'ذبیح اله شاه محمدی'، روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، با اشاره به فلسفه برگزاری آیین سیزده بدر توسط ایرانیان اظهار كرد: بیش از سه هزار سال قبل از اسلام ، ایرانیان معتقد بودند ارواح پاك آنان روزهای آخر اسفندماه به خندیدن آن ها می آیند لذا در چهارشنبه آخر سال به نام چهارشنبه سوری با غبار روبی منازل و بام خانه ها به بهترین شكل به استقبال ارواح خود می شتافتند.
وی، با بیان اینكه مردم ایران طی ایام نوروز با شیرینی خورانی و دیدو بازدید آرامش خاطر را برای ارواح خود فراهم می كردند، ابراز كرد: روز سیزدهم فروردین نیز مردم با حضور در دامان طبیعت ارواح پاك و نباكان خود را مشایعت می كردند.
این تاریخ نگار ومحقق زنجانی، به مراسم ایرانیان برای مشایعت ارواح خود در سیزدهم فروردین اشاره و عنوان كرد: رها كردن سبزه های حاصل از دانه های گندم و حبوبات در آب های روان یكی از رسوم ایرانیان در سیزدهم فروردین هر سال است.
شاه محمدی، خاطر نشان كرد: خانواده های ایرانی سبزه را در آستانه نوروز با استفاده از دانه حبوبات و گندم تهیه می كردند و آن را نماد روزی و طراوت می دانستند.
وی، یادآور شد: سبزه ها باید در آب روان و پاك رها می شد، چرا كه آب نماد زندگی بود و اگر سبزه در آب گل آلوده رها می شد ناپسند بود.
این تاریخ نگار زنجانی، رفتن به كنار رودخانه را از دیگر مراسم مورد توجه ایرانیان در روز سیزده بدر برشمرد و ابراز كرد: آب، نور، آتش و سبزه از دیرباز برای ایرانیان مظهر پاكی تلقی می شد لذا در روز سیزدهم فروردین كه روز سرور و شادی بود مردم در جوار رودخانه ها حاضر می شدند.
شاه محمدی، افزود: مراسم آب پاشی نیز دركنار سایر رسوم روز سیزده بدر انجام می شد، بدین نحو كه مردم با پاشیدن آب روی یكدیگر پاكی را به یكدیگر هدیه می كردند.
وی، ادامه داد: دختران دم بخت در این روز به آسیاب های آبی می رفتند و علاوه بر اینكه از آب روان در آسیاب به روی یكدیگر می پاشیدند، از همان آب همراه خود به منزل آورده و از آن به آستانه خانه و بر سرو صورت خانواده و آشنایان می پاشیدند.
این محقق زنجانی، یادآورشد: دختران دم بخت با اجرای آیین آب پاشی از خداوند خواستار ازدواجی مطلوب و فرزندانی سالم بودند.
شاه محمدی، با اشاره به برخی رسوم خرافی كه مردم سیزده بدر را روز نحسی می دانند، گفت: سیزدهم فروردین نه تنها در نزد ایرانیان نحس نبوده بلكه روز سرور و شادمانی نیز محسوب می شده است.
وی، خاطر نشان كرد: در نزد یونانیان ، هندیان ، بوداییان و اعراب یك روز در سال نحس محسوب می شده لذا برای رفع آن مردم به دامان طبیعت پناه برده و مشغول پایكوبی و قربانی كردن می شده اند.
این تاریخ نگار و محقق زنجانی، یادآورشد: در نزد ایرانیان مسلمان روزهای سال نه تنها نحس نیست بلكه همه روز خوشی و بركت است.
به گفته شاه محمدی، آیین و مراسم های سیزده بدر از گذشته تا كنون تغییری نكرده است.
522/7324
زنجان- يك تاريخ نگار و محقق زنجاني، آيين سيزده بدر را ادامه مراسم جشن و سرور چهارشنبه سوري دانست و گفت: سيزده بدر روز بدرقه ارواح پاك و نيك انديشي است كه در چهارشنبه سوري براي ديدار خانواده خود آمده بودند.