انواع خودرو سواری، مبلمان، ماشین آلات، لوازم بهداشتی، مصالح ساختمانی، گچ و سیمان، ظروف شیشه ای، البسه، مواد شیمیایی و محصولات كشاورزی اعلام كرد.

مدیركل گمرك شهرستان مرزی آستارا اظهار كرد: این كالاها از قاره های مختلف به مقصد كشورهای جمهوری آذربایجان، روسیه، گرجستان و اوكراین ترانزیت شده است.

به گزارش ایرنا، طی 10 سال گذشته گمرك مرزی آستارا از نظر تجارت و صادرات چمدانی رتبه نخست را در كشور كسب كرده است.

گمرك آستارا به عنوان یك اداره كل در امور واردات و صادرات قطعی كالا ، ورود و خروج موقت ، تعاونی مرزنشینان ، ترانزیت داخلی و خارجی ، كارنه تیر بین المللی ، مبدا و مقصد كارنه تیر ، كاپوتاژ ، امور مسافری ، مرجوعی ، امانت های پستی و قضایی فعالیت می كند.

این گمرك رتبه اول تجارت چمدانی در میان مرزهای زمینی و رتبه نخست صادرات در میان مرزهای شمال كشور را دارد.

شهرستان بندری آستارا با 85 هزار نفر جمعیت در شمال غربی استان گیلان واقع شده و به علت قرار گرفتن در نزدیكترین نوار مرزی جمهوری آذربایجان ، سومین مرز پرتردد كشور محسوب می شود.ك/3

535/ 603