۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۲، ۱۳:۲۵
کد خبر: 80664445
T T
۰ نفر

دزفول- مدير گروه سلامت خانواده ، جمعيت و مدارس دانشگاه علوم پزشكي دزفول گفت:با اجراي طرح 'مدارس مروج سلامت' مدارس دزفول رتبه بندي مي شود.

'مهشید عصار' روز دوشنبه در نشست شورای آموزش و پرورش شهرستان دزفول افزود : طرح مدارس مروج سلامت یك طرح جهانی است كه توسط سازمان بهداشت جهانی اجرای آن در بسیاری از كشورها آغاز شده است.

وی افزود:سازمان بهداشت جهانی برای اجرای این طرح هشت شاخص در نظر گرفته كه باید در مدارس رعایت شده تا موفق به دریافت امتیاز شوند.

عصار افزود:این شاخص ها سالی دو بار از سوی دانشگاه علوم پزشكی و آموزش و پرورش مورد ارزیابی قرار گرفته و متناسب با این شاخص ها به مدارس امتیاز تعلق می گیرد.

وی شاخص های مورد ارزیابی در مدارس را شامل سلامت محیط مدرسه

(از جمله مكان ، فضا و وضعیت آب آشامیدنی مدرسه) ،برنامه جامع آموزش سلامت ، ارائه خدمات بالینی ، بهبود تغذیه در مدرسه ، تحرك فیزیكی در مدرسه و ارتقا سلامت كاركنان مدرسه و تهیه شناسنامه سلامت برای معلمان و كادر اداری مدرسه عنوان كرد.

مدیر گروه سلامت خانواده،جمعیت و مدارس دانشگاه علوم پزشكی دزفول ، خدمات سلامت روانی و مشاوره و نیز مشاركت والدین در برنامه های ارتقا سلامت را از دیگر شاخص های طرح مدارس مروج سلامت عنوان كرد.

وی گفت: هر واحد آموزشی بر اساس شاخص های فوق ، امتیاز كسب می كند كه حداكثر آن 100 می باشد.

عصار افزود:مدرسه ای كه موفق به كسب 100 امتیاز در طرح مروج سلامت شود به عنوان مدرسه پنج ستاره معرفی می شود.

وی افزود:واحد آموزشی كه در ارزیابی شاخص های فوق امتیازی كمتر از

50 كسب نماید ، مدرسه مروج سلامت محسوب نشده و ستاره ای به آن تعلق نخواهد گرفت.

عصار گفت: واحدهای آموزشی پنج ستاره،از نظر سازمان بهداشت جهانی مدارسی هستند كه دارای محیط سالم برای رشد دانش آموزان می باشند.

وی افزود:بسیاری از مدارس شهرستان دزفول شاخص های لازم را از نظر طرح مدارس مروج سلامت دارا بوده كه با برنامه ریزی و همت مدیران می توانند حداكثر امتیاز لازم را در این راستا كسب نمایند.

تفاهم نامه اجرای طرح مدارس مروج سلامت سال 1388 بین وزارت آموزش و پرورش و وزارت بهداشت ، درمان و آْموزش پزشكی منعقد شده و اجرای این طرح نیز از سال 1389 در دزفول آغاز شده است.648/