۲۴ تیر ۱۳۹۲، ۷:۰۰
کد خبر: 80737107
T T
۰ نفر
كم خوني از علائم اوليه و شايع نارسايي كليه است

بندرعباس- فوق تخصص نفرولوژي بيمارستان شهيد محمدي بندرعباس با بيان اينكه افراد بايد كم خوني را جدي بگيرند، گفت: كم خوني از جمله علائم اوليه و شايع نارسايي كليه است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، دكتر 'حمید رضا سامی مقام ' روز دوشنبه با بیان این مطلب اظهار داشت: بطورمعمول بیماران مبتلا به نارسایی كلیه دچار درد و علایمی نمی‌شوند و پس از مراجعه به آزمایشگاه و انجام آزمایش، متوجه بیماری می‌شوند.

وی افزود: اگر فردی متوجه بیماری‌اش نشود و در موارد شدید به پزشك مراجعه كند، دچار علائم نارسایی مزمن كلیه مانند كاهش وزن، ورم دست و پا، بی‌اشتهایی، خستگی مفرط و ساطع شدن بوی بد دهان خواهد شد.

دكتر سامی مقام با تاكید بر پیشگیری از ابتلا به بیماری نارسایی كلیه تصریح كرد: كنترل قند خون در افراد دیابتی و كنترل فشار خون در افراد مبتلا به پرفشاری خون، مهم‌ترین اقدام برای پیشگیری از ابتلا به نارسایی كلیه است.

این پزشك فوق تخصص تاكید كرد: اگر افرادی مبتلا به فشارخون یا قند خون هستند، باید بطورحتم با پزشك خود مشورت كرده و همچنین سنگ‌ها و عفونت‌های ادراری را جدی بگیرند.

دكتر سامی مقام خاطرنشان كرد: اگر كلیه فردی سنگ‌ساز است یا سابقه بیماری مادرزادی دارد، با در نظر گرفتن یك شیوه زندگی درست و همچنین به‌كار بردن رژیم مناسب غذایی، از ابتلا به این بیماری پیشگیری كند.

یكی از مهم‌ترین بیماری‌های كلیوی، نارسایی كلیه است كه اغلب بی ‌سروصدا و بدون علایم بروز كرده و به آرامی پیشرفت می‌كند و زمانی بیمار متوجه علائم آن می‌شود كه دیگر كار از كار گذشته و عملكرد كلیه‌ها تا حد زیادی مختل شده است.ك/3

7198/668