۱۵ اسفند ۱۳۹۱، ۸:۲۲
کد خبر: 80570517
T T
۰ نفر
كاشت 425 هزار اصله نهال در حوزه منابع طبيعي خراسان شمالي آغاز شد

بجنورد - مديركل منابع طبيعي و آبخيزداري خراسان شمالي گفت: با آغاز هفته منابع طبيعي توزيع و كاشت 425 هزار اصله نهال در اين استان آغاز شد.

'موسی صابری' روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار كرد: از مجموع این نهال ها 235 هزار اصله نهال جنگلی، 140 هزار اصله نهال مرتعی و بیابانی و 50 هزار اصله نهال صنوبر است.

وی افزود: این طرح با هدف توسعه فضای سبز با مشاركت دستگاه ها و واحدهای مختلف در بوستانها، پادگان ها، مدارس و فضای كارخانه ها توزیع و یا برای احیای جنگل ها و درختكاری در مناطقی كه پوشش جنگلی آن از بین رفته، اجرا می شود.

وی گفت: گونه هایی كه برای توسعه فضای سبز استفاده می شود شامل سرو خمره ای و نقره ای، افرا، زبان گنجشك، كاج، صنوبر و گونه های جنگلی نیز شامل ارس، داغداغان، ارغوان، زرشك، سیاه تلو و افرای جنگلی است.

وی افزود: نهال بیابانی شامل تاغ، قره داغ و آتریپلكس است كه در نهالستان مناطق بیابانی استان تهیه شده و به منظور تولید علوفه و بادشكن در بیابان های این استان كشت خواهد شد.

صابری اظهار كرد: 50 هزار اصله نهال صنوبر نیز برای كشت در عرصه های منابع طبیعی و حاشیه باغ ها در این استان توزیع شده كه برای توسعه صنوبركاری، تولید چوب و گسترش فضای سبز تسهیلاتی نیز به متقاضیان این بخش پرداخت خواهد شد.

وی افزود: این گونه از نوع 'نیگرا سیاه' است كه بین متقاضیان توزیع می شود كه رشدی پرشتاب دارد و بعد از شش سال قابلیت بهره برداری می یابد.

وی اظهار داشت: صنوبرها در حاشیه رودخانه ها، چشمه ها و حاشیه مزارع و در مناطقی كه داری آب كافی باشد، كشت می شود.

خراسان شمالی 25 هزار هكتار جنگل هیركانی خزری و 409 هزار هكتار جنگل ایران توران دارد كه این عرصه 21 درصد از گستره منابع طبیعی این استان را دربرمی گیرد.

وسعت حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی دو میلیون و 33 هزار و 36 هكتار است كه از این وسعت یك میلیون و 414 هزار هكتار مرتع، بیش از 183هزار هكتار بیابان و 434 هزار و 550 هكتار جنگل است. ك/3

7184/626