۱۷ تیر ۱۳۹۲، ۱۶:۵۴
کد خبر: 80729464
T T
۰ نفر
معاون دانشگاه علوم پزشكي گيلان: افزايش جمعيت بايد همراه با سلامت باشد

رشت - معاون بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي گيلان گفت: در سياست هاي افزايش جمعيتي كشور ، حفظ كيفيت و سلامت جمعيت مهم است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، دكتر 'ارسلان داداشی' روز دوشنبه در همایش سلامت باروری جوانان در اداره كل ثبت احوال استان گیلان افزود: باید در افزایش جمعیت كشور عزم جدی وجود داشته باشد كه در این زمینه اداره ثبت احوال نقش محوری دارد.

وی خاطرنشان كرد: جمعیت باید با حفظ شاخص های بهداشتی افزایش پیدا كند و تحصیلات ، سواد و نشاط در جامعه حفظ شود.

داداشی با اشاره به برنامه بهداشتی دانشگاه علوم پزشكی گیلان اظهار كرد: از گذشته در گیلان پایگاه های سلامت فعال بوده ولی بیشتر بهداشت باروری مورد نظر بوده است.

وی با اشاره به راهبردهای مقام معظم رهبری در افزایش جمعیت تصریح كرد: در برنامه ریزی های افق 1404 ایران می خواهد كشور سرآمد منطقه باشد كه به همین لحاظ باید جمعیتی داشته باشیم كه از خصوصیت های ویژه مانند جوانی ، نشاط و سلامت برخوردار باشد.

وی یادآور شد: پس از انقلاب نظام شبكه بهداشت در كشور نهادینه شد و هم اكنون 960 خانه بهداشت در استان در دورترین روستاها نیز مشغول ارائه خدمات هستند و 230 مركز بهداشتی درمانی و پایگاه بهداشتی در استان وجود دارد كه نتیجه این فعالیت ها منجر به كاهش مرگ و میر مادران شده است.

وی ادامه داد: در شاخص های مرگ و میر مادران باردار، گیلان جزو استان های برتر محسوب می شود.

داداشی با تاكید بر آموزش و فرهنگ سازی در بین جوانان گفت: بدون فرهنگ سازی و مسایل اقتصادی نمی توان برنامه های افزایش جمعیت را محقق كرد.

وی افزود: باید سن مناسب فرزندآوری بین 18تا 35سال باشد و مادران در این سن حامله شوند تا به سلامت جمعیت آسیبی نرسد و مرگ و میرهای نوزدان و مادران افزایش نیابد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشكی گیلان یادآور شد: مرگ نوزادان در كشور 12 و هشت دهم به ازای هزار تولد زنده است در حالیكه در استان این عدد به رقم 10 رسیده كه بزودی با تك رقمی شدن این عدد یك موفقیت برای استان ثبت می شود.

به گفته داداشی؛ مرگ و میر كودكان زیر یك سال در كشور هشت در هزار است و مرگ و میر مادران به میزان 32 درصد، باروری های ناخواسته 71درصد و سقط شش درصد در نتیجه برنامه های تنظیم خانواده كاهش یافته است.

وی مرگ و میر كودكان در ایران در یك دهه اخیر را بین كشورهای جهان كم نظیر دانست و اظهار داشت: باید برای جوانان به گونه ای برنامه ریزی شود تا در سنین مناسب فرزندآوری، هر تعداد فرزند بتوانند به دنیا بیاورند.

وی جمعیت سالم ، خانواده و الگوی سبك زندگی را از راهبردها و سیاست های جمعیتی با حفظ كیفیت و سلامت ذكر كرد.ك/3

619/695