۵ تیر ۱۳۹۲، ۱۷:۰۵
کد خبر: 80714052
T T
۰ نفر
60 درصد شركتهاي تعاوني خراسان رضوي فعال هستند

مشهد – دبير اتاق تعاون خراسان رضوي گفت: 11 هزار و 200 شركت تعاوني در حوزه هاي مختلف در استان وجود دارد و ثبت شده اند كه 60 درصد آنها فعال هستند.

به گزارش ایرنا، 'سید جواد رضویان راد' روز چهارشنبه در نشست مطبوعاتی با خبرنگاران به مناسبت دهه تولید ملی اظهار داشت:

بیشتر تعاونی های غیرفعال را تعاونی های مسكن شامل می شوند.

وی گفت: شركت های تعاونی مسكن وقتی پروژه خود را به اتمام رسانده و خانه ها را تحویل متقاضیان می دهند به لحاظ قانونی ماموریتشان به اتمام رسیده و باید مجوز خود را باطل كنند.

وی اظهار داشت: از آنجا كه در بخش نظارت دولت بر حوزه شركتهای تعاونی غفلت صورت گرفته و الزام ابطال مجوز شركتهای تعاونی مسكن پس از پایان ماموریتشان برای صاحبان آنها تبیین نشده است لذا آنان در این زمینه اقدام نمی كنند و به جرگه تعاونی های غیرفعال در استان می پیوندند.

وی در ادامه گفت: حوزه كشاورزی، اصناف و مسكن بیشترین فراوانی را در شمار شركت های تعاونی خراسان رضوی دارند.

او ادامه داد: پارسال شمار شركت های تعاونی خراسان رضوی 35 درصد افزایش یافت اما پیشتیبانی لازم از سوی بانكها و برخی دستگاه های اجرایی تامین كننده زیرساخت ها برای پروژه های اشتغالزا در استان انجام نگرفت.

وی بیان كرد: اغلب زمین لازم برای اجرای پروژه ها به شركتهای تعاونی در خراسان رضوی واگذار می شد اما زیرساخت هایی از جمله آب، برق، گاز و غیره از سوی نهادهای دست اندركار تامین نمی گردید.

دبیر اتاق تعاون خراسان رضوی گفت: بدون تعامل و هماهنگی همه دستگاه های اجرایی توسعه تعاون و اشتغال در استان انجام نخواهد گرفت.

وی با اشاره به اینكه بخش تعاون خراسان رضوی در چند سال اخیر رشد قابل توجهی داشته است، گفت: اكنون افزون بر حوزه اقتصاد، شركت های تعاونی دانش بنیان با همكاری دانشگاه فردوسی و حمایت دولت در استان تشكیل شده كه در بخش تولید سخت افزار و نرم افزارهای الكترونیكی و اجرای طرحهای كشاورزی فعالیت دارند.

دبیر اتاق تعاون خراسان رضوی گفت: در قانون اساسی اقتصاد بر پایه سه بخش دولتی،خصوصی و تعاونی تعریف شده تا از جمع شدن ثروت در یك بخش خاص جلوگیری شود به طوری كه مقام معظم رهبری در سیاست ابلاغی اصل 44 قانون اساسی این مساله را دوباره تبیین كردند و مردمی كردن اقتصاد را مورد تاكید قرار دادند.

رضویان راد افزود: دهه تولید ملی فرصت بازنگری در مورد اقدامات گذشته و تلاش مدیران برای تحقق منویات رهبر معظم انقلاب است، اینكه ببینیم در كجای راه هستیم، چه اقداماتی را انجام دادیم و چه اقداماتی را باید انجام دهیم.

وی بیان كرد: همان طور كه بدون تامین زیرساخت های لازم از سوی دولت خلق حماسه سیاسی توسط مردم انجام نمی گرفت، بدون فراهم كردن شرایط لازم از سوی قوای سه گانه حماسه اقتصادی خلق نخواهد شد.

7489/659