۱۷ فروردین ۱۳۹۲، ۱۲:۵۶

شكل گيري ستاره اي در نزديكي يك سياه‌چاله فضايي

۱۷ فروردین ۱۳۹۲، ۱۲:۵۶
شكل گيري ستاره اي در نزديكي يك سياه‌چاله فضايي

تهران- ستاره‌شناسان از كشف شواهدي مبني بر شكل‌گيري ستاره‌اي در نزديكي يك سياه‌چاله فضايي واقع در مركز كهكشان راه شيري، خبر دادند.

به گزارش پایگاه اینترنتی اسپیس، پژوهشگران دانشگاه شمال غربی (Northwestern University) در آمریكا با استفاده از بزرگترین تلسكوپ جهان در بیابان آتاكاما در شیلی ، نشانه‌هایی از شكل گیری ستاره‌ای در فاصله بسیار نزدیك از یك سیاه‌چاله فضایی در مركز كهكشان راه شیری را مشاهده كردند .

پژوهشگران اعلام كردند در صورت تایید یافته‌ها، این اولین ستاره‌ای خواهد بود كه در فاصله‌ای چنین نزدیك با سیاه‌چاله فضایی شكل می‌گیرد.

در مركز كهكشان راه شیری كه 27 هزار سال نوری با زمین فاصله دارد، سیاه‌چاله‌ای به بزرگی چهار میلیون برابر خورشید وجود دارد.

در منطقه‌ای متلاطم در فضا در فاصله چندین سال نوری از این سیاه‌چاله، ابرهای گرد و غبار و گاز در پی وجود نیروهای گرانشی، پیش از آن كه بتوانند به اندازه كافی برای تشكیل ستاره متراكم شوند، غلظت خود را از دست می‌دهند.

تا پیش از این دانشمندان براین باور بودند كه شكل گیری یك ستاره در نزدیكی سیاه‌چاله فضایی بسیار مشكل است اما آنها به تازگی توده‌ای متراكم از گرد و غبار و گاز را مشاهده كردند كه احتمال غلبه آن بر شرایط ناخوشایند محیطی وجود دارد.

نتایج این تحقیقات در نشریه فیزیك نجومی منتشر شده است.

علمی(6)**2038**1581