۱۹ فروردین ۱۳۹۲، ۱۷:۰۷
کد خبر: 80605619
T T
۰ نفر
عاليجنابان بـازار/ گزارشي از تسلط موتلفه بر 14 اتاق و شوراي مشترك بازرگانان خارجي

تهران - همواره نام مؤتلفه و بازار به هم گره خورده و پيوند ناگسستني بين اين دو نام وجود دارد، «عاليجنابان بازار» گزارشي از 14 اتاق و شوراي مشترك بازرگاني خارجي با حجم مبادلات تجاري بيش از 44 ميليارد دلار و دست آخر پنج رييس كه همگي وابسته به اين حزب است، مي باشد.

به گزارش گروه فضای مجازی ایرنا، گروه سیاسی روزنامه شهروند روز دوشنبه در گزارشی به قلم«مرتضی محبعلی» به بررسی تسلط و عملكرد وابستگان حزب موتلفه بر تجارت خارجی ایران پرداخته كه متن كامل این گزارش به این شرح است:

علاء میرمحمد صادقی، اسدالله عسگراولادی، یحیی آل اسحاق، علی عبداللهیان و علینقی خاموشی در حالی بر كرسی ریاست 14 اتاق مشترك بازرگانی خارجی تكیه زده اند كه هر پنج نفر از اعضای ارشد و وابستگان سرشناس حزب مؤتلفه و بازارهستند.

نفر آخر گرچه هم اكنون عضوحزب مؤتلفه نیست، اما از یاران قدیمی این حزب محسوب می شود و در انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی هم درفهرست نامزدهای انتخاباتی حزب مؤتلفه قرارداشت.

آنچه مسلم است، همواره نام مؤتلفه و بازار به هم گره خورده و پیوند ناگسستنی بین این دو نام وجود دارد، اما بازاری كه در مورد آن بحث می شود علاوه بر بازار سنتی تهران با آن حجره ها و دكان هایی كه از قدیم برجای مانده، بازارهایی بین المللی هستند كه اعضای مؤتلفه سیطره به مراتب گسترده تری در آن دارند.

این بازارهای بین المللی همان اتاق های مشترك بازرگانی ایران با سایر كشورها هستند كه براساس جدیدترین آمارها بیش از 44 میلیارد دلار حجم مبادلات بازرگانی درآن حوزه انجام می شود.



*** معرفـی روسـای اتـاق های مشترك بازرگانی

عنوان نخست این فهرست از نظر تعداد كرسی های ریاست را باید متعلق به علاء میرمحمدصادقی دانست. او به تنهایی ریاست هشت اتاق مشترك بازرگانی را برعهده دارد و نسبت به دیگرهمتایان خود ركورددار است.

اتاق های مشترك بازرگانی ایران وكانادا، ایران و كره جنوبی، ایران و عمان، ایران و افغانستان، اكو، ایران وعربستان سعودی، شورای ایران و قطر و شورای ایران و بحرین مجموع هشت اتاق و شورایی را تشكیل می دهند كه ریاست آنها برعهده میرمحمدصادقی است.

براساس آمارها حجم مبادلات در حوزه اتاق هایی كه ریاست آن برعهده این عضو حزب مؤتلفه است، در سال 2012 میلادی بالغ بر 8.8 میلیارد دلاربرآورد شد.

از سوی دیگر اسدالله عسگراولادی یا سلطان پسته كه از نظر تعدد ریاست بر اتاق های مشترك بازرگانی خارجی در جایگاه دوم قراردارد، هم اكنون علاوه برعضویت در شورای مركزی حزب مؤتلفه، رئیس اتاق های مشترك بازرگانی ایران و چین، ایران و استرالیا و ایران و روسیه است.

اگرچه سهم او از تعداد این اتاق ها كمتر از میرمحمدصادقی است، اما او كه خود را در این كار صاحب درجه اجتهاد می داند از حیث ارزش مبادلات گوی سبقت را از دیگر همتایان خود ربوده، به طوری كه در سال 2012 حجم مبادلات تجاری در حوزه این اتاق ها به رقم 18.8 میلیارد دلار رسیده است.



*** سایركرسی ها

در همین حال در تابلو ریاست سه اتاق باقیمانده از این فهرست نام هایی همچون یحیی آل اسحاق، علی عبداللهیان وعلینقی خاموشی به چشم می خورد.

یحیی آل اسحاق كه علاوه بر ریاست اتاق مشترك بازرگانی ایران وعراق، ریاست اتاق تهران را نیز برعهده دارد و در دولت آقای هاشمی رفسنجانی وزارت بازرگانی را هدایت می كرد به تازگی خود را یكی از نامزدهای ریاست جمهوری یازدهم معرفی كرده است. ناگفته نماند حوزه اتاق مشترك بازرگانی ایران وعراق بیش از 6.3 میلیارد دلار در سال 2012 مبادلات داشت.

از طرفی علی عبداللهیان، به عنوان یكی از وابستگان ارشد حزب مؤتلفه، رییس بنیاد رسالت و مشاور شهردار تهران نیز طعم ریاست بر اتاق مشتركی را می چشد كه حجم مبادلات آن حوزه در سال 2012 بالغ بر یك میلیارد و 200 میلیون دلار برآورد شد. اتاق مشترك بازرگانی ایران و سوئد نام اتاقی است كه ریاست آن سال ها برعهده وی است.

اما در قعر این جدول نام علینقی خاموشی از وابستگان عالی رتبه حزب مؤتلفه به چشم می خورد كه هم اكنون رئیس اتاق مشترك بازرگانی ایران و انگلیس است. حجم مبادلات حوزه این اتاق مشترك درسال 2012 به رقم 228 میلیون دلار رسید.

هر چند كه بنابه اظهارعلینقی خاموشی حجم مبادلات تجاری ایران و انگلیس از آمار رسمی گمرك فراتر بوده و بسیاری از كالاهای انگلیسی ازمبداء سایركشورها وارد ایران می شود.

این آمارها نشان می دهد كه حجم كل مبادلات بازرگانی خارجی ایران درحوزه 14 اتاق بازرگانی بین المللی كه تحت سیطره اعضای حزب مؤتلفه قراردارد، بیش از 44 میلیارد دلاربوده است.

نكته دیگری كه نمی توان به راحتی از آن گذشت، حضور اعضای این حزب و همفكران آنها در كرسی های هیات رئیسه اتاق تهران، اتاق ایران و اتاق های شهرستان هاست.

این افراد از قدرت های سنتی اتاق های بازرگانی هستند و بیش از 30 سال است كه نقش خود را دراتاق حفظ كرده اند.

حجم مبادلات اتاق های مشترك خارجی در سال 2012 به شرح زیر است:

ایران و انگلیس به ریاست علی نقی خاموشی، 228 میلیون دلار؛ اتاق ایران و چین به ریاست اسدالله عسگراولادی،17هزار و 277 میلیون دلار؛ اتاق ایران و روسیه به ریاست اسدالله عسگراولادی، یك هزار و 362 میلیون دلار؛ اتاق ایران و استرالیا به ریاست اسدالله عسگراولادی، 164.4 میلیون دلار.

اتاق ایران و كانادا به ریاست علاء میرمحمد صادقی،196 میلیون دلار؛ اتاق ایران و كره جنوبی به ریاست علاء میرمحمد صادقی هفت هزار و 440 میلیون دلار؛ اتاق اكو به ریاست علاء میرمحمد صادقی6هزارو 500 میلیون دلار؛ اتاق ایران و عربستان به ریاست علاء میرمحمد صادقی، 298 میلیون دلار؛ اتاق ایران و عمان به ریاست علاء میرمحمد صادقی، 210 میلیون دلار.

اتاق ایران و افغانستان به ریاست علاء میرمحمد صادقی دو هزار و 652 میلیون دلار؛ شورای ایران و بحرین به ریاست علاء میرمحمد صادقی 31.2 میلیون دلار؛ شورای ایران و قطربه ریاست علاء میرمحمد صادقی102 میلیون دلار؛ اتاق ایران و عراق به ریاست یحیی آل اسحاق، 6هزارو 386 میلیون دلار.

اتاق ایران و سوئد به ریاست علی عبداللهیان یك هزار و 201 میلیون دلار و در مجموع حجم كل مبادلات 14 اتاق مشترك بازرگانی در اختیار اعضای حزب موتلفه در سال 2012 به 44 هزارو 47.6 میلیون دلار بالغ می شود.

سیام(1)**
۰ نفر