۱ مرداد ۱۳۹۲، ۹:۰۲
کد خبر: 80747169
T T
۰ نفر
مخاطبان بايد ميان تئاتر طنز و نمايش هاي آزاد تفاوت قائل شوند

تهران - كارگردان نمايش «سرآشپز پيشنهاد مي كند» گفت: مخاطبان با شنيدن نمايش كمدي نبايد تنها ذهن خود را بر نمايش هاي آزاد متمركز كنند چرا كه گونه كمدي در نمايش داراي شاخه ها و شيوه هاي مختلفي در اجراي اثر است.

«شهاب حسین پور» روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایرنا با احترام به فعالیت های نمایشگران آزاد كه اغلب در سالن هایی چون «گلریز»، «بولینگ عبدو» و سالن های سینمایی آثار خود را به صحنه می برند؛ گفت: تفاوت میان تئاتر كمدی با اینگونه های نمایشی در قدرت اندیشیدن و به چالش گرفتن نیروی تعقل مخاطب است.

وی ادامه داد: تئاتر كمدی تنها به صرف خنداندن مخاطب به هر ترفندی تولید و اجرا نمی شود و بیشترین هدف تئاترهای كمدی از تولید و اجرا، به فكر بردن مخاطبان بر مساله ای است كه در ظاهر به آن می خندند اما در باطن و با تفكر به آن متوجه می شوند كه لبخند آنها كاملا تلخ و گزنده است.

كارگردان نمایش «بداهه گوی آلما» با اشاره به اجرای سخت نمایش های كمدی در قیاس با دیگر گونه های نمایشی برای مخاطبان گفت: خنداندن تماشاگران در كنار برانگیختن حس تفكر آنها كاری بسیار مشكل است و دور شدن از نگاه سطحی در ارائه آثار نمایشی برای به خنده واداشتن مخاطبان نیازمند تلاش و آزمون و خطاهای مختلف است؛ در حقیقت انجام كار كمدی مانند راه رفتن روی لبه شمشیر است و كوچكترین بی دقتی ممكن است به قیمت نابود شدن تمام تلاش های یك گروه تمام شود.

حسین پور درباره اجرای نمایش «سرآشپز پیشنهاد می كند» كه مدتی است اجرای آن در تماشاخانه شنگلج آغاز شده است خاطرنشان كرد: این نمایش سال 1389 برای نخستین بار در سنگلج اجرا شد اما این بار با تغییراتی جزیی و تلاش برای ارتقای سطح كیفی آن بار دیگر با همراهی اتابك نادری مدیر پیشین این مجموعه نمایشی آنرا بازتولید و به اجرای عمومی رساندیم.

وی درباره داستان این اثر گفت: «سرآشپز پیشنهاد می كند» یك هجو (پارودی) از داستان «جمشید شاه» و «ضحاك مار دوش» از داستان های شاهنامه فردوسی است كه در غالب یك اجرای كمدی به نقد برخی از مناسبات نادرست در رفتارهای انسانی می پردازد.

نمایش كمدی موزیكال «سرآشپز پیشنهاد می‎كند» با كارگردانی مشترك شهاب حسین پور و رضا شفیعیان از 16 تیر ساعت 21 و روزهای پنجشنبه و جمعه در دو نوبت 19 و 21 در تماشاخانه سنگلج به صحنه می ‌رود.

در این اثر نمایشی شهاب الدین حسین پور، گیلدا حمیدی، حمیدرضا خلیلی، شهروز شبستری، رضا شفیعیان، فروغ قجابگلی و فرزین محدث ایفای نقش می‌كنند.

فراهنگ(4)**9266**1588