۱۳ اسفند ۱۳۹۱، ۱۵:۴۶
کد خبر: 80568179
T T
۰ نفر
سه زيرسامانه هوشمند در گمرك منطقه ويژه اقتصادي بوشهر نصب شد

بوشهر- مديركل گمرك بوشهر بوشهر گفت: نصب سه زيرسامانه باعث بروزرساني سامانه هاي هوشمند گمركي در منطقه ويژه اقتصادي دو بوشهر شد.

به گزارش ایرنا، ابوالفضل اكبرپور روز یكشنبه در گفت وگو با خبرنگاران فزود: زیرسامانه صدور قبض انبار، بیجك و تالی الكترونیك از جدیدترین زیرسامانه هایی است كه به مجموعه سامانه هوشمند ورود و خروج كالا در این گمرك افزوده شده است.

وی با بیان این كه زیرسامانه قبض انبار و بیجك الكترونیك زیر مجموعه سامانه هوشمند مدیریت انبارهاست اظهار كرد: سامانه هوشمند مدیریت انبارها، افزون بر ایجاد امكان مدیریت كالاها و محموله ها برای صاحبان انبار با ثبت تالی( صدور برگ بازشماری) ورود به انبار و ارسال آن به درب خروج گمرك، امكان احراز اصالت اسناد را برای كارشناسان گمرك فراهم می آورد.

ناظر گمركات استان و مدیركل گمرك بوشهر ادامه داد: در نسخه به روز شده این سامانه زمینه ارتباط میان سالن ترانزیت، انبارهای منطقه ویژه، باسكول ها و درب خروج فراهم شده است.

اكبر پور یادآورشد: همچنین در نسخه جدید امكان ارتباط با دیگر گمركات به واسطه راه اندازی سامانه هوشمند ترانزیت مهیا شده است.

وی گفت: در سامانه جدید با تایید خروج كامیون ترانزیتی از گمرك مبدا، اطلاعات پروانه كامیون مورد نظر به گمرك مقصد ارسال می شود تا از این طریق كارشناسان گمركی در گمرك مقصد با رویت پرونده الكترونیكی محموله بتوانند به صورت سیستمی اقدام به ثبت اعلام وصول بار به گمرك مبدا كنند.

مدیركل گمرك بوشهر افزود: این امر باعث كاهش زمان استرداد بیمه و تضمین صاحبان كالا می شود.

وی یادآور شد: در نسخه قبلی و فاز اول این پروژه ملی، همه خدمات صورت گرفته در درب خروج گمرك به صورت مكانیزه و تحت یك سیستم مدیریت می شد؛ اما پس از بازمهندسی انجام شده در طراحی و پیاده سازی سامانه هوشمند اكنون این قابلیت وجود دارد كه همه مراحل عملیاتی ترخیص كالا از طریق این سامانه انجام پذیرد.

ناظر گمركات استان بوشهر افزود: تجمیع گزارش ها وآمار مورد نیاز مدیران ارشد گمرك درستاد مركزی و به صورت الكترونیكی از دیگر قابلیت های سامانه جدید است تا بدین وسیله مدیران گمرك بتوانند بی واسطه به آمار مورد نیاز خود دست یابند.

اكبرپور اظهاركرد: با به روز رسانی این سامانه زمینه مدیریت یكپارچه در نظام ترخیص كالا در گمرك بوشهر ایجاد شده است.

وی گفت: كاهش زمان ترخیص كالا، افزایش دقت در ارزیابی كالاها، بهبود فرآیند ها، افزایش بهره وری و كارایی و استانداردسازی فرآیندها از مهم ترین مزایای این سامانه به شمار می رود.

اكبرپور یادآدورشد: به روزرسانی این سامانه توسط كارشناسان حوزه فناوری اطلاعات دانشگاه تهران و با كمك كارشناسان گمركی گمرك بوشهر صورت گرفته است. ك/2

628/539