۲۶ فروردین ۱۳۹۲، ۱۲:۲۸
کد خبر: 80614594
T T
۰ نفر
آزمون طرح اعطاي مدرك تخصصي به حفاظ 20 ارديبهشت برگزار مي شود

تهران - معاون ارتباطات و فناوري اطلاعات سازمان دارالقرآن الكريم گفت: مرحله اول هشتمين دوره آزمون طرح اعطاي مدرك تخصصي به حفاظ قرآن 20 ارديبهشت ماه به صورت همزمان در سراسر كشور برگزار مي شود.

به گزارش خبرنگار معارف ایرنا، 'یوسف افراش' در نشست خبری روز دوشنبه اظهار داشت: این آزمون در سال های گذشته تیرماه برگزار می شد كه به دلیل درخواست های مكرر مبنی بر تغییر آزمون، شورای كارشناسی طرح اعطای مدرك تخصصی به حفاظ قرآن كریم بر آن شد تا مرحله اول آزمون را اردیبهشت ماه امسال برگزار كند.

معاون ارتباطات وفناوری اطلاعات سازمان دارالقرآن الكریم ادامه داد: به دلیل این تغییرات، ثبت نام از متقاضیان نیز اواسط اسفندماه سال 91 آغاز شد و آخرین مهلت ثبت نام تا پایان فروردین ماه در نظر گرفته شده بود كه به دلیل استقبال حافظان این مدت تا چهارم اردیبهشت ماه تمدید شد.

افراش اضافه كرد: این آزمون چهار مرحله دارد كه مرحله اول به صورت كتبی و همزمان در سراسر كشور روز 20 اردیبهشت ماه برگزار می شود و در مرحله دوم نیز افرادی كه حدنصاب لازم را كسب كرده باشند، می توانند مرداد و شهریورماه در این مرحله كه به صورت شفاهی اجرا می شود، حضور یابند.

وی تصریح كرد كه مرحله سوم شامل ترجمه آیات و مفردات ویژه حافظان كل قرآن به صورت كتبی در آبان ماه برگزار می شود كه منتخبان این مرحله به مرحله تفسیر و علوم قرآنی كه به صورت تستی و تشریحی برگزار می شود، راه می یابند.

معاون ارتباطات و فناوری اطلاعات سازمان دارالقرآن الكریم خاطرنشان كرد: هشتمین دوره آزمون طرح اعطای مدرك تخصصی به حفاظ قرآن در رشته های حفظ 10 جزء، 20 جزء و كل قرآن كریم برگزار می شود و تا امروز حدود سه هزار نفر برای حضور در آزمون ثبت نام كرده اند.

افراش بیان داشت: از آنجا كه به طور معمول حجم ثبت نام در روزهای پایانی بیشتر می شود امید داریم امسال ركورد حضور شركت كنندگان در مقایسه با سال 91 كه شش هزار و 500 نفر بوده است، شكسته شود.

وی با بیان اینكه یكی از اهداف سازمان دارالقرآن الكریم قانونمند كردن فعالیت های قرآنی است، افزود: برای تحقق این مهم در سال 1384 شورای عالی انقلاب فرهنگی طرح آزمون اعطای مدرك تخصصی به حفاظ را تصویب كرد.

وی ادامه داد: تاكنون هفت دوره از این آزمون با شركت 22 هزار و 737 نفر برگزار شده كه 82 درصد از شركت كنندگان خواهر و بقیه از برادران بوده اند.

معاون ارتباطات و فناوری اطلاعات سازمان دارالقرآن الكریم یادآورشد: در مجموع دو هزار و 128 نفر از این افراد در هفت دوره گذشته موفق به كسب یكی از مدارك پنج گانه حفظ قرآن كریم شده اند.

'حفاظ قرآن كریم بعد از موفقیت در مراحل مختلف آزمون اعطای مدرك تخصصی بر اساس امتیازاتی كه گرفته اند به ترتیب مدارك درجه یك تا پنج كه معادل دكتری، كارشناسی ارشد، كارشناسی، فوق دیپلم و دیپلم است را دریافت می كنند.'

افراش بیان داشت: كسب هر یك از مدارك به این معناست كه حافظان دارندگان درجه های یك تا پنج حفظ قرآن امكان استخدام در دستگاه های مختلف را دارند و این دستور العمل قانونی در نظام اداری، استخدامی و آموزشی كشور به مراكز مختلف ابلاغ شده و تنها مدرك رسمی و قانون در كشور است كه به حفاظ اعطا می شود.

وی افزود: با توجه به منویات رهبر معظم انقلاب مبنی بر تربیت 10میلیون حافظ در كشور این طرفیت وجود دارد كه البته باید برای تحقق آن برنامه ریزی دقیق و اصولی صورت گیرد.

فراهنگ (3)**1883**1588