۲۶ تیر ۱۳۹۲، ۲۳:۴۸
کد خبر: 80741368
T T
۰ نفر
تاكيد شهرداران كلان شهرهاي مشهد و ژوهانسبورگ بر گسترش همكاري هاي دوجانبه

پرتوريا – شهرداران شهرهاي مشهد و ژوهانسبورگ عصر روز چهارشنبه در حاشيه نشست سالانه هيات مديره انجمن كلان شهرهاي جهان (متروپليس) در آفريقاي جنوبي، بر اهميت گسترش همكاري هاي دوجانبه تاكيد كردند.

بگزارش ایرنا، مهندس 'سید محمد پژمان 'در این دیدار كه با حضور 'محمد فرجی' سفیر جمهوری اسلامی ایران ، در محل برگزاری این نشست در 'سند تون' ژوهانسبورگ برگزار شد، گفت: همكاری نزدیك تر این دو كلان شهر سبب خواهد شد كه آنها بهتر بتوانند از تجربیات و دانش یكدیگر استفاده كنند.

وی افزود: گسترش این همكاری ها باعث می شود كه كارشناسان دو طرف تماس و مراودات بیشتری با یكدیگر داشته باشند و شهرداری مشهد كاملا آماده برای این كار است.

شهردار مشهد با برشمردن دستاوردها وعملكردهای این شهرداری در مواجه با چالش های موجود این كلان شهر، بر لزوم بكارگیری الگوی های بومی شده برای حل چالش های موجود در كلان شهرها واقع در كشورهای آسیایی و آفریقایی تاكید كرد.

شهردار مشهد در این دیدار ضمن آرزوی موفقیت برای 'كلر پاركس تائو' شهردار ژوهانسبورگ، از وی دعوت كرد كه از پایتخت معنوی ایران دیدار داشته باشد.

شهردار كلان شهر ژوهانسبورگ نیز در این دیدار ضمن پذیرش دعوت شهردار مشهد برای دیدار از این شهر مذهبی گفت: ما آماده برای همكاری هر چه بیشتر با شهرداری مشهد هستیم و در این راستا لازم است كه دو طرف زمینه های لازم را برای این كار فراهم سازند .

وی افزود: این همكاری ها سبب شناخت طرفین از یكدیگر و نیز فراهم كننده زمینه مناسبی برای مبادله تجربیات و دانش آنها بشمار می آید.

'كلر پاركس تائو' همچنین با اشاره به چالش های كنونی كلان شهر ژوهانسبورگ، گفت: استفاده از تجربیات و دستاوردهای دیگر كلان شهرها می تواند ما را در حل این چالش ها كمك كند.

نشست سالانه هیات مدیره انجمن كلان شهرهای جهان (متروپلیس) و نشست هیات مدیره صندوق جهانی توسعه شهرها ، روز چهارشنبه رسما با حضور هیاتی از مشهد پایتخت معنوی ایران در ژوهانسبورگ گشایش یافت.

این نشست بین المللی، از 25 تا 28 تیرماه ( 16 تا 19 جولای) به میزبانی شهردار ژوهانسبورگ، با موضوع شهرهای دلسوز و مراقب برگزار می شود كه روز نخست آن اختصاص به نشست كارگروه ها و جلسات تخصصی داشت.

برپایی نشست های تخصصی درباره مسایلی چون اقدامات برای شهرهای امن تر، حمل و نقل عمومی و خطوط اتوبوس های سریع (بی آرتی ) ، پایداری شهری، منابع مالی برای طرح های شهری و مشاركت شهروندان – شهروندان گرسنه – قدرت اقتصاد غیر رسمی در دستور كار این اجلاس جهانی قرار دارند.

در این نشست چهار روزه بیش از 500 نفر از شهرداران و مقامات شهری از 85 كلان شهر جهان شركت دارند.

انجمن كلان شهرهای جهان در سال 1984 میلادی به پیشنهاد شهردار پاریس و به منظور تبادل تجربه و دانش در عرصه مدیریت شهری با 14كلان شهر آغاز به كار كرده و در حال حاضر دارای 132 عضو است.

شهرهای تهران ، مشهد ، اصفهان ، تبریز، شیراز ، اهواز و كرج در این انجمن كه یك تشكل غیردولتی بین المللی است و با اهداف غیرانتفاعی كار می كند و حوزه اصلی فعالیت اش مدیریت كلان شهرها می باشد ، عضویت دارند.

هدف اصلی این انجمن نظارت بر فرآیند توسعه مناطق كلان شهرهای مهم جهان بوده و ماموریت عمده آن عبارت از ایجاد همكاری میان شهرها در خصوص مشكلاتی كه كلان شهرها با آن مواجه اند و نیز تسهیل مبادله دانش و اطلاعات در میان اعضای آن است.

خاورم.1552