ادامه انتقال آب و علوفه به جزايز درياچه اروميه ضروريست

اروميه - مديركل حفاظت محيط زيست آذربايجان غربي گفت: با توجه به تداوم خشكسالي و تاثير نا مطلوب آن در كاهش منابع آب شيرين جزاير درياچه اروميه ، انتقال دستي آب به اين جزاير براي ادامه حيات جانوارن ساكن در جزاير ضروري است.

حسن عباس نژاد روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: انتقال آب با استفاده از خودرو، شناور و به صورت دستی از طریق سواحل به جزیره اشك دریاچه ارومیه منتقل می شود.

وی ادامه داد: انتقال 100هزار لیتر آب شیرین و علوفه با همكاری محیط زیست و تشكل ها به این جزایر از ماه گذشته آغاز شده و همچنان ادامه دارد.

وی ادامه داد: برای جلوگیری از خروج این حیوانات از محل زندگیشان 14 آب انبار و آبشخور جدید برای آنان در جزیره اشك دریاچه ارومیه تعریف شده است.

عباس نژاد اظهار كرد: با توجه به وضعیت زیستگاهی، تغذیه مناسب و امنیت جزیره اشك تعداد گوزن ها رو به فزونی گذاشته به طوری كه در حال حاضر افزون بر 70 تا 80 راس از گوزن های جزیره اشك زنده گیری شده و به زیستگاه های سایر استان ها انتقال یافته است.

تكثیر این گونه منحصر به فرد از سال 56 تا 65 در آذربایجان غربی آغاز شد و گوزن زرد به تدریج با تلاش مسوولان استان تبدیل به یكی از پروژه های موفق حفاظت محیط زیست در آذربایجان غربی شد.

آب حیات وحش جزایر دریاچه ارومیه از طریق چشمه های آب شیرین موجود در جزایر كبودان و اشك و نیز نزولات جوی فراهم می شود و به لحاظ كم شدن دبی چشمه های آب شیرین كه در نتیجه خشكسالی های سال های اخیر اتفاق افتاده است، آب مورد نیاز در فصول گرم سال از طریق سواحل و به صورت دستی و یا از طریق بالگردها به جزایر حمل می شود.

سواحل و جزایر تالاب بین المللی پارك ملی دریاچه ارومیه، زیستگاه گوزن زرد ایرانی، قوچ و میش، انواع پستانداران، خزندگان و پرندگان است و این دریاچه جزو یكی از زیستگاه های مهم حیات وحش كشور محسوب می شود.

7125/583