۱۸ تیر ۱۳۹۲، ۱۶:۱۰
کد خبر: 80731046
T T
۰ نفر
احمد پژمان؛ خالق تكنيك‌هاي نو در موسيقي ايراني

تهران بزرگ- استاد احمد پژمان از جمله نوابغ موسيقي ايراني است كه توانسته با آگاهي كامل از موسيقي كلاسيك غرب، با تلفيق مناسب موسيقي ايراني با اين سبك نقش موثري در رشد و اعتلاي موسيقي ايراني ايفا كند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، استاد احمد پژمان آهنگساز و استاد دانشگاه از جمله نوابغ موسیقی ایرانی است كه سبك آهنگسازی وی مبتنی بر تكنیك موسیقی كلاسیك و موسیقی بین‌الملل است، قالب آثار پژمان و مبنای قطعات او برگرفته از موسیقی بین‌المللی و غرب و

اركسترال است اما بخش زیربنای بسیاری از آثار این هنرمند به دلیل شخصیت وطن‌دوستی، برگرفته از موسیقی نواحی و مقامی ایرانی است.

'میثم آهمه' محقق و آهنگساز با اشاره به ویژگی‌های آهنگسازی این هنرمند گفت: آلبوم موسیقی 'سراب' روایت شاعرانه‌ای از طبیعت مرموز و زیبای كویر ایران است كه استاد احمد پژمان حس آهنگ را از آن برداشت كرده و در این آلبوم وی از موسیقی زرتشتی، اوستا‌خوانی و سلوك‌های زرتشتی، فرهنگ و رسوم اسلامی بهره گرفته است.

آهمه افزود: همچنین در آلبوم موسیقی 'سراب' از سازهای ایرانی همچون كمانچه، قیچك و نی بهره گرفته شده و بخش‌هایی از آواز محمود كریمی مورد استفاده قرار گرفته و همین موسیقی، در موسیقی متن فیلم 'باران' به كارگردانی مجید مجیدی نیز استفاده شده كه این فیلم سیمرغ بلورین بهترین موسیقی فیلم جشنواره فیلم فجر را از آن خود كرد.

وی ادامه داد: آلبوم موسیقی 'كنگان' اثری است كه به یاری گروه كر و اركستر سمفونیك ملی مسكو ضبط شده كه تنها اثر وی در ژانر موسیقی نیو اِیج محسوب می‌شود كه پژمان این آلبوم موسیقی را با تلفیقی از موسیقی شرق و غرب ساخته است.

آهمه درباره ویژگی‌های آلبوم موسیقی كنگان گفت: در این آلبوم موسیقی از تكنیك و اصول آهنگسازی غرب استفاده شده اما در قطعه‌های این آلبوم از مایه‌های ایرانی؛ از موسیقی مقامی، جنوب ایران و سازهایی همچون تار، كمانچه و عود بهره گرفته شده است.

وی با اشاره به غنای تكنیكی آهنگسازی استاد پژمان اظهار كرد: پژمان در حوزه ساخت موسیقی فیلم معتقد است ساخت موسیقی برای صحنه‌های روتین، تعقیب و گریز و اكشن بسیار ساده‌تر از ساخت موسیقی برای صحنه‌ای است كه می‌خواهیم درونگرایی آرام، هویت شخصی، و روحی انسان را بیان كنیم كه كارگردان در این فیلم به دنبال یافتن یك رمز حسی، روانی و درونی انسان، كشف روان‌‌شناسانه‌ای از او است كه به عقیده من این دیدگاه برگرفته از غنا و قدرت خود آهنگساز است.

آهمه بیان كرد: پژمان آهنگسازی صبور است و با تمام تسلطی كه به اصول و علم موسیقی غرب داشته از این نوع موسیقی برای زنده‌كردن، معنی بخشیدن و رشد موسیقی ایرانی؛ موسیقی كلاسیك ایرانی؛ مقامی و قومی ایران كه خود علاقه وافری به این سبك دارد، بهره گرفته است.

احمد پژمان 18 تیر ماه سال 1314 در شهر لار استان فارس متولد شد. وی ویولون را نزد حشمت سنجری و تئوری موسیقی را نزد حسین ناصحی آموخت. پژمان قبل از پایان تحصیلات متوسطه نواختن ویولون را به خوبی فرا گرفته بود و زمانی كه حشمت سنجری و هایمو تویبر رهبری اركستر سمفونیك تهران را عهده‌دار بودند، به عضویت این اركستر درآمد. پژمان پیش از تحصیل موسیقی، رشته زبان و ادبیات انگلیسی را در دانشسرای عالی گذراند.

وی سال 1343 پس از اتمام تحصیلات دانشگاهی در ایران با اخذ بورسیه راهی اتریش و آكادمی‌ موسیقی وین شد تا در آنجا در رشته آهنگسازی به تحصیل بپردازد؛ اساتید او در این دوران، توماس كریستین داوید، آلفرد اوهل و هانس یلینك بودند.

برخی از آثار پژمان در این دوره آن چنان مورد توجه قرار گرفت كه توسط اركستر سمفونیك رادیو و تلویزیون دولتی وین اجرا شد.

پژمان پس از پایان تحصیلات به ایران بازگشت و به عنوان آهنگساز تالار رودكی به كار عملی، و سپس به تدریس موسیقی در دانشگاه تهران پرداخت. وی در این ایام اپرای جشن دهقان را ساخت و مدتی بعد اپرای دلاور سهند را بر اساس زندگی بابك خرمدین و اپرای سمندر را هم ساخت كه هر سه آنها در قبل از انقلاب در تالار وحدت به روی صحنه رفتند.

پژمان در سال 1976 برای ادامه تحصیلات راهی دانشگاه كلمبیا (نیویورك) شد،از اساتید وی تا پایان دوره دكترای آهنگسازی می‌توان به ولادیمیر اوساچوسكی، بولانت آرل و جك بیزن اشاره كرد. از آثار پژمان در این دوره‌ها می‌توان به كنسرتو برای نه ساز (1965)، راپسودی برای اركستر (1966) ، اپرای جشن دهقان (1967) و اپرای دلاور سهند (1968) اشاره كرد.

این آهنگساز نامی در زمینه موسیقی فیلم هم دستی چیره دارد و از معروفترین كارهای وی می‌توان به موسیقی سریال دلیران تنگستان، سمك عیار و فیلم‌هایی چون شازده احتجاب، سایه‌های بلند باد، بوی كافور عطریاس، خانه‌ای روی آب و یك بوس كوچولو(بهمن فرمان آرا)، هنرپیشه(محسن مخملباف)باران و بید مجنون ( مجید مجیدی) و... نام برد.

وی برای موسیقی فیلم‌های بید مجنون، خانه‌ای روی‌آب، باران، بوی كافور عطر یاس، برنده سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر شد.

پژمان از سال 1370 تا كنون به طور پراكنده به تدریس هارمونی،‌ كنترپوآن و آهنگسازی در دانشگاه هنر تهران می‌پردازد و بسیاری از نسل‌های آهنگساز پس از انقلاب شاگردان وی هستند.

بسیاری از رهبران دنیا علاقه‌مندند كه با این آهنگساز برجسته همكاری كنند اما این آهنگساز چنان كه شایسته است در ایران مورد توجه قرار نگرفته است. آثار حماسه، هفت خان، تكسوار عشق، همه شهر ایران، خاطرات فردا و سراب از جمله آثار احمد پژمان هستند كه تاكنون در ایران منتشر شده‌اند.

تهرام/7245/1556/
۰ نفر