۲۵ تیر ۱۳۹۲، ۱۴:۵۹
کد خبر: 80739482
T T
۰ نفر
شكست آب مي تواند زمين لرزه هاي بزرگ به وجود آورد

تهران – تحقيقات جديد دانشمندان بر روي زمين لرزه هاي پرقدرت و مجموعه لرزش هاي ناشي از آب نشان مي دهد كه شكست هيدروليكي آب موجب بروز زمين لرزه هاي بزرگ مي شود.

به گزارش گروه اخبار علمی ایرنا از وب سایت 'اكتوالیته آنویرونمان'، زمین لرزه های پرقدرتی كه درعمق 1000 كیلومتری از سطح زمین به وقوع می پیوندند می توانند لرزش های كوچكی را در نزدیكی چاه های آبی كه برای حفاری نفت و گاز مورد استفاده قرار می گیرند، به وجود بیاورند.

نتایج این تحقیقات كه توسط یكی از آزمایشگاه های پیشرو در زمینه زلزله شناسی در مجله 'ساینس' به چاپ رسیده است، نشان می دهد زمین لرزه های شدید می توانند سبب شكست هیدرولیكی آب (hydraulic fracturing) های زیرزمینی شوند.این نتایج درحالی انتشار یافت كه سازمان حفاظت محیط زیست آمریكا نیز تحقیقاتی را بر روی تاثیرات شكست هیدرولیكی آب به خصوص در چاه های فاضلاب و تاثیر آن برحفاری نفت و گاز و بروز زمین لرزه های بزرگ انجام داده است.

زمین شناسان 50 سال است به این دانش دست یافته اند كه وجود مایع در زیر زمین می تواند فشار بر روی گسل های زمین را افزایش دهد و سبب لغزش آن ها شود.

اخیرا تولید روزافزون نفت و گاز آمریكا در منطقه اوكلاهاما، آركانزاس، اوهایو، تگزاس و كلوریدا كه اغلب با استفاده از مقادیر زیاد آب برای شكستن سنگ و بیرون آوردن گاز طبیعی همراه است، سبب بروز زمین لرزه در این مناطق شده است.

'نیكلاس ون ' ناظر این تحقیق دراین مورد اظهارداشت: آب های موجود در چاه ها كه با فاضلاب همراه شده اند منجر به شكست گسل ها و بروز زمین لرزه ها می شوند.

همچنین 'ویلیام ارث ورت' زمین شناس موسسه زمین شناسی آمریكا در این مورد گفت:شكست آب می تواند زمین لرزه هایی با بزرگی 2 ریشتر و یا كمتر را كه به ندرت احساس می شوند، تولید كند.

این محقق در مقاله خود در نشریه 'ساینس' نوشته است بزرگترین زمین لرزه ای كه ناشی از شكست آب بوده تنها 3.6 ریشتر بزرگی داشته است.

اما تحقیقات 'ون ' و همكارانش خلاف آن را نشان می دهد. بر اساس این تحقیقات شكست هیدرولیكی آب می تواند زمین لرزه های پرقدرت تری ایجاد كند. در حقیقت چاه های فاضلاب زیرزمینی بر روی گسل های نزدیك فشار وارد می كند و اگر این فشارها از سطح زمین وارد شوند ، می تواند با شكست گسل ها، چندین ماه بعد منجر به زمین لرزه به بزرگی 5ریشتر شود.

براساس تحقیقات جدید چاه های فاضلاب زیرزمینی بر روی گسل هایی كه درآستانه ی شكستن هستند ،فشارمی آورند بنابراین زمین لرزه های كوچك در فاصله های دور نیز باعث شكستن آن ها و ایجاد زمین لرزه های بزرگ تر می شوند.در نتیجه با زمین لرزه های كوچك ناشی از شكست هیدرولیكی، خطر زمین لرزه بزرگ هیچ گاه از بین نمی رود.

علمی(6)**م.پ**1581
۰ نفر