۱۸ فروردین ۱۳۹۲، ۹:۲۹
کد خبر: 80603083
T T
۰ نفر

انجيرستانهاي استهبان فارس در فائو جايگاه يافت

۱۸ فروردین ۱۳۹۲، ۹:۲۹
کد خبر: 80603083
انجيرستانهاي استهبان فارس در فائو جايگاه يافت

شيراز - استهبان شهر مقدس ، باغهايش جلوگاه ميوه بهشتي ، مردمانش صبور ، باغبانهايي كه نسل در نسل به پاي درختان انجيرش خون دل خورده اند.

خاستگاه دیرین انجیر دنیا ، انجیرستانهایی به بلندای تاریخ ایران دارد كه قدمت 600 ساله انجیرش در مستندات رد پایی دارد.

استهبان انجیرستانهای فراخش را ، در سرافرازی كوههایش ، به سبزی پرورده و با همت مردانش ، تك تك درختانش را ، از رنج تلخ خشكسالی ها بیرون كشیده و این میراث كهن را برای آیندگان به یادگار حفظ كرده است.

انجیرستانهای یكه تاز استهبان ، میوه هایش را به سخاوت بعنوان برترین انجیر به دنیا عرضه می كند ، همین مهم جهانی اش كرد و در سازمان كشاورزی ملل متحد به ثبتش رساند.

مدیر ارزیابی عملكرد سازمان جهاد كشاورزی فارس گفت: باغ‌های دیم استهبان بخشی از میراث فرهنگی ، معنوی و اقتصادی كشور است.

سید محمد جواد رجایی افزود : باغ‏های انجیر استهبان به عنوان یك میراثی ملی ثبت شده و این مهم توجه بیشتر مسوولان را می طلبد.

وی ادامه داد: انجیرستانهای ملی استهبان بعنوان گنجینه ارزشمندی از بزرگترین انجیرستانهای دیم دنیا در سازمان كشاورزی ملل متحد فائو نیز به ثبت رسید.

وی اضافه كرد: این انجیرستانها كه میراث كهن باغدارانی صبور و زحمتكش است باید مورد توجه بیشتری قرار گیرد تا به عنوان میراثی گرانبها به آیندگان معرفی و سپرده شود.

رجایی افزود: اگر چه به دلیل خشكسالی چند سال اخیر در فارس تولید انجیر استهبان با كاهش مواجه شد ، اما همچنان استهبان به عنوان قطب تولید انجیر با كیفیت در كشور شناخته شده است.

به گفته وی ، بیش از 20 هزار تن انجیر ارگانیك (بدون كود و سم) با كیفیت بی نظیر در استهبان تولید می شود كه این شهرستان را به یكی از قطب های مهم صادرات انجیر در دنیا تبدیل كرده است .

وی بیان كرد: بیش از 80 درصد انجیر خشك استهبان به هنگ كنگ، چین، مالزی، سنگاپور، كره جنوبی، ژاپن، فرانسه، آلمان و لیبی صادر می شود.

رییس سازمان جهاد كشاورزی فارس گفت: انجیرستانهای استهبان برای مبارزه با عوارض خشكسالی ها ، توسعه و پایداری نیاز به نگرشی فراملی دارد.

مهندس مهرزاد خرد افزود: انجیرستانهای استهبان در اقتصاد و معیشت مردم این شهرستان اثر گذار است و باید با دیدگاههای كارشناسی به توسعه باغات و رفع مشكلات این محصول نگریسته شود.

وی بیان داشت: انجیر در 14 كشور جهان در وسعت 420 هزار هكتار تولید می شود كه 51 هزار هكتار آن در ایران ، 42 هزار هكتار از این میزان در فارس و 57 درصد از آنها در استهبان است.

بگفته وی ، كیفیت انجیر استهبان در ایران و جهان كم نظیر است ، در سالهای پر باران 20 هزار تن و در سالهای كم باران ششهزار تن انجیر در این منطقه تولید می شود.

خرد اظهار كرد: در این منطقه دو میلیون و 200 اصله درخت انجیر دیم بدون هیچگونه ادوات و امكانات آبیاری و به صورت ارگانیك در عرصه طبیعت غرس و حفظ شده است.

رییس سازمان جهاد كشاورزی فارس گفت: ایجاد صنایع تبدیلی و فرآوری ، تخصیص اعتبارات خشكسالی برای حفظ و توسعه باغات و تخصیص اعتبار برای پژوهش در زمینه های مختلف این محصول می تواند راهگشا باشد.

وی اضافه كرد: ثبت انجیرستانهای استهبان به عنوان میراثی جهانی در فائو توجه بیشتر در زمینه توسعه باغات ، حفظ و نگهداری ، برنامه ریزی برای تولید بیشتر و افزایش سطح فرآوری را می طلبد.

نماینده مردم شهرستانهای استهبان و نی ریز گفت: انجیرستانهای استهبان ، به عنوان یكی از باغشهرهای بزرگ دنیا با 30 هزار هكتار وسعت در نوع خود در جهان بی نظیر است.

مهندس محمد سقایی افزود: این انجیرستانها بعنوان برترین نوع آبخیزداری و بهترین نوع درختكاری برای سالم سازی و حفظ محیط زیست قدرت خود را به تصویر كشیده اند.

وی ادامه داد: بیشتر درختان انجیر منطقه بیش از 100 سال عمر دارند و این مهم نشان از قدمت ، همت و علاقه مردم به كاشت این میوه قرآنی و بهشتی است.

این نماینده مردمی افزود: درآمد و امرار معاش 85 درصد از مردم این شهرستان وابسته به انجیر است ، در حالیكه از سوی مسوولان مورد بی توجهی قرار می گیرد.ك/4

680/ 667