۲۲ فروردین ۱۳۸۷، ۰:۰۱
کد خبر: 8065614
T T
۰ نفر

آسیای مرکزی در آستانه مناقشات بر سر منابع آب است

۲۲ فروردین ۱۳۸۷، ۰:۰۱
کد خبر: 8065614
آسیای مرکزی در آستانه مناقشات بر سر منابع آب است ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 87/01/22 تاشکند- کشورهای آسیای مرکزی در آینده در ارتباط با بهره برداری از منابع آب با مشکلات جدی مواجه می شوند و منطقه در آستانه مناقشات بر سر منابع آبی است .
روزنامه روسی زبان انرژی روز پنجشنبه با چاپ این مطلب ، نوشت : طبق ارزیابیهای مختلف حجم منابع آبی رودخانه های این منطقه تقریبا 120 کیلومتر مکعب در سال برآورد شده که عمدتا توسط دو رودخانه بزرگ منطقه آمودریا (جیحون ) و سیردریا (سیحون ) تامین می شود.
این روزنامه اضافه کرد که رودخانه آمودریا 96 درصد و رودخانه سیردریا بیش از 85 درصد آب این منطقه را تامین می کنند.
این گزارش می افزاید: مشکل اصلی اینجا است که بیش از 80 درصد تمام سرچشمه های منابع آب آشامیدنی مردم منطقه در قلمرو و تحت نظارت قرقیزستان و تاجیکستان قرار دارد و این دو کشور میتوانند بر کشورهای همسایه قزاقستان ، ازبکستان و ترکمنستان تاثیر بگذارند .
روزنامه انرژی می نویسد: پس از فروپاشی شوروی موضوع مالکیت منابع آب در دستور کار دولتهای منطقه قرار گرفت و کشورهای این منطقه طی 15 سال گذشته بارها موضوع تقسیم و بهره برداری مشترک از منابع آب را مورد بررسی قرار داده اند.
این روزنامه ادامه داد: بر اساس پیش بینی ها جمعیت کشورهای آسیای مرکزی در سال 2025 میلادی تا 40 میلیون نفر افزایش خواهد یافت که مستلزم حجم اضافی منابع آب است .
در این میان ، طی 50 سال اخیر حجم یخچالهای طبیعی که منابع اصلی تامین آب رودخانه های آمودریا و سیردریا هستند ، تقریبا به 40 درصد کاهش یافته است در نتیجه در ترکمنستان ، ازبکستان و جنوب قزاقستان برای تامین آب شرب مردم با مشکلات زیادی روبرو شده اند .
به نوشته این روزنامه ، اکنون منابع آب همزمان با نفت و گاز به عاملی تاثیرگذار و جدی در روابط بین المللی تبدیل شده است و روز به روز قوت بیشتری می یابد بدین ترتیب دور از ذهن نیست که در قرن جاری بهای آب از بهای نفت و گاز بیشتر شود.
آساق 1438**1459**1554** شماره 025 ساعت 08:46 تمام
۰ نفر