۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۲، ۸:۲۳
کد خبر: 80647895
T T
۰ نفر
پارك موزه مشاهير گلستان همزمان با سفر رييس جمهوري افتتاح مي شود

گرگان - مدير كل فرهنگ و ارشاد اسلامي گلستان گفت: پارك موزه مشاهير استان همزمان با سفر رييس جمهوري به استان در محل هزار پيچ گرگان آغاز به كار مي كند.

به گزارش ایرنا 'غلامرضا منتظری' شامگاه روز گذشته در نخستین جلسه هم اندیشی و بحث و تبادل نظر در خصوص چگونگی نكوداشت مفاخر و مشاهیر استان، اظهاركرد: دراین موزه به غیر از مشاهیر و مفاخر استان، سرداران شهید و چهره های دیگر معرفی می شوند.

وی با بیا اینكه یكی از وظایف فرهنگی هر كشور، معرفی شایسته مفاخر آن است، افزود: یكی از بهترین راه ها، تبیین ابعاد شخصیتی رجال علمی و فرهنگی در علوم مختلف می باشد.

منتظری با بیان اینكه در مقیاس استانی نیز در این خصوص مسوولیت داریم، تصریح كرد: گرامیداشت مفاخر و مشاهیر مربوط به یك دستگاه خاص نیست.

وی با اشاره به تشكیل انجمن مفاخر و مشاهیر استان گلستان از دوسال قبل، گفت: یكی از وظایف این انجمن، نكوداشت چهره های برجسته علمی و فرهنگی است.

مدیركل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان یادآور شد: در این راستا سال گذشته نخستین همایش میرفندرسكی برگزار شد كه در سطح ملی نیز بازتاب مثبتی را در پی داشت.

منتظری با بیان اینكه یكی از خاندان هایی كه در فرهنگ و تمدن اسلامی نقش موثری داشته است ،خاندان جرجانی هستند، گفت: واحدهای دانشگاهی به تناسب گرایش تحصیلی خود باید میزبانی یكی از این رخدادهای فرهنگی را عهده دار شوند.

به گفته وی، بسیاری از دانشجویانی كه در دانشگاه ها تحصیل می كنند، ممكن است از مفاخر استان و منطقه اطلاعاتی نداشته باشند.

وی با اشاره به برگزاری نخستین همایش ابعاد شخصیتی قابوسنامه در سال گذشته نیز یاداور شد: برخی نخبگان و طبقات اجتماعی ما اطلاع دقیقی از مفاخر استان ندارند.

منتظری در خصوص قلمرو حمایت ها نیز گفت: چاپ آثار علمی و مجموعه مقالات از سوی ارشاد اسلامی و انجمن مفاخر كشور، نصب تندیس، معرفی چهره های علمی برای سخنرانی آیین های مختلف از حمایت های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای دانشگاه های برگزار كننده این همایش ها است.

مدیركل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان از روسای دانشگاه ها خواست كه فراخوان پیشنهادی خود را برای این اداره كل ارسال كنند تا برای برگزاری آن به كارشناسان مربوطه واگذار شود.

وی در بخش دیگری با اشاره به كتاب فرهنگی استان، گفت: طرح اولیه آن تهیه و به كارگروه فرهنگی اجتماعی استان گلستان ارائه می شود.

منتظری در ادامه با بیان اینكه در خصوص مفاخر و مشاهیر نگاه فقط به آنانی كه از دنیا رفته اند، نباشد و مفاخری كه در قید حیات هستند نیز مورد توجه قرار گیرند، افزود: مفاخر و مشاهیر فقط چهره های علمی نیستند و این گستره باید توسعه یابد.

وی همچنین از حمایت از پایان نامه های دانشگاهی با موضوع مشاهیر و مفاخر خبر داد و گفت: اگر پایان نامه ای با موضوع مفاخر تهیه شود مورد حمایت شورای پژوهشی قرار می گیرد.

نخستین جلسه هم اندیشی و بحث و تبادل نظر در خصوص چگونگی نكوداشت مفاخر و مشاهیر استان گلستان با حضور مسوولان ارشاد اسلامی، روسای دانشگاه علوم كشاورزی و منابع طبیعی گرگان، پیام نور گلستان و موسسات غیرانتفاعی در اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

'ابوالحسن امامی' معاون فرهنگی و هنری اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان در این نشست گفت: دستگاه های فرهنگی باید فضایی را ایجاد كنند تا بزرگداشت مفاخر و مشاهیر به صورت مردمی برگزار شود.

مدیر پژوهشی اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان نیز گفت: دبیرخانه انجمن مفاخر و مشاهیر در استان تشكیل شده است.

'نجف زاده' افزود: در سال 92، سعی بر این است یك نشست علمی و پژوهشی با محوریت یكی از دانشگاه ها برگزار شود و در مورد هر یك از شخصیت ها تك نگاره هایی را داشته باشیم.

وی با بیان اینكه اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان از پیشنهادات و برنامه های دانشگاه ها حمایت می كند، ادامه داد: برگزاری نكوداشت ها، گرامیداشت هویت فرهنگی و ملی ما است.

به گفته وی، اگر نتوانیم هویت ملی و فرهنگی خود را به خوبی معرفی كنیم، نمی توانیم در برابر هجمه های دشمن بایستیم.

'نادری' رییس دانشگاه پیام نور گلستان نیز گفت: بزرگداشت مفاخر شناسنامه استان را نشان می دهد.

وی افزود: اگر هر آنچه را داریم به همه نشان دهیم یك غرور ملی و الگوگیری نسل حاضر را در پی خواهد داشت.

نادری تصریح كرد: به غیر مفاخر و مشاهیر در گذشته، مفاخر عالم حیات نیز نیاز به تجلیل و تكریم دارند و باید در شناساندن و معرفی آنان تلاش كنیم.

وی در ادامه با اشاره به تدریس رشته ادبیات عرب در دانشگاه پیام نور استان، از برگزاری یك همایش علمی و پژوهشی با عنوان یكی از خاندان جرجانی ها خبر داد.

'تربتی نژاد' رییس موسسه غیرانتفاعی حكیم جرجانی گرگان نیز گفت: این موسسه برای برگزاری چنین برنامه ها و همایش هایی آمادگی دارد.

601