۵ فروردین ۱۳۹۲، ۱۷:۱۴
کد خبر: 80593260
T T
۰ نفر

روانشناسي گردشگري

۵ فروردین ۱۳۹۲، ۱۷:۱۴
کد خبر: 80593260
روانشناسي گردشگري

شهركرد-گردشگري يكي از مولفه هاي آرام بخش براي افراد در جهان صنعتي است كه افراد با سفر از ديار و وطن خويش براي چند صباحي اقدام به تنفس هواي تازه اي در زندگي خود مي كند.

یكی دیگر از مولفه های مهم توریسم به ویژه گردشگری مذهبی و گردشگری اكوتوریسم و طبیعت، تاثیر آن بر روان آدمی است كه باعث آزامش ذهن فرد می شود.

یكی از مهمترین مولفه های گردشگری علاوه بر كسب اطلاعات تاریخی و جغرافیایی برای فرد، ایجاد یك موقعیت مكانی و زمانی جدید در دوره ای از زندگی افراد است كه این موقعیت بر ذهن فرد تاثیرات مثبت یا منفی خواهد داشت.

آشنایی با تمدن ها،فرهنگ ها و خرده فرهنگ ها، رسم ها و سنت ها،كسب علم و دانش جفرافیایی از دیگر مولفه های گردشگری برای افراد است.

نیاز به سفر كردن نقشی بسیار مهم در فرصت رها شدن از یكنواختی در انسان ایجاد می كند.

بسیاری از روانپزشكان بر این عقیده اند كه نیاز انسان به تغییر محیط زندگی روزمره برای مدت زمانی اثرات مثبتی بر رفتارهای اجتماعی و روانی آنان خواهد داشت.

روانشناسان بر این عقیده اند كه گردشگری باعث ایجاد حس كنجكاوی و ایجاد یك فضای شاد و هیجان برانگیز در افراد می شود و از این رو گردشگری یكی از موثرترین راهكارهای ایجاد شادابی در بین افراد یك اجتماع است.

یك روانشناس می گوید:سفرهای غیر اجباری كه برای افراد گذراندن اوقات فراغت محسوب می شود باعث رفع خستگی و ایجاد تنوع دیداری ، شنیداری و كسب تجربه های غیر رسمی در افرا می شود.

' پریسا شهبازی '‌ در گفت وگو با ایرنا افزود:انجام سفرهای نوروزی باعث كاهش استرس به ویژه اضطراب های محیط كار در بین افراد می شود.

به گفته وی،اگر سفرهای نوروزی با مدیریت خانواده همراه باشد و فقط مقصد و رسیدن به مقصد مطرح نباشد، در كاهش استرسهای افراد بسیار چشمگیر است.

وی تاكید كرد: این سفرها موجب كاهش استرس در افراد بزرگسال و بروز روحیه خلاقیت در كودكان و نوجوانان خواهد شد.

شهبازی یاداور شد:سفر باعث می شود انسان با دیگران تعامل داشته و فضای روحی اش با افراد دیگر به اشتراك گذاشته شود

وی گفت:سفرهای نوروزی و دید و بازدیدهای نوروزی استرس و اضطراب را تا حد زیادی در افراد كاهش می دهد و آن را درمان می كند و دید و بازدیدهای نوروزی سطح بهداشت روان را در افراد افزایش می دهد.

شهبازی گفت: ایجاد احساس تعلق باعث بروز انرژی مثبت در افراد می شود و در این نوع گردشگری فرد از لحاظ ایجاد شرایط آمادگی در پذیرایی و شرایط فیزیكی و بروز ارتباطات عاطفی در بالاترین سطح قرار می گیرد،تا حدود بسیار زیادی از بروز استرسها جلوگیری می شود.

وی گفت: كاهش استرسها و اضطراب ها در سفرهای نوروزی علاوه بر افزایش سطح سلامت فرد ، موجب فراهم شدن شرایط جدید زندگی در افراد خواهد شد.

به گزارش ایرنا، مردم ایران براساس یك سنت دیرین در روزهای نوروز و سال نو به سفرهای نوروزی و دید و بازدید یكدیگر اقدام می كنند.

گزارش از محمود رییسی

7359