سهم ايران در خزر بيش از روسيه نباشد، كمتر نيست/ قراردادهاي 1921 و 1940 همچنان اعتبار دارند

تهران- مشاور رييس جمهوري در امور درياي خزر و معاون حقوقي و بين المللي وزير امور خارجه تاكيد كرد كه سهم ايران در اين دريا اگر بيش از فدراسيون روسيه نباشد، كمتر نيست.

«محمد مهدی آخوندزاده» روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایرنا در پاسخ به سوالی درباره اجلاس اخیر پنج كشور ساحلی دریای خزر درباره تدوین كنوانسیون رژیم حقوقی این دریا افزود: قراردادهای 1921 و 1940 بین ایران و اتحاد جماهیر شوروی سابق همچنان از اعتبار خود برخوردار است و تا زمانی كه درباره قرارداد جدیدی توافق نكنیم، ارجاع به همان دو قرارداد قبلی خواهد بود.

وی با بیان اینكه هیچ گاه بین ایران و شوروی سابق تعیین حدود و مرز در دریای خزر صورت نگرفت، خاطرنشان كرد: مرزهای زمینی ایران و شوروی مشخص بود اما با توجه به ملاحظات و روح قراردادهای 1921 و 1940 كه دریای خزر را دریای ایران و شوروی می خواند، هر اتفاقی كه بخواهد در حوزه این دریا رخ دهد، تلقی ما این است كه تهران و مسكو به عنوان دو طرف این قراردادها باید از یك نسبت برابر برخوردار باشند.

این مقام ارشد وزارت امور خارجه همچنین از برگزاری اجلاس سران پنج كشور ساحلی دریای خزر تا پایان سال جاری میلادی (دی ماه) در شهر مسكو پایتخت روسیه خبر داد و افزود: منتظر اعلام نظر مسكو درباره زمان برگزاری این اجلاس هستیم.

مشاور رییس جمهوری در امور دریای خزر گفت: 16 سال است كه موضوع تدوین كنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر در حال بررسی است و در نشست اخیر در تهران به این توافق مهم دست یافتیم كه تغییراتی در شكل كار ایجاد كنیم تا سریع تر به نتیجه برسیم.

معاون وزیر امور خارجه در این رابطه توضیح داد در اجلاس تهران توافق شد كه دیگر در هر جلسه بندهای توافق شده و توافق نشده رژیم حقوقی دریای خزر مرور نشود و به جای آن، تمركز بر روی حل مسائل باقی مانده قرار گیرد.



*** حضور نیروهای خارجی در دریای خزر ضرورتی ندارد

آخوندزاده همچنین با یادآوری به آب اندازی ناو «جماران-2» در آب های دریای خزر تصریح كرد: این امر برای اولین بار در تاریخ ایران صورت می گیرد كه ما ناوی در آب های دریای خزر داشته باشیم؛ البته در زمان نادرشاه افشار اقداماتی صورت گرفت اما متوقف شد.

معاون حقوقی و بین المللی وزیر امور خارجه اظهار داشت: استراتژی ما در مورد دریای خزر این است كه در ابتدا روابط كاملا دوستانه و نزدیكی با همه كشورهای ساحلی داشته باشیم و دوم، اجازه ندهیم نیروهای بیگانه در منطقه خزر حضور داشته باشند.

وی با بیان اینكه حضور ما در دریای خزر نه تنها تهدیدی علیه هیچ كشوری نیست بلكه پیام آور صلح و دوستی است، تاكید كرد: پیشنهاد می كنیم نیروهای نظامی كشورها از مراكز یكدیگر بازدید داشته باشند و ما این موضوع را در دستور كار خودمان داریم.

مشاور رییس جمهوری در امور دریای خزر گفت: حضور نیروهای خارجی در دریای خزر هیچ دلیل و ضرورتی ندارد و كشورهای ساحلی نیز اجازه حضور آنها را نخواهند داد.



*** در حال اقدام برای حفاری چاه دوم نفت در دریای خزر هستیم

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، آخوندزاده اظهار داشت: خوشبختانه سكوهای نفتی ما در دریای خزر به ثمر نشسته و برای اولین بار توانسته ایم به نفت و گاز در این دریا دست پیدا كنیم و در حال حاضر نیز مشغول حفاری چاه دوم هستیم.

معاون وزیر امور خارجه به ظرفیت های بالای دریای خزر برای همكاری و سرمایه گذاری كشورهای ساحلی اشاره و تاكید كرد: بیش از 60 كشتی تجاری ایرانی در دریای خزر فعال هستند و علاوه بر اینكه می خواهیم تعداد آنها را افزایش دهیم، می خواهیم كشتی های سیاحتی و تفریحی را نیز تشویق به فعالیت در این دریا كنیم.

وی با بیان اینكه ظرفیت های دریای خزر می تواند امكان جدیدی را برای توسعه ایران فراهم كند، خاطرنشان كرد: اولین اسكله خصوصی كشور در آستارا راه اندازی شده است.



*** واكنش كشورهای مسوول راه را بر هتاكان مراكز مقدس سخت خواهد كرد

معاون حقوقی و بین المللی وزیر امور خارجه در پاسخ به سوالی درباره اقدامات این معاونت در مورد اهانت افراط گرایان و تروریست ها به آرامگاه حجربن عدی از صحابه پیامبر گرامی اسلام در سوریه گفت: با دستور وزیر امور خارجه، معاونت حقوقی و بین المللی نامه ای را به سازمان های بین المللی از جمله سازمان ملل متحد، سازمان همكاری اسلامی و دبیركل یونسكو ارسال كرده است.

وی اقدام هتاكان به اماكن مقدس در سوریه را توهینی به همه انسان ها و فرهنگ ها توصیف كرد و افزود: از مجموعه عمل ها و عكس العمل ها به این واقعه توسط دولت های مسوول، این گونه به نظر می رسد كه قطعا شرایط برای هتاكان و كسانی كه اصول و اعتقادات را زیر پا می گذارند، سخت تر خواهد شد.

به گفته آخوندزاده، موضوع هتك حرمت به مراكز مقدس در سوریه یكی از موضوعات مورد مذاكره در سفر وزیر امور خارجه به كشور اردن است.

سیام(4)**9129**1572
۰ نفر