۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۲، ۱۱:۳۹
کد خبر: 80639766
T T
۰ نفر

شهردار: دومين فرهنگسراي كرمانشاه بزودي افتتاح مي شود

۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۲، ۱۱:۳۹
کد خبر: 80639766
شهردار: دومين فرهنگسراي كرمانشاه بزودي افتتاح مي شود

كرمانشاه - شهردار كرمانشاه در آيين بهره برداري از فرهنگسراي آيت الله ' مرتضي نجومي' از افتتاح دومين فرهنگسراي شهرداري با عنوان 'فرهنگسراي شهر' در آينده نزديك خبر داد.

به گزارش ایرنا، مهندس 'پیمان قربانی' با اشاره به وجود سینماهای فرسوده و متروك در كرمانشاه، پیشنهاد داد كه این سینماها در اختیار شهرداری گذاشته شود تا هم سالن این سینماها فعال و هم به فرهنگسرا تبدیل شوند.

وی از افتتاح اولین فرهنگسرای شهرداری ابراز خرسندی كرد و گفت: نامگذاری این فرهنگسرا به نام دانشمند جلیل‌القدر آیت‌الله نجومی می‌تواند باعث خیر و بركت شده و همزمانی افتتاح آن با میلاد حضرت زهرا (س) نیز از دیگر بركات بوده و باید آن را به فال نیك گرفت.

وی اظهار كرد: وظیفه ساخت فرهنگسراها بر عهده شهرداری است، اما اداره آن با ما و یا سایر دستگاه های زیرمجموعه شهرداری نیست و اگر به دنبال تعالی فرهنگ جامعه هستیم، باید مدیریت فرهنگسراها را به خود مردم بسپاریم تا در اداره آن كوشا باشند.

وی شهرداری را یكی از عوامل تاثیرگذار در رشد و شكوفایی فرهنگی و اجتماعی هر شهر دانست و اعلام كرد: شهرداری كرمانشاه نیز در جهت تحقق این مهم با بهره‌گیری از تمامی عناصر موجود در حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی توانسته است به نقشه راه دست یابد و در ادامه راه هم سعی دارد در تعالی اجتماع محوری، ساعی بوده و از تمام توانش در این راه استفاده كند.

قربانی با اشاره به رویكرد شهرداری مبنی بر تبدیل این مجموعه به یك سازمان اجتماع محور، خاطرنشان كرد: اجتماع محوری و ایجاد فضاهای فرهنگی مبنای برنامه‌های مهم فرهنگی و اجتماعی شهرداری كرمانشاه است و باید شرایطی فراهم كنیم كه تعامل شهرداری و شهروندان بخصوص در حوزه فرهنگی و اجتماعی افزایش یابد.

به گفته وی، بودجه واقعی برای بخش فرهنگ توسط شوراها پیشنهاد و تصویب شده كه گامی موثر در توسعه فرهنگ و اجتماع خود بود.

قربانی در بخش دیگری از سخنان خود، گزارشی از عملكرد سازمان شهرداری در حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی ارائه كرد و گفت: ایجاد این گونه اماكن و تجهیز سخت افزاری آن از جمله برنامه‌های در دست اقدام شهرداری است اما مدیریت و اداره این مكان‌ها به عهده ما نبوده و مردم باید در این زمینه مشاركت كنند.

وی علاوه بر فرهنگسراهای منطقه ای و فرامنطقه ای، از احداث سراهای محله در مناطق یك، دو، چهار و پنج شهرداری كرمانشاه خبر داد و گفت: اغلب این فرهنگسراها احداث و با پیشرفت فیزیكی بالای 70 درصد در حال انجام است و پیش‌بینی شده كه امسال حداقل دو فرهنگسرا از این فرهنگسراهای محله به بهره برداری برسد.

به گفته شهردار كرمانشاه فرهنگسرای محلات زیربنای فرهنگسراهای بزرگتر هستند و نقش بسزایی در ارتقا فرهنگ اجتماع محوری و آموزش های شهروندی مردم دارند.

قربانی همچنین از اتمام ساخت یك پاتوق محله خبر داد و یاداور شد: تلاش می كنیم برای محله های دیگر شهر هم پاتوق محله بسازیم.

شهردار كرمانشاه همچنین به ظرفیت‌های شهرداری و اقدامات انجام شده در حوزه سلامت اشاره كرد و گفت: شهرداری كرمانشاه در این زمینه اقدام به ساخت پنج سرسرای ورزشی كرده كه هم اكنون با پیشرفتی بالغ بر 60 درصد در دست احداث است و ماه آینده اولین سالن ورزشی شهرداری با نام سالن شهدای شهرداری با عملكردی چند منظوره، كه در حاشیه كمربند غربی واقع شده افتتاح می شود.

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه كرمانشاه نیز در آیین افتتاح فرهنگسرای آیت اله نجومی، با تبریك ولادت حضرت زهرا (س) كثرت و بركت فراوان را از جمله معانی نام كوثر برشمرد و گفت: آنچه امروز در عالم اسلام داریم به بركت وجود حضرت فاطمه (س) است و انسان هرگوشه از عالم هستی را كه نگاه كند اثرات وجودی بانوی دو عالم را خواهد دید، اما هیچ كس تاكنون نتوانسته به كنه وجود ایشان پی ببرد.

وی حضرت فاطمه (س) را الگوی و نمونه در همه امور دانست و تاكید كرد: باید قول، گفتار و رفتار ایشان را در همه ابعاد زندگی سرلوحه امور خود قرار دهیم.

وی در ادامه با تاكید بر نقش و جایگاه زن در جامعه، گفت: از دامان زن است كه مرد به معراج می رود و زمینه ای كه زن برای شكوفایی و تعالی دارد را می توان از حضرت زهرا(س) الگو گرفت.

آیت اله علما اظهار داشت: باید مقایسه كرد كه اسلام جایگاه و نقش زن را چگونه تفسیر كرده و در تمام دنیا چگونه به زن می پردازند.

امام جمعه كرمانشاه گفت: زن امروز باید حضرت فاطمه (س) را الگوی زندگی خود قرار دهد و زندگی ایشان را در همه امور سرلوحه كارهایش قرار دهد.

وی افزود: از جمله معانی كوثر داشتن فرزندان بابركت است كه حضرت زهرا (س) داشتند و از جمله این فرزندان می توان به امام (ره) اشاره كرد.

آیت الله علما ادامه داد: حضرت امام (ره) به اسلام خدمات زیادی را عرضه كرد و از جمله این خدمات می توان به بیداری اسلامی در منطقه اشاره كرد كه در حال گسترش به تمام دنیاست.

رییس شورای شهر كرمانشاه هم در این مراسم با بیان اینكه امروز در تمام دنیا شهرداری‌ها رویكرد فرهنگی و اجتماعی دارند و فعالیت آن‌ها به خدمات و عمران محدود نمی‌شود، گفت: هم‌اكنون شهرداری كرمانشاه در بیش از 90 درصد فعالیت‌های فرهنگی كه در شهر صورت می‌گیرد سهیم است و نقش مؤثری دارد.

سید 'حجت‌اله موسوی‌ اجاق' با اشاره به اقدامات فرهنگی صورت گرفته توسط شهرداری در چند سال اخیر، افزود: هم اكنون شهرداری كرمانشاه با رویكرد ارتقا سطح فرهنگی و اجتماعی شهر كرمانشاه در حال انجام خدماتی در این زمینه است و در سال گذشته موفق به انجام دو اقدام مهم تصویب سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری و ایجاد ردیف مستقل اعتباری به معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری شد.

به گفته وی، معاف شدن كتابفروشی‌ها، ورزشگاه‌ها و سینماها از پرداخت عوارض، ساخت فرهنگسراها و سراهای محله در مناطق شش گانه، سرپناه دادن به زنان كارتن خواب، اهدای زمین به كتابخانه بزرگ شهر، اهدای پنج هزار متر زمین برای حوزه علمیه خواهران، آموزش حقوق شهروندی با برگزای همایش‌های متعدد، اهدای پنج قطعه زمین در مناطق محروم شهری به كانون‌های پرورش فكری و ... از جمله اقدامات فرهنگی صورت گرفته توسط شهرداری است.

وی یادآور شد: شهرداری كرمانشاه امسال اقدامات چشمگیری برای زیباسازی فضای شهری بخصوص در ایام نوروز داشت كه در نتیجه آن شاهد رشد 137 درصدی گردشگر به كرمانشاه بودیم و توانستیم نوروز امسال كرمانشاهی در خور شأن مردم داشته باشیم.

این عضو شورای شهركرمانشاه تأكید كرد: با توجه به فضاهای ایجاد شده در سال جاری، پیش بینی می‌شود میزان این گردشگران در سال‌های آینده روندی افزایشی و بیش از امسال را نشان دهد.

567