۲۲ اسفند ۱۳۹۱، ۱۲:۵۶
کد خبر: 80581285
T T
۰ نفر
حزب الله: بحران سوريه جنگ عليه طرح سياسي آمريكا در خاورميانه است

بيروت - يك مقام ارشد 'حزب الله' لبنان گفت: جنگ سوريه جنگ يك مذهب عليه مذهب ديگر نيست، بلكه جنگ عليه طرح سياسي آمريكا در منطقه است و بايد دانست كه اگر حمايت اهل تسنن از نظام سوريه نبود، با توجه به جنگ بين المللي عليه اين كشور، تاكنون وضعيتي ديگر را شاهد بود.

به گزارش ایرنا از بیروت، 'شیخ نبیل قاووق' قایم مقام شورای اجرایی حزب الله، روز سه شنبه در مراسمی در جنوب لبنان، با اشاره به افزایش سطح تشنجات مذهبی و طایفه ای در این كشور، افزود: مصلحت امروز اسراییل در كاشتن بذر فتنه و تفرقه در لبنان به منظور تضعیف مقاومت است و كسانی كه تحت رهبری 'جریان 14 مارس' و حزب 'المستقبل' لبنان بر طبل فتنه و تفرقه می زنند، تضعیف و نابودی مقاومت را هدف خود قرار داده اند.

وی اضافه كرد: كاشتن بذر فتنه و تفرقه تنها به نفع اسراییل بوده و از این رو حزب الله مصمم است، از جایگاه قدرت و با هدف تامین صلح داخلی، فرصت هرگونه انتشار فتنه را از دشمن بگیرد.

قاووق با رد ربط دادن بروز برخی تشنج های طایفه ای و مذهبی به وجود مقاومت در لبنان گفت: مساله مقاومت فراتر از امور مذهبی و طایفه ای است، چرا كه مقاومت طرح بزرگ امت و میهن بوده و در صفوف خود بسیاری از رزمندگان سنی ، شیعه، مسیحی و دروزی را در بردارد كه همگی در صفی واحد علیه رژیم صهیونیستی ایستاده اند.

وی تاكید كرد: درهای مقاومت برای مشاركت همه لبنانی ها همچنان باز است و امروز همه، حق مشاركت در انجام وظیفه ملی خود را دارند.

معاون شورای اجرایی حزب الله در ادامه سخنان خود از وجود هزاران رزمنده از مذاهب و طایفه های مختلف لبنان در كنار حزب الله و 'جنبش امل' با هدف پاسخ به هرگونه تجاوز رژیم صهیونیستی علیه لبنان خبر داد و گفت: این دستاورد مهم مقاومت است كه توانسته راهبرد خود را به صورت عینی به نمایش درآورد.

این مقام ارشد حزب الله اضافه كرد: بروز تشنج های طایفه ای و مذهبی در لبنان نیز به خاطر موضع ما در خصوص بحران سوریه نیست، چرا كه بحران سوریه امری جدید است، ولی سیر تشنج ها در كشور قبل از این بحران نیز وجود داشته و این امر نشان می دهد جریان سیاسی معینی در لبنان با قرار گرفتن در جبهه آمریكا و برای كسب امتیازهای پست به دنبال پر رنگ كردن مسایل و اختلافات مذهبی و طایفه ای در كشور هستند.

قاوون با اشاره به مانع تراشی های برخی كشورهای عربی در مسیر حل بحران سوریه تصریح كرد: برخی از این كشورها با حمایت از تحركات مذهبی و طایفه ای در منطقه و دامن زدن به جنگ، مانع ایجاد حل سیاسی مساله در سوریه می شوند.

وی با اشاره به قطع روابط كشورهای عربی با سوریه گفت : كشورهای عربی در حالی با سوریه قطع رابطه كرده اند كه همچنان روابط خود را با اسراییل ادامه می هند و هیچگونه موضعی علیه اسراییل نیز از سوی آنها دیده نشده، ولی ما از آنها می خواهیم مقداری از اسلحه هایی را كه به سوریه ارسال می كنند، برای فلسطین نیز بفرستند.

وی افزود: اعمال این گونه رفتارهای افراطی تنها به نفع اسراییل است كه امروز بهترین فرصت را برای خارج كردن سوریه از محور مقاومت بدست آورده است.

خاورم*2023**2024**1651