۲۵ تیر ۱۳۹۲، ۱۰:۰۲
کد خبر: 80738638
T T
۰ نفر
بهزيستي،سازماني براي بهتر زيستن

تهران- سازمان بهزيستي كشور از مهمترين نهادهاي كمك كننده دولتي محسوب مي شود كه از طريق بودجه عمومي، افراد معلول و محروم جامعه را در چتر حمايتي خود جاي داده است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایرنا، پس از پیروزی انقلاب اسلامی، سازمان بهزیستی كشور از ادغام سازمان‌های خیریه و حمایتی كه در این بخش فعالیت می‌كردند، آغاز به كار كرد.

در حقیقت، سازمان بهزیستی كشور پس از بررسی و مطالعات انجام شده تحت نظر شهید دكتر 'محمدعلی فیاض‌بخش' و به موجب لایحه قانونی مورخ بیست و چهارم تیرماه سال 1359 از ادغام 16 سازمان، نهاد، موسسه و انجمن تشكیل شد.

در نتیجه این سازمان موظف شد تا با اتخاذ تدابیر و ارائه خدمات و حمایت‌های غیربیمه‌ای و با حفظ ارزش‌ها و كرامت والای انسانی و تكیه بر مشاركت‌های مردم و همكاری نزدیك سازمان‌های ذیربط، در جهت گسترش خدمات توانبخشی، حمایتی، بازپروری و پیشگیری از معلولیت‌ها و آسیب‌های اجتماعی و كمك به تأمین حداقل نیازهای اساسی گروه‌های كم درآمد، اقدام كند.

بر این اساس، ماموریت هایی به سازمان بهزیستی محول شد كه حمایت و توانبخشی نابینایان،ناشنوایان،معلولان ذهنی، معلولان جسمی حركتی و ضایعه نخاعی، سالمندان، بیماران روانی مزمن و حتی حمایت و توانبخشی كودكان عادی از جمله كاركردهای تعریف شده در چهارچوب این ماموریت، است.

از سوی دیگر،حمایت و توانبخشی زنان خودسرپرست و سرپرست خانوار ایتام و كودكان بی سرپرست،كودكان خیابانی و بدسرپرست،زنان آسیب دیده اجتماعی، معتادان، افراد در معرض آسیب های اجتماعی،تجدید تربیت منحرفین اجتماعی و حمایت های اجتماعی از آنان و كمك به تامین جهیزیه مورد نیاز ایتام، معلولان و آسیب دیدگان نیازمند نیز به ماموریت های بهزیستی اضافه شد.

البته در هنگام تاسیس سازمان بهزیستی، پس از بررسی های صورت گرفته یكسری وظایف اساسی كه در ذیل آمده نیز برای آن تعریف شد.

تامین و عرضه خدمات حمایتی برای همه گروه های سنی و خانواده ها و افراد نیازمند از طریق ایجاد و تعمیم واحدهای مناسب در قالب شبكه های بهزیستی كشور و بر اساس نیازهای محلی،تامین و عرضه خدمات مربوط به معلولین جسمی ، ذهنی، روانی و اجتماعی قابل توانبخشی و غیر قابل توانبخشی از طریق نگهداری و مراقبت از آنان در واحدهای مناسب در سطح ارگان های مركزی و استانی سازمان از جمله وظایف بهزیستی در نظر گرفته شده است.

تعیین و پیشنهاد ضوابط و میزان سرانه حق عرضه خدمات بهزیستی توسط واحدهای استانی سازمان و سایر موسسات خدمت دهنده غیر دولتی و همچنین تعیین سهم خدمت گیرندگان، ارایه آموزش های لازم به منظور آماده ساختن نیروی انسانی واحدهای تابعه ذیربط جهت تقبل و انجام خدمات بهزیستی،ارزیابی ادواری از زندگی افرادی كه از خدمات حمایتی و توانبخشی بهزیستی بهره مند شده اند و استفاده از اطلاعات بدست آمده در بهبود كیفیت و كمیت خدمات ،پرداختهای نقدی وغیرنقدی به افراد و گروه های نیازمند و كمك به تامین حداقل هزینه زندگی آنان طبق مقررات از دیگر وظایف بهزیستی لحاظ شده است.

به این ترتیب، سازمان بهزیستی با در نظر گرفتن اقدامات و فعالیت های تعریف شده و با هدف سامان دهی طیف آسیب پذیر جامعه، با هدایت شهید فیاض بخش، شروع به كاركرد.

به گفته كارشناسان و جامعه شناسان، بهزیستی فعالیت خود را با وظایف و مسوولیت های سنگینی آغاز كرد چرا كه مسئولیت تامین رفاه خیل عظیمی از معلولان جامعه به این سازمان محول شده بود.

از سویی دیگر وظیفه سر و سامان دادن به وضعیت بسیاری از زنان و كودكان محروم نیز در حیطه مسوولیت های سازمان بهزیستی جای گرفته بود.

به تعبیری، سازمان بهزیستی به عنوان یك نهاد اجتماعی به میان مردم جامعه آمده بود و با انبوهی از انتظارات و خواسته های قشر آسیب پذیر و همچنین معلولان و خانواده های آنها روبرو شده بود.

به هر شكل، این سازمان با گذشت زمان تاحدودی به نقطه اوج خود رسید و توانست بسیاری از بی پناهان جامعه را در مكان های امن و موسسات روزانه و شبانه بهزیستی جای دهد.

اما دكتر فیاض بخش، مردی كه برای نخستین بار دریچه ای دیگری از زندگی را همراه با آسایش و آرامش برای اقشار نیازمند گشوده بود در فاجعه هفتم تیر ماه سال 1360 و حادثه بمب گذاری در دفتر حزب جمهوری اسلامی به شهادت رسید.

این سازمان در روزهای پرفراز و نشیب خدمت به نیازمندان و در حالی كه سه میلیون و 200 هزار نفر معلول و مددجو را تحت پوشش خود داشت، در تیرماه سال 1383 بر اساس قانون ساختار وزارت رفاه و تامین اجتماعی این سازمان از وزارت بهداشت جدا و به وزارت رفاه ملحق شد.

همچنین در تیرماه سال 1390 نیز بر اساس قانون ادغام سه وزارتخانه تعاون، كار و رفاه و تأمین اجتماعی، سازمان بهزیستی كشور به زیر مجموعه وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعی، پیوست.

این سازمان اكنون 159 فعالیت را در حوزه های اجتماعی و فرهنگی با هدف كاهش آسیب ها و ارتقاء سطح معیشتی،فرهنگی و رفاهی معلولان و مددجویان، برای خود تعریف كرده است.

شعبه های آن در هر شهر و استان،پذیرای معلولان و مددجویانی است كه با مشكلات فراوان ناتوانی جسمی یا ذهنی دست و پنجه نرم می كنند و با تشكیل پرونده، از انواع خدمات حمایتی بهزیستی، بهره مند می شوند.

در حقیقت بهزیستی، سازمانی برای بهتر زیستن است چرا كه اكنون تبدیل به سرپناهی امن و مطمئن برای نیازمندان و اقشاركم درآمد و بی بضاعت جامعه شده است.

25 تا 31 تیرماه به عنوان هفته بهزیستی نامگذاری شده است.

اجتمام(5)**9134 **1569