۱۳ فروردین ۱۳۸۷، ۰:۰۱
کد خبر: 8064168
T T
۰ نفر
سیزدهمین نشست مجمع عمومی کامستک در اسلام آباد گشایش یافت ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 13/01/87 اسلام آباد - سیزدهمین نشست مجمع عمومی کمیته دایمی همکاریهای علمی و فناوری سازمان کنفرانس کشورهای اسلامی ( کامستک ) روز سه شنبه دراسلام آباد با حضور وزرای علوم و تحقیقات کشورهای اسلامی آغاز شد.
به گزارش ایرنا، در مراسم افتتاحیه ، پرویز مشرف رییس جمهوری پاکستان باتاکید بر تلاش و فعالیت خستگی ناپذیر کشورهای اسلامی برای مقابله با چالش های پیش رو از جمله در بخش علوم و فناوری تاکید کرد وافزود: کشورهای اسلامی از ظرفیت های مطلوبی در زمینه های علمی بهره مند هستند و باید از این توانایی ها استفاده بهینه شود.
مشرف همچنین با اشاره به اهمیت گفت و گوها بین کشورهای اسلامی و جهان غرب تصریح کرد: این گفت وگو ضمن کاهش شکاف بین این جهان اسلام و جهان غرب ،به ثبات و امنیت پایدار در جهان منجر خواهد شد.
دراین نشست اکمل الدین احسان اوغلو دبیر کل سازمان کنفرانس اسلامی نیز با اشاره به نقش مهم علوم و فناوری در توسعه و رشد کشورهای اسلامی گفت : میانگین کل تحقیقات و پژوهش علمی 20 کشوراسلامی از سال 1996 تا 2003 میلادی 34، صدم درصد بوده که در مقابل میانگین کل تحقیقات کشورهای غربی (2/36 درصد) بسیار پایین است.
دبیرکل سازمان کنفرانس اسلامی در ادامه با اشاره به پیشرفت های کشورمان در زمینه علوم و فناوری گفت: تحقیقات و مقاله های علمی ایران از پانصد در سال 1995 میلادی به چهار هزار عدد در 2005 میلادی افزایش یافته است.
احسان اوغلو افزود: با توجه به جایگاه ممتازی که برخی از کشورهای اسلامی از جمله جمهوری اسلامی ایران در زمینه پیشرفت علوم و فناوری دارند، دیگر کشورهای اسلامی می توانند از تجربیات این کشورها بهره ببرند.
در پایان مراسم افتتاحیه ، جایزه ویژه کامستک ازسوی مشرف به محمد مهدی شیخ جباری فیزیکدانی از جمهوری اسلامی ایران اهدا شد.
پروفسور فیروزآبادی از دانشگاه شیراز نیز سال گذشته برنده جایزه شیمی کامستک شد.
محمد مهدی زاهدی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در راس هیاتی از جمهوری اسلامی ایران در این نشست سه روزه شرکت کرده است.
کامستک در سومین اجلاس سران کنفرانس اسلامی درسال 1981 میلادی تاسیس گردید و مقر آن در اسلام آباد می باشد.
فعالیت های کامستک عبارتند از: برگزاری کارگاههای آموزشی ،کمک مالی به برگزاری کارگاهها در کشورهای عضو، ارایه جوایز مختلف به دانشمندان کشورهای عضو، ارایه کمک مالی برای اجرای طرحهای علمی ، تاسیس شبکه های مختلف علمی درکشورهای عضو وکمک به جشنواره خوارزمی درقالب جوایزنقدی و صدور گواهینامه برای برگزیدگان .
مرجع ملی کامستک سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران می باشد.
شبد** آساق **1477**235** شماره 117 ساعت 23:49 تمام
۰ نفر