۵ خرداد ۱۳۹۲، ۹:۰۷
کد خبر: 80671671
T T
۰ نفر
سوزاندن بقاياي گياهي عناصراصلي خاك را از بين مي برد

اهواز- رييس سازمان جهادكشاورزي خوزستان گفت: سوزاندن بقاياي آلي گياهي كه متاسقانه در خوزستان سال هاست رايج شده عناصري چون ازت، فسفر و گوگرد را از بين مي برد و منجر به كاهش حاصل خيزي خاك مي شود.

'كیخسرو چنگلوایی' روز یكشنبه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی افزود: تداوم سوزندان بقایای گیاهی در سال های اخیر، فقر بیش از حد خاك خوزستان را سبب شده به گونه ای كه از نظر مواد آلی بسیار فقیرند و اكثر خاك ها كمتر از یك درصد ماده آلی دارند.

وی با اشاره به دیگر مضرات سوزاندن بقایای گیاهی اشاره و اظهار كرد:سوزاندن بقایای گیاهی(كاه و كلش) سبب كاهش شمار جمعیت جانداران مفید و میكرو ارگانیسم ها ، كاهش مواد آلی خاك و كاهش نفوذ ناپذیری آب و خاك و افزایش فعالیت بعضی عوامل بیماری زا می شود.

به گفته رییس سازمان جهادكشاورزی خوزستان، این كار غیرعلمی كه از سوی برخی كشاورزان استان انجام می شود آثار ناگواری برسلامت محیط زیست و تمامی جانداران از جمله انسان دارد.

وی استفاده در ساخت كاغذ، مقوا، تخته سه لا، موكت، چسب، صنایع دستی و زینتی، پرورش قارچ و تبدیل آن به كمپوست (كودمصنوعی) را از موارد استفاده از بقایای گیاهی عنوان كرد و گفت: جلوگیری از آتش زدن بقایای گیاهی به توسعه كشاورزی حفاظتی و پایداری تولید كمك شایانی می كند.

در فصل برداشت گندم و جو برخی از كشاورزان بدون توجه به مضرات آتش زدن بقایای گیاهی با هدف آماده سازی سریع برای كشت تابستانه اقدام به این كار می كنند و باعث تشدید آلودگی محیط زیست می شوند.

اداره كل محیط زیست خوزستان تاكنون بارها از كشاورزان بویژه گندم كاران خواسته به منظور حفظ محیط زیست و جلوگیری از تشدید برخی بیماری ها نظیر آلرژی از آتش زدن بقایای گیاهی داخل مزارع خودداری كنند ولی این هشدارها چندان موثر نبوده است.

به نظر می رسد سازمان جهادكشاورزی خوزستان و سازمان آب و برق خوزستان باید اقدامات بازدارنده ای برای جلوگیری از آتش زدن بقایای گیاهی به عمل آورند.

برداشت گندم و جو در سطح 780هزار هكتار از اراضی آبی و دیم استان خوزستان در حال انجام است.ك/3

646/641