۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۲، ۱۲:۱۹
کد خبر: 80656622
T T
۰ نفر
سالانه 280 اثر مكتوب درباره امام رضا (ع) در جهان چاپ و منتشر مي شود

مشهد - رئيس سازمان كتابخانه ها، موزه ها و مركز اسناد آستان قدس رضوي گفت: به طور ميانگين سالانه 280 اثر مكتوب در قالب شعر، داستان، پژوهش و مربوط به رده سني كودك و نوجوان درباره حضرت امام رضا (ع) در جهان چاپ و منتشر مي شود.

به گزارش ایرنا، 'محمد هادی زاهدی' روز سه شنبه در نشست مطبوعاتی با خبرنگاران در حرم مطهر رضوی افزود: از این تعداد به طور میانگین 220 اثر مكتوب مربوط به ایران و 60 اثر مربوط به خارج از كشور است.

وی برگزاری جشنواره انتخاب كتاب سال رضوی را از برنامه های شاخص این سازمان عنوان كرد و گفت: طی پنج دوره برگزاری این جشنواره، دو دوره آن مربوط به قبل از سال 1389 توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سه دوره بعدی این جشنواره به همت آستان قدس رضوی در مشهد برگزار شده است.

وی اظهار داشت: در سومین دوره از برگزاری جشنواره انتخاب كتاب سال رضوی 538اثر، در چهارمین دوره 288 اثر و در پنجمین دوره آن 240 اثر مكتوب از ایران و سایر كشورهای جهان به دبیرخانه این جشنواره در آستان قدس رضوی ارسال شد.

زاهدی گفت: ششمین دوره از جشنواره انتخاب كتاب سال رضوی 24 شهریور ماه امسال همزمان با جشنواره بین المللی امام رضا (ع) به مناسبت میلاد آن حضرت در مشهد مقدس برگزار می شود.

وی هدف از برگزاری این جشنواره را اشاعه و ترویج فرهنگ رضوی، گسترش فعالیت های علمی، هنری و پژوهشی مرتبط با سیره، زندگی و ابعاد مختلف شخصیت حضرت امام رضا (ع) و شناسایی، تجلیل و حمایت از تولیدكنندگان و پدیدآورندگان آثار برتر فرهنگی و هنری در زمینه فرهنگ رضوی و كمك به انتشار گسترده آنها برشمرد.

رئیس سازمان كتابخانه ها، موزه ها و مركز اسناد آستان قدس رضوی گفت: كتاب رسانه ای برای تبادل فرهنگی و ارزشهای دینی و انسانی است و به رغم تنوع گسترده در نوع و شكل اطلاع رسانی در جهان هنوز نقش خود را در این عرصه حفظ كرده است.

زاهدی با بیان اینكه برگزاری جشنواره انتخاب كتاب سال رضوی راهی برای كمك به چاپ و انتشار آثار برجسته صاحبان اندیشه است، افزود: ششمین دوره از برگزاری این جشنواره شامل چهار بخش كتاب برتر، پایان نامه برتر، ناشر برتر و آثار شایسته چاپ می باشد.

وی اظهار داشت: محورهای انتخاب كتاب برتر در این جشنواره علوم و معارف رضوی، تاریخ و سیره رضوی، زیارت، شعر، داستان، كودك و نوجوان، ترجمه و زبانهای خارجی است.

او گفت: آثار ارسال شده به این جشنواره باید مرتبط با موضوع حضرت امام ضا (ع)، خاندان آن حضرت شامل 'جواد الائمه (ع)، حسین بن موسی الكاظم (ع)، احمد بن موسی الكاظم (ع) و فاطمه معصومه (س)' و منتشر شده در سال گذشته و امسال باشند.

وی افزود: آثار ارسالی به دبیرخانه جشنواره انتخاب كتاب سال رضوی شامل زبانهای غیرفارسی نیز می شوند و هر متقاضی باید سه نسخه از اثر خود را به دبیرخانه ارسال كند.

وی با بیان اینكه آخرین مهلت ارسال آثار به دبیرخانه این جشنواره 15 مرداد ماه امسال است، افزود: آثار ارسالی برگشت داده نمی شود و همچنین متقاضی می تواند چند اثر مرتبط با موضوعات این جشنواره را به دبیرخانه ارسال كند.

رئیس سازمان كتابخانه ها، موزه ها و مركز اسناد آستان قدس رضوی گفت: جوایز نفیس ششمین جشنواره انتخاب كتاب سال رضوی شامل كمك هزینه سفر عمره مفرده و عتبات عالیات است.

زاهدی افزود: نفرات منتخب این جشنواره به عنوان مهمان آستان قدس رضوی پذیرفته می شوند و نشست های تخصصی و نمایشگاه آثار رسیده به دبیرخانه به عنوان برنامه های جنبی با حضور مهمانان و استادان صاحب نظر برگزار خواهد شد.

وی گفت: با همكاری سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی فراخوان این جشنواره به زبان های مختلف ترجمه و در كشورهای جهان منتشر شده و آستان قدس رضوی نیز پنج هزار ایمیل به موسسات و شخصیت های فرهنگی كشورهای جهان در این زمینه ارسال كرده است./2

7489 /664