۱۸ فروردین ۱۳۹۲، ۱۰:۳۷
کد خبر: 80603239
T T
۰ نفر
انجيرستان هاي استهبان فارس درسازمان خوارو باركشاورزي ملل متحد به ثبت رسيد

شيراز - انجيرستان هاي ملي استهبان فارس به عنوان گنجينه ارزشمندي از بزرگترين انجيرستان هاي ديم دنيا در سازمان خوار و بار كشاورزي ملل متحد (فائو) به ثبت رسيد.

خاستگاه دیرین انجیر دنیا ، انجیرستان هایی به بلندای تاریخ ایران دارد و قدمت 600 ساله انجیر آن در مستندات موجود است.

استهبان انجیرستان های فراخش را ، در سرافرازی كوه هایش ، به سبزی پرورده و با همت مردانش ، تك تك درختانش را ، از رنج تلخ خشكسالی ها بیرون كشیده و این میراث كهن را برای آیندگان به یادگار حفظ كرده است.

انجیرستان های یكه تاز استهبان ، میوه هایش را به سخاوت به عنوان برترین انجیر به دنیا عرضه می كند و همین مهم آن را جهانی ساخته و در سازمان خوار و بار كشاورزی ملل متحد (فائو) به ثبت رساند.

مدیر ارزیابی عملكرد سازمان جهاد كشاورزی فارس گفت:باغ‌های دیم استهبان بخشی از میراث فرهنگی ، معنوی و اقتصادی كشور است.

سید محمد جواد رجایی افزود:باغ‏های انجیر استهبان به عنوان یك میراثی ملی ثبت شده و این مهم توجه بیشتر مسوولان را می طلبد.

وی ادامه داد:این انجیرستان ها كه میراث كهن باغدارانی صبور و زحمتكش است باید مورد توجه بیشتری قرار گیرد تا به عنوان میراثی گرانبها به آیندگان معرفی و سپرده شود.

رجایی افزود:اگر چه به دلیل خشكسالی چند سال اخیر در فارس ، تولید انجیر استهبان با كاهش مواجه شد ، اما همچنان استهبان به عنوان قطب تولید انجیر با كیفیت در كشور شناخته شده است.

به گفته وی ، بیش از 20 هزار تن انجیر ارگانیك (بدون كود و سم) با كیفیت بی نظیر در استهبان تولید می شود و این شهرستان را به یكی از قطب های مهم صادرات انجیر در دنیا تبدیل كرده است .

وی بیان كرد:بیش از 80 درصد انجیر خشك استهبان به كشورهای هنگ كنگ، چین، مالزی، سنگاپور، كره جنوبی، ژاپن، فرانسه، آلمان و لیبی صادر می شود.

رییس سازمان جهاد كشاورزی فارس هم دراین مورد گفت:انجیرستان های استهبان برای مبارزه با عوارض خشكسالی ، توسعه و پایداری نیاز به نگرشی فراملی دارد.

مهندس مهرزاد خرد افزود:انجیرستان های استهبان در اقتصاد و معیشت مردم این شهرستان اثر گذار است و باید با دیدگاه های كارشناسی به توسعه باغ ها و رفع مشكلات این محصول نگریسته شود.

وی بیان داشت:انجیر در 14 كشور جهان در وسعت 420 هزار هكتار تولید می شود كه از این میزان 51 هزار هكتار آن در ایران ، 42 هزار هكتار از این میزان در فارس و 57 درصد از آنها در استهبان است.

به گفته وی ، كیفیت انجیر استهبان در ایران و جهان كم نظیر است و در سال های پر باران 20 هزار تن و در سال های كم باران شش هزار تن انجیر در این منطقه تولید می شود.

خرد اظهار كرد:دراین منطقه دو میلیون و 200 اصله درخت انجیر دیم بدون هیچگونه ادوات و امكانات آبیاری و به صورت ارگانیك در عرصه طبیعت غرس و حفظ شده است.

رییس سازمان جهاد كشاورزی فارس گفت:ایجاد صنایع تبدیلی و فراوری ، تخصیص اعتبارات خشكسالی برای حفظ و توسعه باغ ها و تخصیص اعتبار برای پژوهش در مورد این محصول ، می تواند به ارتقای جایگاه هر چه بیشتر این محصول كمك كند.

وی اضافه كرد:با توجه به ثبت انجیرستان های استهبان به عنوان میراثی جهانی در سازمان خوار و بار كشاورزی ملل متحد(فائو)

توسعه باغ ها، حفظ و نگهداری آنها ، برنامه ریزی برای تولید بیشتر و افزایش سطح فراوری ، نیازمند اهتمام بیشتری است.

نماینده مردم شهرستان های استهبان و نی ریز در مجلس شورای اسلامی هم دراین زمینه گفت:انجیرستان های استهبان ، به عنوان یكی از باغشهرهای بزرگ دنیا با 30 هزار هكتار وسعت در نوع خود در جهان بی نظیر است.

مهندس محمد سقایی افزود:این انجیرستان ها به عنوان برترین نوع آبخیزداری و بهترین نوع درختكاری برای سالم سازی و حفظ محیط زیست قدرت خود را به تصویر كشیده اند.

وی ادامه داد:بیشتر درختان انجیر منطقه بیش از 100 سال عمر دارند و این مهم نشان از قدمت ، همت و علاقه مردم به كاشت این میوه قرآنی و بهشتی است.

وی ادامه داد:درآمد و امرار معاش 85 درصد از مردم شهرستان استهبان وابسته به انجیر است و از این رو ضروری است كه از سوی مسوولان امر به این مهم بیش از پیش توجه شود.ك/4

680 /667 /679
۰ نفر