۳ مرداد ۱۳۹۲، ۱۳:۲۶
کد خبر: 80750590
T T
۰ نفر
همايش بين المللي انديشه علامه طباطبايي درتفسير الميزان برگزار مي شود

قم -قائم مقام موسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره)،از برگزاري همايش بين المللي ' انديشه هاي علامه طباطبايي در تفسير الميزان ' در شهر مقدس قم طي روزهاي 24 تا 26 آبان سال آينده خبر داد.

به گزارش ایرنا، حجت الاسلام و المسلمین 'محمود رجبی' روز پنجشنبه در جمع خبرنگاران افزود: این همایش با همكاری17 مركز عملی داخلی و شش مركز علمی خارج از كشور با حضور شخصیت های بزرگ حوزه، جمعی از دانشمندان خارجی و با قرائت پیام رهبر معظم انقلاب و سخنرانی شخصیت های برجسته داخلی و خارجی برگزار می شود.

به گفته وی، شناسایی و تبیین اندیشه های علامه طباطبایی در تفسیر المیزان در حوزه علوم اسلامی و انسانی، شناسایی و معرفی ابعاد علمی علامه طباطبایی و تفسیر المیزان،بررسی رویكردهای مختلف قرآن پژوهان درباره اندیشه های علامه و بررسی نظریه های نوین در حوزه علوم اسلامی و انسانی بر اساس دیدگاه های علامه در تفسیر المیزان از سوی اندیشمندان داخلی و خارجی از اهداف برگزاری این همایش است.

دبیر علمی این همایش افزود: زمینه سازی برای اسلامی سازی علوم انسانی و تبادل دستاوردهای پژوهشی میان موسسه و سایر مراكز و شخصیت های علمی جهان از دیگر اهداف برگزاری این همایش به شمار می آید.

رجبی، محورهای اصلی این همایش را مطالعات روش شناختی و معرفت شناختی، مطالعات وجود شناختی،جهان شناختی، دین شناختی، قرآن شناختی، حدیث شناختی فقهی و حدیثی، علوم انسانی و ادبی و هنری عنوان كرد.

وی با بیان اینكه فراخوان ارسال مقالات همایش از دو هفته پیش آغاز شد، افزود: مهلت ارسال مقالات تا پایان دی سالجاری است و علاقه مندان فقط می توانند از طریق پایگاه اطلاع رسانی همایش به نشانی'www.hanat.iki.ac.ir ' مقالات خود را ارسال كنند.

رجبی گفت:مقالات پذیرفته شده، پس از ویرایش، در مجلات پژوهشی و تخصصی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی، مراكز همكار همایش و یا به صورت كتاب مجموعه مقالات همایش، چاپ خواهد شد.

وی گفت: مقالات باید به یكی از سه زبان فارسی، عربی و انگلیسی، متناسب با موضوع و محورهای همایش، از رویكرد تحقیقی - تحلیلی و ساختار منطقی و انسجام محتوایی برخوردار باشد و حداقل در10 صفحه و حداكثر در30 صفحه تنظیم شود.

رجبی از مرحوم علامه طباطبایی بعنوان یكی از شخصیت های بی نظیر جهان اسلام بویژه عالم تشیع یاد كرد و افزود: این شخصیت برجسته در واقع احیاگر فلسفه و مباحث عقلی و تفسیری در حوزه علمیه قم در جامعه اسلامی ماست.

وی، تفسیر المیزان را بعنوان اثری كم نظیر و برجای مانده از این عالم بزرگوار دانست و گفت: برغم تلاش صورت گرفته آنگونه كه شایسته این اثر گرانبها و علامه طباطبایی است، كاری در شان و منزلت این عالم بزرگوار انجام نشده است.

وی گفت: به همین دلیل موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی از چند سال پیش مصمم شد در مورد معرفی علامه طباطبایی و تفسیر المیزان تلاش هایی انجام دهد.

وی از برگزاری همایش بین المللی اندیشه های علامه طباطبایی در تفسیر المیزان بعنوان یكی از تلاش های صورت گرفته یاد كرد و گفت: دبیرخانه این همایش نیز بزودی تاسیس خواهد شد و هر دو سال یك بار، یك همایش ملی یا بین المللی در این حوزه برگزار خواهد شد. ك/2

553/ 550/
۰ نفر