۷ فروردین ۱۳۹۲، ۱۲:۲۶
کد خبر: 80594756
T T
۰ نفر
صادرات كالا از بازارچه باجگيران در خراسان رضوي 37 درصد افزايش يافت

مشهد - مدير بازارچه مرزي باجگيران در خراسان رضوي گفت: ارزش صادرات كالا طي 12 ماه گذشته از بازارچه مشترك مرزي باجگيران در شهرستان قوچان به عنوان تنها بازارچه مرزي فعال استان در مقايسه با سال 90 حدود 37 درصد افزايش داشت.

علی رسولیان روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: ارزش هر تن كالای صادراتی از بازارچه باجگیران به كشور تركمنستان در سال گذشته هفت هزار و 296 دلار و ارزش كل كالاهای صادر شده از این بازارچه در مدت مزبور 21 میلیون و 866 هزار و 390 دلار بود.

وی وزن كالاهای صادر شده از بازارچه مرزی باجگیران به كشور تركمنستان در سال گذشته را دو هزار و 997 تن عنوان كرد و گفت: وزن كالاهای صادراتی از این بازارچه در سال 91 در مقایسه با سال 90 بیش از هشت درصد افزایش داشت.

وی بیان كرد: عمده كالاهای صادر شده از بازارچه مشترك مرزی باجگیران در سال گذشته فرش، موكت، لوازم خانگی، مصنوعات فلزی، منسوجات، پلاستیك جات، مواد غذایی، انواع رنگ و چسب، لوازم ورزشی و كفش بودند.

وی اظهار داشت: پارسال 125 هزار و 50 دلار كالا از كشور تركمنستان به بازارچه مشترك مرزی باجگیران وارد شده كه در مقایسه با سال 90 افزایش قابل ملاحظه ای داشته است.

مدیر بازارچه های مرزی خراسان رضوی گفت: بازارچه مرزی باجگیران در سال 1375 و با انعقاد تفاهم نامه بین وزیران امور خارجه دو كشور ایران و تركمنستان به صورت مشترك با بازارچه مرزی 'گودان' در آن كشور تاسیس شد.

وی افزود: بازارچه مرزی باجگیران 25 غرفه فعال دارد كه نمایندگانی از دستگاه های اجرایی مختلف بویژه گمرك و نیروی انتظامی در آن حضور دارند.

وی با تاكید بر اینكه تجار ایرانی و تركمنستانی در بازارچه مشترك مرزی باجگیران فعالیت مستمر دارند، اظهار داشت: در 10 ماه امسال واردات كالا از این بازارچه به صورت رسمی انجام نگرفت و فقط پارچه های نخی و پنبه ای تركمنستان به صورت خرید مسافری از این بازارچه وارد استان خراسان رضوی شد.

مدیر بازارچه های مرزی استان خراسان رضوی گفت: بازارچه مرزی 'دوغارون' در سال 1372 با انعقاد موافقتنامه رسمی بین معاونان وزیران امور خارجه ایران و افغانستان در مرز شهرستان تایباد آغاز بكار كرد اما از سال 85 تاكنون دولت افغانستان از ورود اتباع خود به دوغارون جلوگیری كرده كه باعث غیرفعال شدن این بازارچه شده است.

رسولیان با بیان اینكه تاكنون در زمینه رونق بازارچه مرزی دوغارون پروتكل های زیادی با كشور افغانستان به امضا رسیده است افزود: در سفر آتی استاندار خراسان رضوی به هرات در اردیبهشت ماه امسال امید است بزودی این بازارچه فعال شود.

وی گفت: اقدامات زیربنایی برای راه اندازی بازارچه مرزی 'سنگان' شهرستان خواف انجام گرفته و آماده بهره برداری و راه اندازی بازارچه مرزی 'صالح آباد' شهرستان تربت جام نیز در دست پیگیری است.

7489/659/ 1645
۰ نفر