۱۷ فروردین ۱۳۹۲، ۸:۲۵
کد خبر: 80601675
T T
۰ نفر

كربلاي 8؛ پاسخي كوبنده به شرارت هاي دشمن بعثي

۱۷ فروردین ۱۳۹۲، ۸:۲۵
کد خبر: 80601675
كربلاي 8؛ پاسخي كوبنده به شرارت هاي دشمن بعثي

تهران - عمليات كربلاي 8 كه 18 فروردين سال 66 با رمز مبارك 'يا صاحب‌ الزمان' در منطقه بصره صورت گرفت؛ پاسخي به شرارت هاي متجاوزين عراقي در حمله به تاسيسات اقتصادي ايران و برهم زدن امنيت خليج فارس بود.

به گزارش ایرنا، در این عملیات كه با حضور نیروهای سپاه پاسداران و به مدت پنج روز اجرا شد، رزمندگان اسلام موفق شدند با عبور از موانع ایذایی از جمله میادین مین، سیم های خاردار و با استفاده از اصل غافلگیری و تاكتیك های رزمی، خطوط دفاعی دشمن را درهم كوبند و چندین گردان، تیپ و لشگر عراق را مورد حمله قرار دهند.

پس از حمله و پاتك های متعدد دشمن در این پنج روز، سپاه اسلام ارتش عراق را مجبور به عقب نشینی و رژیم بعث نیز در اطلاعیه ای با پذیرفتن این شكست، اعلام كرد كه ایرانیان در منطقة عملیاتی شرق بصره از جناح های مختلف به سه لشكر عراق هجوم جدیدی را انجام داده ‌اند.

رژیم عراق در این اطلاعیه همچنین اعتراف كرد كه در یكی از این سه جناح، قوای ایرانی توانسته ‌اند مواضعی را بدست آورند.

پیروزی‌ در عملیات‌ كربلای ‌8 همانند پیروزی های‌ دیگر در ابتدا توسط‌ عراق‌ و حامیانش‌ تكذیب‌ شد، چنانكه‌ رادیو اسراییل‌ به‌ نقل‌ از كارشناسان‌ نظامی گفت: به‌ احتمال‌ قوی‌ نیروهای‌ ایرانی در عملیات‌ موسوم‌ به‌ كربلای‌8 در جبهه‌ بصره‌ موفق‌ به‌ پیشروی ‌نشده‌ اند و نبرد به‌ صورت‌ ساكن‌ ادامه‌ دارد.

نتایج درخشان كربلای 8 استیصال دستگاه تبلیغاتی عراق را در پی داشت و رسانه‌های گروهی جهان را وادار به تفسیر و پخش اخبار عملیات كرد.

روزنامه تایمز مالی در این باره نوشت: كربلای 8، ارزیابی توان دفاعی عراق در شرق بصره است. بیشتر مطبوعات غربی نیز به گوشه‌هایی از پیروزی های عملیات اشاره كردند.

نیروی هوایی ایران در این نبرد، قوای دشمن را با بمباران‌های پیاپی، مستأصل و زمینگیر كرد. در این درگیری یك فروند هواپیمای سوخوی 22 عراق نیز هدف قرار گرفت و سرنگون شد.

در كربلای 8 ، 60 دستگاه تانك و نفربر و ده ها دستگاه خودروی دشمن منهدم شد.

دهها دستگاه تانك و نفربر و تعداد زیادی از انواع خودرو از جمله غنایم این عملیات بود.

در این عملیات، پنج هزار نفر از نیروهای دشمن كشته و زخمی شدند و 200 نفر نیز به اسارت در آمدند.

در پی این موفقیت، ستاد تبلیغات جنگ از تمام خبرنگاران جهان دعوت كرد تا از نزدیك شاهد پیروزی های رزمندگان اسلام باشند.

در این‌ عملیات؛ ‌سردار 'محمدحسن‌ قاسمی‌ طوسی'‌ مسئول‌ اطلاعات‌ و عملیات‌ لشكر 25 كربلا و 'حبیب‌الله‌ كریمی‌' فرمانده‌ توپخانه ‌63 خاتم‌الانبیا (ص) به‌ شهادت‌ رسیدند.

اجتمام(2)1880**1558