۵ فروردین ۱۳۹۲، ۱۰:۳۸
کد خبر: 80592737
T T
۰ نفر

سال 91 و شبكه هايي كه راديويي نشدند

۵ فروردین ۱۳۹۲، ۱۰:۳۸
کد خبر: 80592737
سال 91 و شبكه هايي كه راديويي نشدند

تهران - خانواده، گردشگري، كودك ونوجوان، لبخند و كتاب عناوين شبكه هاي راديويي بودند كه قرار بود در سال 91 به خانواده راديو اضافه شوند اما از بين آنها، فقط وعده راه اندازي راديو كتاب محقق شد.

رادیو، سال 91 را با رویكرد افزایش حجم برنامه های طنز و نیز توسعه كمی تعداد شبكه های رادیویی آغاز كرد و 'محمدحسین صوفی' معاون صدا وعده راه اندازی پنج شبكه جدید را داد.

قرار بود در سالی كه گذشت، شبكه های رادیویی كودك، كتاب و لبخند به جمع خانواده رادیو اضافه شوند؛ وعده ای كه فقط با راه اندازی رادیو كتاب با همكاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی محقق شد و دیگر شبكه ها در انتظار تامین اعتبار و تجهیزات فنی ماندند.

رادیو كتاب فعالیت خود را از آبان ماه بطور آزمایشی آغاز كرد و اواخر اسفند ماه بود كه با قرار گرفتن در فهرست شبكه های رادیویی قابل دریافت از طریق گیرنده دیجیتال(Set Up Box) سراسری شد.

وعده راه اندازی شبكه كودك نیز در روز جهانی كودك داده شد؛ قرار بود فعالیت آزمایشی این شبكه از عید سعید غدیر خم آغاز شود، اما این وعده به سرانجام نرسید.

10 سالگی برنامه رادیویی 'جمعه ایرانی' به عنوان یكی از اصلی ترین برنامه های طنز این رسانه، از دیگر مهمترین رویدادهای رادیویی ها در سال 91 بود.

'جمعه ایرانی' كه ادامه دهنده برنامه 'صبح جمعه با شما' به شمار می رود، سال گذشته 10 سالگی خود را در حالی جشن گرفت كه به گفته سعید توكل تهیه كننده و سردبیر این برنامه، حال و روز خوشی ندارد و روز به روز محدودیت ها و خط قرمزها برای طنزپردازان این برنامه بیشتر می شود.

راه اندازی دفتر طنز در رادیو ایران را می توان گام عملی دیگر اهالی رادیو برای افزایش حجم برنامه های طنز در این رسانه دانست كه با هدف جذب مخاطبان بیشتر صورت گرفت.

دفتر طنز رادیو ایران قصد داشت با تجمیع استعدادهای رادیویی ها در طنز، ظرفیت های جدیدی را در این عرصه ایجاد كند كه نخستین برنامه این دفتر با عنوان 'كوی نشاط' نیز به جدول برنامه های رادیو ایران راه یافت.

همكاری شبكه های رادیویی برای پوشش اخبار رویدادهای فرهنگی و هنری بویژه نمایشگاه كتاب و مطبوعات و نیز جشنواره های تئاتر و فیلم فجر را می توان از نكات مثبت در كارنامه این رسانه ارزیابی كرد.

این شبكه ها بویژه در ایام جشنواره های فجر علاوه بر آنكه به پوشش این رویداد هنری پرداختند، برنامه های خود را به نحوی تنظیم كرده بودند كه با یكدیگر همپوشانی و تداخل نداشته باشند.

راه اندازی رادیوهای فصلی را می توان از ابتكارات رادیو در سال 91 دانست كه از فصل تابستان و با راه اندازی 'رادیو تابستانه' فعالیت خود را آغاز كرد و پس از موفقیت در این فصل، برنامه های آن در فصول بعدی با عنوان 'رادیو مهر' و 'رادیو بهمن' ادامه یافت.

تغییر مدیران شبكه های رادیویی از دیگر اخباری بود كه در رسانه ها منعكس شد و بر این اساس كامران كاظم زاده و محمد شریف زاده مدیران شبكه های فرهنگ و صدای آشنا جای خود را با یكدیگر عوض كردند و محمد جهانی از پیشكسوتان گزارش های ورزشی رادیو نیز از مدیریت رادیو تهران رفت.

ابلاغ دستورالعمل جدید ریاست سازمان صدا وسیما مبنی بر ایجاد شبكه های نسل جدید رادیویی با استفاده از فضای اینترنت را می توان علت رویكرد جدید این رسانه در تاسیس رادیو های مجازی دانست.

در گام نخست، رادیو معارف اقدام به ایجاد شبكه مجازی كرد و در آینده نیز قرار است بقیه شبكه های رادیویی اقدام مشابهی را ترتیب دهند.

برگزاری دوازدهمین جشنواره بین المللی رادیو، دومین جشنواره جوان و رادیو (جوانه) و همایش پیرغلامان از دیگر رویدادهای مهم رادیو در سال 91 بود.

فراهنگ(5) ** 2025 ** 1071